använda sin spinnakker som gennaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
leffe

använda sin spinnakker som gennaker?

Inlägg av leffe » fre 07 jul 2006, 22:38

Hej!
Sitter och dagdrömmer som vanligt och undrar hur galet det skulle bli om man skotade sin spinnakker som gennaker på sina genuavinschar? Som ett lättvidssegel. Den är ju inte sydd för det, har ju fel form, kanske blir den för svag i förliket? Hmm..
Det vore ju praktiskt att slippa brottas med bommen.

Är det nån som testat denna tokroliga ide?
Jag kanske testar på söndag. :?

Leffe

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 07 jul 2006, 23:02

Jätteintresserad att höra hur det har gått, har haft samma tanke nämligen...
Tack för initiativet, vad är det för båt förresten?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » fre 07 jul 2006, 23:38

Det blir ingen bra lösning att göra så. Då den triangel som de 3 hornen utgör för en gennaker inte är med en symmetrisk form så hamnar hornen på fel plats så att säga. Dessutom så blir förliket inte tillräckligt vasst för att du skall kunna segla på halvvind. och ditt skothorn kommer att hamna aldeles för högt upp.
Låt en segelmakare titta på din spinnaker och se om det går att sy om det isåfall. Annars så är det bäst att låta sy upp ett nytt segel.
Jag har till min Dominant 78 en ny gennaker på 37 m2 som funkar kanonbra, den är försedd med en strumpa som gör hanteringen mycket enkel.
kolla in denna demon så får du se själv.
www.atninc.com

Herr Q

Inlägg av Herr Q » lör 08 jul 2006, 08:06

Nu skall vi inte vara alldeles negativa... Allt beror på vad för typ av spinnaker det är. En flat starcut kan fungera utmärkt på halvvind, medan en \"radial head\" normalt är som bäst på läns.

Tyvärr är det så att en spinnaker kräver en hel del syarbete för att bli en gennaker - hela framdelen måste sys om, akterliket kortas och ett nytt skothorn måste till. Det blir ändå inte lika bra som en \"riktig\" (sydd för ändamålet) gennaker i alla fall.

Mitt tips är att antingen satsa på en riktig gennaker eller (billigare och kanske lika roligt) ordna till litet arbetsbesparande \"race-grepp\" och göra det enklare att sätta, gippa och ta in bommen.

//HQ

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 08 jul 2006, 08:41

Pröva är aldrig fel!

Jag hade liknande tankar med min spinnaker och segelmakaren var med på noterna,men det visade sig att den var för djup.
I stället behöll jag en bra spinnaker och beställde en ny gennaker.
Det blev en specialare,en code 0,5 som kan kryssa 45 grader i lätt väder.

På årets Lidingö Runt hissade jag det tre dagar gamla seglet,som blåste ur liken efter en tuff broach.

I förrgår testades det reparerade seglet tillsammans med Hans och Stig på Saltsjöbadssegel.Det fungerar som tänkt,från kryss i lätt vind till slör.
Det går att plattlänsa med,men det är inte kul.Där är spinnakern bättre.

Hanteringen är så enkel att jag inte tvekar att använda seglet även när jag ensamseglar.

Birger Sjöberg på Praktiskt Båtägande har sytt om många gamla blåsor till gennakers,men de kan inte vara lika effektiva som en riktig gennaker.

Anledningen att sy om en spinnaker är,om man inte använder den och att man måste hålla igen på segelbudgeten.

Men,men... Du får vad du betalar för!

Det bästa är att utveckla båtens segelgarderob i nära samarbete med din lokala segelmakare.
Visst kostar det mer,men du får också mer!

Hälsningar Miwa

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » lör 08 jul 2006, 11:41

Nog GÅR det att använda en spinnaker på 'gennaker-bogar'. Jag har vid några tillfällen i princip kryssat med spinnaker, i lätta men stadiga vindar. Detta i brist på fungerande lättvindsgenua (och gennaker).
Spinnakerbommen skulle nog inte behöva egentligen, men vi har inte prövat utan - istället har vi lagt bommen mot förstaget och dragit ned den så långt det går med nedhalet, så att 'halshornet' på spinnakern varit vid förstagsfästet. 'Förliket' skär då ganska hyfsat. Skotet håller man ned med en tamp till genuatravaren (tror det kalla 'sugga') så underliket på spinnakern hålls i schack. På vår båt (Linjett 30) funkar det riktigt bra på kryssbogar, upp till kanske 30-35 grader i alla fall. I lätta vindar (upp till 3-4 m/s) ger det bättre fart än den totalt utseglade och söndernötta lättvindsgenuan! Fst det lutar ju lite förstås, och man får se upp så man inte broachar.....

greger

Inlägg av greger » lör 08 jul 2006, 15:40

Mitt tips är att antingen satsa på en riktig gennaker eller (billigare och kanske lika roligt) ordna till litet arbetsbesparande \"race-grepp\" och göra det enklare att sätta, gippa och ta in bommen.

//HQ
Vad är ett s.k. \"race grepp\" för något?

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 16 jul 2006, 23:26

Det var ju kanske inte så belysande...

Men \"race-grepp\" menade jag att man kan titta på hur spinnakerhanteringen ordnats på någon lika stor race-båt - där har man ofta lösningar som kan vara vettiga för familjeseglaren också. Man kan t ex stuva bommen i en ficka på storbommen för att slippa att lyfta så högt, ordna lätthanterliga(re) ner- och upphal, ordna skot med suggor (barberhaulers) för att kunna behärska blåsan bättre (enklare). Likadant kan en sådan enkel (men inte så billig...) sak som rätt sorts skothakar göra det lättare att frikoppla vid nedtagning och en fallavlastare göra det enklare att både hissa och släppa på fallet.

Lika lättskött och enkel som en gennaker blir dock ingen spinnaker. Tyvärr blir heller inte en omsydd spinnaker någon vidare bra gennaker, så man kan gärna tänka sig för innan man \"förstör\" en fungerande spinnaker och betalar pengar därtill.

Kanske pengarna kan användas bättre genom att skaffa bättre beslag?

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 17 jul 2006, 09:14

Man kan som sagt ovan använda sin spinnaker på nästan gennaker manér - på det sätt som Gunnare beskriver, lite varierande resultat beroende på skärning. Dock skall man undvika att luta för mycket då den ökande farten tappas i avdrift. -för mycket lutning = spill vind eller byt segel...

En sak som talar för att använda spinnaker är vid tävling. Man kan bara ha ett av seglen med sig ut, alltså inte både använda gennaker och spinnaker vid ett och samma tävlingstillfälle, om jag fattat reglerna rätt :? .

För semestersegling är det kanske bättre med gennaker och strumpa...

Svante

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 17 jul 2006, 14:16

Den annan veg går bättre. at använde gennaker som spinnaker om du har barberhall/nedhall och spinnakerbom. Kom ihåg at ABN AMRO One kun använde gennaker på senaste VO.
Med en bra gennaker på peke/bom (Seldén har dom) kan du segle från 50 gr. til 160 gr. relativ vind.
Jag har altid seglet med spinnaker men på nye båt skal jag kun ha gennaker på peke - oxå til reggata.
J-båterne seglar kun med gennaker och ved senaste Sj. Rundt vant en J-133.
Steen
Danmark

Skriv svar