Montering av dyvika

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Montering av dyvika

Inlägg av carlnilsjonas » lör 06 nov 2004, 14:54

Seglarvänner!

Har planer på att montera en dyvika långt ner på kölen på vår långkölade plastbåt. Anledningen är att det under en tidigare vintersäsong stod vatten i kölsvinet och fryste – sprängkraften gjorde en spricka i kölsvinets aktre kant och några vårdagar var vinkelslip och epoxi mina bästa vänner. Nu vill jag alltså med dyvikan få ett hål för att försäkra mig om att vatten inte ska bli stående i kölsvinet. Det finns roligare tidsfördriv än att laga läckande skrov...

Till frågan: vad bör man tänka på? Är det ett problem med dyvika av mässing när främre delen av kölen är av järn? Bör man använda en viss borrtyp när man gör ett 22 mm hål i skrovet (av glasfiberarmerad plast antar jag)? Är epoxi bra eller ska man täta runt dyvikan med ngt annat? osv.

Några av er har säkert erfarenhet av detta. Må väl!

Jonas

Gösta

Dyvika

Inlägg av Gösta » lör 06 nov 2004, 20:23

Hej!!

Jag har, av samma skäl som du, alltid satt i en duvika på de av mina båtar som inte har haft någon sådan. Har alltid monterat mässingsdyvikor, även på båtar med järnköl, och har inte märkt någon påverkan. Brukar epoxibehandla såväl kanterna på hålet som skruvhålen, mest för säkerhets skull. Det marigaste brukar vara att hitta rätt ställe på utsidan att borra hålet på, så lågt som möjligt för att få ur allt vatten, men inte så lågt att hålet inte når in.

MVH, G.

Skriv svar