Installera Furlex-rulle på en Accent. Hur?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robert K

Inlägg av Robert K » sön 05 sep 2004, 09:36

Hej !

Jag har köpt en ny Furlex rulle till min Accent och funderar nu på hur jag skall installera den med tanke på att infästningen till förstaget sitter i ankarboxen. Problemet är om jag skall såga i ankarboxen och försänka rullen eller om jag skall installera rullen ovanför ankarboxen.

Är det någon som kanske har installerat ett rullsystem på en Accent och vet då hur jag borde göra? Jag vill helst inte sänka ner rullen och såga i ankarboxluckorna.

/Robert

MG

Inlägg av MG » tis 14 sep 2004, 12:51

Vi monterade en furlexrulle ovan däck på vår accent i våras. (Det sägs att man tappar kraft med brytpunkter om man sätter den i ankarboxen, dvs blir trögare att dra in + att vi har landströmsintag och förtöjningslinor i det utrymmet) Vi fick gjort två rostfria stål (tror de var ca 32 cm mellan hålen, men det kan man ju anpassa efter hur högt man vill montera rullen) som monterades mellan infästningen i ankarboxen och rullen. Sen fick vi följa kapningsbeskrivningar och räkna med gamla staglängden och hur långa järnen var.

Detta har fungerat utmärkt i sommar!

Robert K

Tack!

Inlägg av Robert K » tis 14 sep 2004, 17:48

Hej !

Tack för tipset.
Skulle Ni kunna beskriva beskriva lite noggrannare hur man tillverkar \"förlängningen\" mellan rulle och förstagsinfästningen? Kan vi höras på något sätt?

/Robert K

:D

MG

Inlägg av MG » tor 16 sep 2004, 09:54

Två stål som mätte ca 350*30*3mm med hål på 10mm i vardera ände. Längden får anpassas efter hur högt upp man vill ha rullen! Vi fick dem tillverkade på Wirén & Persson i Malmö. Dessa fästes på vardera sida om infästningen i ankarboxen med hjälp av en sprint, sen fästes dessa (\"träddes i\") i rullens fäste(som är format som ett upp och nervänt U) med en 10 mm sprint. Det vill säga, att stålen är på tvären jämfört med båten, våra ankarboxluckor har ändå gått att stänga.

Robert K

Inlägg av Robert K » tor 16 sep 2004, 17:21

Hej!

Tack så mycket för mer detaljerade uppgifter! Ska nu exakt kolla upp allt och försöka skaffa fram två stål för att innan säsongens slut kunna installera rullen.

Tack!
/Robert :D

Nobbe

Rulle

Inlägg av Nobbe » fre 17 sep 2004, 07:38

Tänk på att du tappar förlikslängd (prestanda) på seglet med rulle ovan däck. Om du sänker ner rullen under däck så kan du behålla dina segel om du förser dom med lufftape. Andra fördelar är att du slipper kliva på när du själva rullen vid av och påstigning. Gå in på Rosättra Varvs hemsida (Linjettbåtarna) så får du se hur det kan se ut med rullen nersänkt.

Skriv svar