Nytt segel??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
debutantägare
Rookie

Nytt segel??

Inlägg av debutantägare » ons 29 sep 2004, 10:10

Jag köpte tidigare i somras en jättefin debutant men jag tycker storseglet är rätt så kasst, det vibrerar i akterliket i ganska ofta. Är det något man kan trimma bort?? Vad kostar ett nytt segel och är det värt det med tanke på när jag ska sälja sedan (hade tänkt mig en express om 5-6 år)?? tanken är ju inte att jag ska kappsegla me debutanten, men man vill ju gärna ha ett någorlunda bra storsegel...

//Camilla

Peter K

Segel

Inlägg av Peter K » ons 29 sep 2004, 11:46

Detta är lite dilemmat med billiga båtar, seglen är ofta slut (ingen vill ju betala lika mycket för nya segel som hela båten kostade), och du får inga extra pengar vid försäljning för att du har bytt segel. Det du kan göra om du vill slippa viberationerna är att snörpa akterliket med snörptråden, alternativt lämna in det för översyn hos en segelmakare och se om han kan göra något, men ett nytt segel är helt klart att föredra. Om du kikar på Bodings hemsida så ser du att ett dacronstorsegel (duger utmärkt då det är ett så litet segel) kostar 7.400 kr levererat och klart till din båt. Du kan säkert hitta billigare (kolla t ex med Segelhuset), men inte mer än någon 1000-lapp lägre.

Jens K

Segelhuset

Inlägg av Jens K » ons 29 sep 2004, 15:33

Jag kan rekommendera Segelhuset. Hur stor segelyta är storen på en Debutant? Jag betalade 5600:- för en ny stor på segelhuset i våras till min Alacrity.

Sen när du ska sälja båten säljer du seglet för sig till någon som redan har en Debutant (med gamla segel), då får du ut mer sammanlagt. Den nya ägaren vill ha en billig båt (och får ditt gamla segel), men den som ska ha kvar sin Debbe känner säkert för lite snabbare segel och få mer behållning av sin båt ett tag till. Alla vinner.

Skriv svar