Spricka i motorblock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fribbe

Spricka i motorblock

Inlägg av Fribbe » tor 29 jun 2006, 20:32

Jag har idag upptäckt en spricka på cylindern på min MD5c.
Sprickar börjar vid topplockspackningen och går ner minst 5 cm. Det är svårt att se var den slutar. Kylvatten tränger ut när motorn går.
Hur sprickan uppstått vet jag ej men troligen har det hänt under vintern då kylvatten har \"förbrukats\" under hela denna säsong. Motorn installerades i båten år 2004 och innan dess hade den bara gått 4 säsonger varför den inte bör vara sönderrostad. Förra året installerade jag färskvattenkylning och har kört med märkesglykol i rekomenderad blandning för maximalt frysskydd. Jag bytte dessutom före vinterförvaringen.

Vad ska jag göra? Att lyfta ur motorn och riva den för att svetsa existerar bara inte av olika skäl.
Finns det någon \"fusk\"metod att laga blocket på plats?
Om jag inte gör något; kommer sprickan bli större och större till motorn är helt förstörd?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 jun 2006, 21:00

Det finns en fuskmetod:
Svarta pellets på burk, kommer inte ihåg vad de heter men finns på HCJ och kylarjohnsson.
Dom är riktigt bra.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 29 jun 2006, 21:09

Sånt här använde jag någon gång på den tiden man till varje pris skulle få taskiga bilar att gå ett tag till:

http://www.ferdfelt.se/manufact/holts/motorsvets.htm

Permanent resultat garanteras icke, men det finns nog en chans till en fortsättning på båtsommaren.

//HQ

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 jun 2006, 21:56

Så här ser det ut, det kan även täta en trasig topplockspackning.

Bild
Calle

Se gla ut

MaryLou
Rookie

Inlägg av MaryLou » fre 30 jun 2006, 00:04

Herr Q skrev:Sånt här använde jag någon gång på den tiden man till varje pris skulle få taskiga bilar att gå ett tag till:

http://www.ferdfelt.se/manufact/holts/motorsvets.htm

Permanent resultat garanteras icke, men det finns nog en chans till en fortsättning på båtsommaren.

//HQ
''

"Nya Motorsvets har en ny säljande förpackning, en exklusiv pappersbox, med en utförlig bruksanvisning."

I´m impressed. Are you impressed? :D

Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 30 jun 2006, 14:54

Otroligt tacksam för svaren! Motorsvets på burk!
Funkar det inte vet jag inte vad jag ska ta mig till. Motorn köpte jag för 25.000 för två år sedan så jag är lite lätt orolig nu...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 jun 2006, 20:17

Fribbe skrev:Otroligt tacksam för svaren! Motorsvets på burk!
Funkar det inte vet jag inte vad jag ska ta mig till. Motorn köpte jag för 25.000 för två år sedan så jag är lite lätt orolig nu...
Då tar du Bar´s
Calle

Se gla ut

Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 30 jun 2006, 21:08

Jo, Bar´s verkar faktiskt ännu lättare att använda, bara att hälla i.

Det verkar finnas återförsäljare här i Stockholm som marknadsför båda system. De kanske kan säga om det ena är bättre än det andra i mitt fall.

Jag är fortfarande fundersam på hur sprickan uppstått. Anledningen till att jag inte tagit tag i det förrän nu är att jag var \"säker\" på att det var gummipackningen där kylvattenröret från termostathuset går in i cylindern som läckte. Sprickan sitter precis bredvid.
Något måste hänt under vintern men jag har ju använt korrekt glykolblandning. Otur?

janes

Inlägg av janes » sön 02 jul 2006, 10:32

Jag har använt en glödgad kopparplåt som skruvades fast med rostfria skruv. borra och gänga i blocket, ta sedan an bit packningsmaterial mellan plåt och gods (finns hos t.ex. biltema).
Det blir tätt och håller i minst tio år!
Början och slutet på sprickan måste säkras.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 04 jul 2006, 19:30

Nu har jag Wondarweldat motorn.
På rekomendation från två firmor som saluför både det och Bar´s leaks.
Bar´s skulle tydligen vara mer anpassat för kylare. Vad vet jag...
Tätt blev det i alla fall. Direkt!
Nu återstår att se hur länge det håller.
En liten flaska räcker till kylsystem på 8 liter och kostar 120kr. Mitt system är på endast 2 liter så jag har så det räcker till ett par injektioner till om det skulle behövas.

Tackar för tipsen!

Skriv svar