Motorkonservering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Erling
Rookie

Motorkonservering

Inlägg av Erling » fre 08 okt 2004, 17:32

:?: Hur noga är det att man konserverar sin inombords dieselmotor över vintern. Finns det någon som har tips på enkla metoder

Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 08 okt 2004, 18:46

Att fylla kylvattensystemet med glykolblandning är absolut nödvändigt eftersom att motorn annars riskerar att frysa sönder. Oljan bör också bytas före konserveringen. Gammal olja lär inte förstöra motorn över vintern men i långa loppet... Oljefiltret ska bytas när oljan byts. Även bränslefiltret brukar man byta i samband med konserveringen.

Själva konserveringen då:
Varmkör motorn så att oljan blir mer lättflytande.
Byt olja och filter. Om bränslefilter byts så måste det luftas för att motorn ska gå att starta igen.
Fyll kylvattensystemet med glykolblandning:
Har du sjövattenkyld motor lossar du intagsslangen från skrovgenomföringen och sticker ned den i en hink med vatten. När du kör motorn så fyller du på hinken varefter vttennivån sjunker.
När motorn är ordentligt varm (ungefär en kvart) häller du ned glykolblandningen i hinken och låter motorn dricka detta tills glykol kommer ut ur avgasröret. Stanna motorn innan hinken är tom för om du kör utan kylmedium så går impellern sönder ganska fort.
Motorn måste få bli varm för att termostaten ska öppna. Annars kommer den inte släppa in glykolen i topplocket. Ett alternativ är att plocka bort termostaten under konserveringen. Då är du helt säker på att glykolen kommer in överallt.

Sen är konserveringen klar. Jag brukar dra runt svänghjulet något varv ett par gånger under vintern för att kolvringar, pumpar och annat i motorn inte ska suga fast när det står stilla.
Detta arbete tar kanske en timme så jag tycker inte att det är något som är värt att slarva med, särskilt med tanke på att en ny marinsdiesel kostar en liten nätt slant.

Impellern bör man också kontrollera någon gång per år. Jag brukar kolla den på våren när den har stått i samma läge under lång tid. Vid minsta antydan till sprickor så ska den bytas.

Hör gärna av dig till en fackman som kan svara på frågor och ge ytterligare tips och råd om just din motor!

gäst

konservering - impeller

Inlägg av gäst » mån 11 okt 2004, 19:38

Det är väl bättre att ta ur impellern efter konserveringen. Då slipper den sitta i spänn hela vintern. Man måste ju ändå ta ur den om man vill kolla efter sprickor etc. Jag har dålig erfarenhet av Biltemas impellrar. kanske smart att köpa original med tanke på potentiellt stort besvär att få bort impellerbitar ur systemet om den delar på sig.

Peter K

Inlägg av Peter K » tis 12 okt 2004, 07:19

Skriv svar