På kryss i smala sund.
-
Husse
Sunt förnuft
Helt rätt Joje
Även om jag möter en motorbåt som har väjningsplikt så faller jag hellre
några grader om utrymme finns än att stå på för principens skull.
What goes around comes around
Även om jag möter en motorbåt som har väjningsplikt så faller jag hellre
några grader om utrymme finns än att stå på för principens skull.
What goes around comes around
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Det här inlägget kommer gå till historien som 2006 års mest korkade!Jojje skrev:Helt sant -"Misil no 87". Vad jag menar , och som du säkert förstod, är att om man visar ömsesidig respekt för varandra så behöver man i de flesta fall inga väjningsregler. Reglerna är ju (i alla fall för mig) i första hand en kappseglingsfråga där det är viktigt att komma först till märket. Eller kör du stenhårt på styrbord och gormar och skriker när du är ute och glider med Misilen på sommarkvällarna?
Jag är rätt övertygat att de flesta förstår vad du skriver, det är det att alla inte delar din åsikt.Jojje skrev:Jag tror inte att jag lyckades få fram andemeningen i mitt budskap riktigt. Jag får nog gå någon kurs i skriftlig kommunikation. Jag gör ett sista försök.
Ja, där är vi överens. Om det inte uppstår någon situation finns det lksom inget att väja för...Jojje skrev:1. Självklart gäller väjningsreglerna i alla lägen när det blir kniviga situationer. Och vi hamnar på kollisionskurs. Annars går det som många påpekat åt h***e.
Visst, men den ursprungliga undran från dig var hur det kommer sig att folk tittar surt på dig när du kryssar i trånga sund. Min gissning är att det beror på att du kanske inte fullt ut följer de väjningsregler som finns utan att du genom ditt 'förnuftiga tänkande' skapar oklara situationer som leder till förvirring för alla utom de som råkar befinna sig i din båt.Jojje skrev:2. 99 gånger av 100 finns det så mycket plats och tid på havet att dessa situationer inte behöver uppstå. T.e.x att jag tar ut slaget 20 meter till innan jag slår och på så vis anpassar mig efter situationen och inte hamnar i vägen. Oavsett om jag skulle ha rätt till väg senare eller ej.
Jag slår ju inte in framför en länsande båt bara för att jag råkar ha rätt till väg. Om jagpå kryss i ett smalt sund kört för fulla ställ för styrbord rätt in i en hög av länsande båtar så hade det slutat illa oavsett hur duktiga vi är på att följa reglerna.
Har du förståelse för VARFÖR det finns regler?Jojje skrev:Det var detta jag menade med att först och främst använda sunt förnuft och inte paragraferna. Anledningen till att Peter i Misilen fick sig en känga var att han i sina inlägg hela tiden förespråkade paragraferna och inte helheten.
Vore det inte mer förnuftigt om du följde de förordningar som finns?
I vilka situationer anser du dig har mer rätt till väg trots att du har väjningsplikt enligt reglerna?
Alla borde ha skägg
Att segling bygger på förståelse... vad menar du med det? Förståelse för hur vind och vågor samverkar med din båt och dina segel?Gästkryssare skrev:...............
All segling bygger på en förståelse i första hand och regler i andra hand. Har seglat bansegling mot internationellt meriterade seglare och kan konstatera att ju bättre seglare, desto mindre ljud och skrik om regler.
............
Förhållandet mellan två eller flera båtar, med eller utan segel, bygger på en förståelse av de regler som finns och tillämpningen av dessa.
Att vana och meriterade kappseglare inte gapar och skriker om regler är väl ganska naturligt? Dom vet vilka paragrafer som är tillämpliga och ATT dom gäller. Och dom vet att alla andra på banan också vet vad som gäller. Och detta trots att kappseglingsreglerna är betydligt mer komplicerade än de vanliga sjövägsregler en nöjesseglare har att rätta sig efter...
Så om vi vanliga söndagsseglare accepterar och tillämpar dom enkla regler som finns behöver det inte bli något gap och skrik överhuvudtaget...
/T
-
Ivar
Korkat Sumprunkaren
Som vanligt utmärker sig Sumprunkaren som den mest korkade. Vi andra förstår vad du menar. Sumprunkaren är en översittare, liten i anden, som man inte behöver bry sig om. Han tar alla chanser att leta fel och hugga, så snart han ser minsta blotta.Sumprunkarn skrev:Det här inlägget kommer gå till historien som 2006 års mest korkade!Jojje skrev:Helt sant -"Misil no 87". Vad jag menar , och som du säkert förstod, är att om man visar ömsesidig respekt för varandra så behöver man i de flesta fall inga väjningsregler. Reglerna är ju (i alla fall för mig) i första hand en kappseglingsfråga där det är viktigt att komma först till märket. Eller kör du stenhårt på styrbord och gormar och skriker när du är ute och glider med Misilen på sommarkvällarna?
-
gästkryssaren
Peter mfl.... regler gör er inte tryggare på sjön.. aldrig så noga uttänkta regler kan täcka in hela spektrat av nyanser som en väjningsituation kan innebära och så vips... så är dina högst personliga tolkningar och det som ni lite föraktfullkt kallar sunt förnuft.
Regler är en grund att bedöma en situation utifrån men inte mer. Ponera att du länsar för styrbord och jag kryssar för babord. Jag kan inte slå för jag har ett djupgående som är större än ditt och kommer alltså gå på grund, plats för hinder eller? Du bryter din rorkult men och lovar oavsiktligt mot mig trots att du inte har rätt, jag får en vindby och skär ofrivilligt upp.. exemlplen är många... sunt förnuft gäller!
Regler är en grund att bedöma en situation utifrån men inte mer. Ponera att du länsar för styrbord och jag kryssar för babord. Jag kan inte slå för jag har ett djupgående som är större än ditt och kommer alltså gå på grund, plats för hinder eller? Du bryter din rorkult men och lovar oavsiktligt mot mig trots att du inte har rätt, jag får en vindby och skär ofrivilligt upp.. exemlplen är många... sunt förnuft gäller!
...och sedan kom oljetanken och båten lastad med dynamit som seglade på en gammal mina från andra världskriget...gästkryssaren skrev:Peter mfl.... regler gör er inte tryggare på sjön.. aldrig så noga uttänkta regler kan täcka in hela spektrat av nyanser som en väjningsituation kan innebära och så vips... så är dina högst personliga tolkningar och det som ni lite föraktfullkt kallar sunt förnuft.
Allvarligt talat, väjningsreglerna är till för att situationerna inte skall uppstå, om man håller koll på omgivningen, visar tydligt sin avsikt och följer spelets regler så brukar det gå bra. Sedan undrar jag om Du tycker det är rimligt att jag skall känna till vad din båt har för djupgående när vi möts ute på sjön? Har du målat det på sidan av båten? Hur skall jag annars veta att du inte kan ändra kurs pga ditt stora djupgående?
Alla borde ha skägg
Sunt förnuft är alls inget att förakta. Men i dom situationer som diskuterats tycker jag att det sunda förnuftet bara kan användas av den som har rätt till väg medan den som inte har den rätten ska hålla sig till reglerna. Och definitivt kan han inte, utifrån den situation som råder, börja ifrågasätta om reglerna verkligen bör gälla honom, just då och just där.gästkryssaren skrev:Peter mfl.... regler gör er inte tryggare på sjön.. aldrig så noga uttänkta regler kan täcka in hela spektrat av nyanser som en väjningsituation kan innebära och så vips... så är dina högst personliga tolkningar och det som ni lite föraktfullkt kallar sunt förnuft.
Dina exempel är för övrigt lite krystade, kanske just bara för att det är exempel...?
Om du har kryssat in på så grunt vatten att du inte har tillräckligt med vatten under kölen för att kunna manövrera säkert, då är det en brist på sunt förnuft och gott sjömansskap. Ska man kunna förvänta sig att alla andra vet hur djupt ens båt sticker? Regel om 'plats för hinder' finns dessutom bara i KSR.
Om din rorkult går av är det att betrakta som en olyckshändelse och har förhoppningsvis inget med (brist på) sunt förnuft att göra...? I en sådan situation gör jag naturligtvis allt jag kan (och helt enligt reglerna) för att undvika en kollision.
Om du träffas av en plötslig vindby och tappar kontrollen över din båt är det i och för sig ingen olyckshändelse utan mer normal klantighet men även här har båten med rätt till väg en skyldighet att försöka undvika kollision.
Men som sagt... det var ju bara exempel... Jag påstår dock att det inte finns några som helst situationer när någon annan än den med rätt till väg kan använda sig av sitt sunda förnuft.
/T
-
Gäst
I Tyskland verkar man ha gjort avsteg från de internationella väjningsreglerna i vissa farleder!
Vilket bland annat innebär, som jag tolkat det, att tex kryssande båtar i farled alltid är väjningspliktiga.
Läs mer här om ni kan förstå danska
http://www.sejlsport.dk/sw21609.asp
/B
Vilket bland annat innebär, som jag tolkat det, att tex kryssande båtar i farled alltid är väjningspliktiga.
Läs mer här om ni kan förstå danska
http://www.sejlsport.dk/sw21609.asp
/B
-
Jojje !
Kära vänner, det här har sedan länge hamnat i en löjlig pseudodiskussion.
Jag tror aldrig att jag, Gästkryssaren mfl kommer att nå fram till Peter i Misilen och hans kompisar.
Jag anser fortvarande att de flesta väjningssituationer kan undvikas innan de uppkommer. Genom att jag använder "sunt förnuft" och planerar mina slag mot mötande båtar. Jag hävdar också att det är fel att "In absurdum" använda väjningsreglerna. Detta kan också generera farliga situationer. Tänk bara på hur många kollisioner som sker på kappseglingsbanorna.
Det var allt jag ville få fram, men det har tolkats på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag har aldrig hävdat att väjningsreglerna inte gäller tvärtom, de gäller alltid.
Jag tror att Gunnare sammanfattade vad vi alla kan enas om ganska bra.
Ditt senaste inlägg som du riktade till mig var så korkat att jag inte bryr mig om att kommentera det. Du får gärna ha sista ordet i denna diskussion. Nu lägger i alla fall jag ner den.
Jag tror aldrig att jag, Gästkryssaren mfl kommer att nå fram till Peter i Misilen och hans kompisar.
Jag anser fortvarande att de flesta väjningssituationer kan undvikas innan de uppkommer. Genom att jag använder "sunt förnuft" och planerar mina slag mot mötande båtar. Jag hävdar också att det är fel att "In absurdum" använda väjningsreglerna. Detta kan också generera farliga situationer. Tänk bara på hur många kollisioner som sker på kappseglingsbanorna.
Det var allt jag ville få fram, men det har tolkats på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag har aldrig hävdat att väjningsreglerna inte gäller tvärtom, de gäller alltid.
Jag tror att Gunnare sammanfattade vad vi alla kan enas om ganska bra.
Till Peter i Misilen!gunnare skrev:Kunskap om väjningsregler är ju faktiskt ett grundkrav för att få framföra en båt, oavsett typ, storlek, fart och framdrivningssätt. Sunt förnuft är väl inte heller så dumt att använda.
Ditt senaste inlägg som du riktade till mig var så korkat att jag inte bryr mig om att kommentera det. Du får gärna ha sista ordet i denna diskussion. Nu lägger i alla fall jag ner den.
-
Jojje !
Du får gärna tycka att det jag skriver är korkat - det har jag absolut inget emot - men jag blir lite nyfiken på exakt vad av det jag skrev till dig finner du korkat?Jojje ! skrev:Till Peter i Misilen!
Om det är något av det jag skrev som du inte förstod och du vill att jag skall förklara närmare vad jag menar?
Alla borde ha skägg
".. inte helt fel" ".. sammanfattar på sätt och vis..." ...Jojje ! skrev:De tyska reglerna som Gäst/B skriver om är inte helt fel. Det sammanfattar på sätt och vis lite vad jag menar.
/ Jojje
Tycker du fegar lite...
Men jag tolkar dig som så, att regler behövs och är av godo. Och i de fall reglerna inte ska gälla måste det finnas andra regler som reglerar detta och fastställer vilka regler som ska gälla istället.
Jag tycker faktiskt att dom tyska reglerna (med reservation för mina dåliga kunskaper i danska) har en lätt touch av sunt förnuft.
/T