Växellådsolja till Vire 12

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kapten C

Växellådsolja till Vire 12

Inlägg av Kapten C » mån 08 maj 2006, 09:59

Hej,

Jag behöver råd angående växellådsolja till min Vire 12.

Enligt serviceboken skall olja typ SAE 85W140 användas. Jag har ringt runt till olika bensinbolag och dom enda som har den i lämplig förpackning är Shell, dock beställningsvara. Har också kollat med varvet men dom har bara SAE 75W140. Då denna typ av olja är ganska dyr, runt 270kr/liter, trodde killen på varvet att det skulle duga med SAE75W90 och föreslog den.

Jag vet tyvärr inte vilken typ av olja som använts tidigare och när den senast är bytt då båten varit varvsskött (fan trot').

Ni Vire-kännare här på forumet, vad använder ni för olja i växellådan?

Tacksam för hjälp.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 08 maj 2006, 10:11

Jag kör med SAE 85-140. Hittade en kille som säljer detta ganska billigt, dock är minsta förpackning 20 liter! Dunken kostade drygt 650 kr vill jag minnas och jag fick hämta den i Solna. Nu har jag så jag klarar mig de närmsta trettio åren i alla fall...

Bor du i Göteborgsområdet råder jag dig att kontakta KA Marinservice, de säljer oljan på literflaskor. I annat fall kan de skicka en flaska med posten.
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 08 maj 2006, 11:56

Misil no87 skrev:Jag kör med SAE 85-140. Hittade en kille som säljer detta ganska billigt, dock är minsta förpackning 20 liter! Dunken kostade drygt 650 kr vill jag minnas och jag fick hämta den i Solna. Nu har jag så jag klarar mig de närmsta trettio åren i alla fall...
Håller du till i Stockholmstrakten kanske jag kan få köpa en liter av dig?

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 08 maj 2006, 12:00

Misil no87 skrev:Jag kör med SAE 85-140. Hittade en kille som säljer detta ganska billigt, dock är minsta förpackning 20 liter! Dunken kostade drygt 650 kr vill jag minnas och jag fick hämta den i Solna. Nu har jag så jag klarar mig de närmsta trettio åren i alla fall...
Bor du i Stockholmstrakten kanske jag kan få köpa en liter av dig?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 08 maj 2006, 12:57

Är det här en extra tjock olja? Undra vad som kan hända om man kör med vanlig motorolja i backslaget? Åkerströms i S-hamn säger alltid att man ska hälla samma olja i backslaget som i motorn på Penta i alla fall.
Biltema har ju en lite tjockare syntetolja för motorer utan turbo som gått en bit.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 08 maj 2006, 13:24

Kapten C skrev: Bor du i Stockholmstrakten kanske jag kan få köpa en liter av dig?
Jag låter säkert lite snål nu, men om jag gjorde så skulle förmodligen alla som ha en Vire i Stockholm vilja köpa olja av mig och jag skulle snabbt bli utan själv... Hur som helst, du borde kunna kolla med Hamberg Marin också som servar Vire. Han kan vara lite knepig att få tag på, men prova på mobilen.

Hamberg Marin & Maskinservice
Box 5
132 21 SALTSJÖ-BOO
SWEDEN
International Telephone: +46 (8) 715 6990
Mobile: +46 (10) 2737550
International Facsimile: +46 (8) 715 8288
E-mail: lars.hamberg@pi.se

Den firma jag köpte oljan ifrån har den här hemsidan, http://www.oljemiljoteknik.se/

Svar till Gitarr-Ljusne. Backslaget skulle förmodligen skära, precis som om du häller motorolja i växellådan på en bil. Att Pentas backslag skall ha motorolja betyder att de förmodligen är byggda för det.
Alla borde ha skägg

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 08 maj 2006, 15:13

Har Du kollat på Vire hemsidan?
http://gofree.indigo.ie/%7Evire7/

För Vire 7 rekomenderar webmastern följande men det kanske Du redan visste?:

The gearbox should be filled to the level between the end and the mark of the dip stick. Use gear oil SAE 140 for the initial 50 hours, thereafter use SAE 90 gear oil (Webmaster's Note: Some owners prefer always to use SAE 140). The capacity is 0.85 litres* (1.5 Imperial pints or 1.75 US pints).

*Webmaster's Note: The original Operator's Manual suggests 0.7 litres under this heading, but then suggests 1.5 Imperial pints (1.75 US pints - equivalent to 0.85 litres) elsewhere in the Manual. Some later versions of the Manual advise the necessity of compensating for the tilt of the engine when filling the gearbox. Personal experience suggests that too much is better than too little (See \"Stuck Solid\" for a cautionary tale - and the Webmaster has had a similar experience, in reverse).

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » mån 08 maj 2006, 15:39

Misil no87 - Kanske en affärsidé? :wink:

SteX - Nej jag hade inte sett det som stod om olja för Vire7 på den länken. En (dum?) följdfråga; I manualen står det ju 85W140. Vad menas då med 90? 90W140 eller 85W90?

Det är ju inte för inte som man har segelbåt. Tummen mitt i handen vad gäller motorer.

Tack för svaren jag fått hittills.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 09 maj 2006, 09:48

Jo, enligt den amerikanska manualen skall man köra med en single gradeolja, dvs en som antingen har viskositeten SAE 90 eller en som har viskositeten SAE 140. Nu är det så att den single gradeoljan är helt omöjlig att få tag på och dessutom är den ganska opraktisk. Du skulle då i princip behöva byta olja i backslaget beroende på om temperaturen i motorns arbetsmiljö är över eller under +10°C, dvs när vattentemperaturen förändras, inte kul. Därför är det bättre att välja en olja som har båda dessa egenskaper, dvs en multigradeolja. Den som ligger närmast till hands är då en transmissionsolja som är avsedd för bl a snäckväxlar i tyngre entreprenadmaskiner (grävskopor, traktorer...) som heter SAE 85-140. Dren transmissionsolja som används normalt för backslag skall vara för tunnflytande enligt de som vet mer än jag om olja.

Och varför vet jag nu detta?
Jo, förra året lade jag ner alldeles för många timmar för en normalfrisk människa på att ringa oljebolag, oljeleverantörer mm för att lösa problemet med oljan backslaget till min Vire 7.
Alla borde ha skägg

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tis 09 maj 2006, 13:57

Jag kontaktade Olje och miljöteknik. Pratade med en trevlig kille som dock hänvisade till företaget SGA i Bromma. Jag ringde dom och dom har Spirax AX 85W140 (Shell) på 20-liters dunk för 750 kr ink. moms. Dom säljer dock endast till företag.

Det lutar förmodligen åt att jag försöker prångla ut en dunk från dom, men innan jag gör det kanske det finns fler tips om försäljningsställen?

Hamberg Marin & Maskinservice i Saltsjö-Boo ligger tyvärr på fel sida stan, men om jag får fatt i honom är det ett alternativ som jag får överväga.

Ps. Mannen på Olje och miljöteknik förklarade för mig att första talet inklusive W (t.ex 85W) står för viskositeten vid +40°C och talet efter W (t.ex 140) står för viskositeten vid +100°C i testlaboratorium. W ska visst stå för Winter, men vad är det för vinter där det är +40°C? Detta visste ni kanske redan. Ds.

RR-Johan
Trogen medlem

Inlägg av RR-Johan » tis 09 maj 2006, 15:05

Fattar tråden som att det är svårt att hitta oljan.
Transmissionsolja med dessa viskositeter finns hos närmaste MC-butik. Bl.a. Spectre har oljan i 1-litersförpackningar.
För stockholm gäller väl MC-varuhuset Norra stationsgatan.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 21:54

RR-Johan skrev:Fattar tråden som att det är svårt att hitta oljan.
Transmissionsolja med dessa viskositeter finns hos närmaste MC-butik. Bl.a. Spectre har oljan i 1-litersförpackningar.
För stockholm gäller väl MC-varuhuset Norra stationsgatan.
Ja det verkar som det är svårt att hitta nämnda olja i lagom förpackning.

Jag var förbi MC-varuhuset idag och mycket riktigt har dom oljor med liknande viskositet, bl.a. en 85W150 som används till stötdämpare i framgafflar och en 75W140 för transmission, men tyvärr är den första en slags blandning med syntetolja och den andra helt syntetisk. Om jag förstått saken rätt bör man inte använda syntetisk olja i mitt fall.

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tis 09 maj 2006, 21:56

Skrev inlägget ovan utan att vara inloggad. Ursäkta.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 10 maj 2006, 09:06

Tips, jag ringde till OK/Q8:as oljegrossist och köpte min dunk genom en av deras leverantörer som sålde till privatpersoner. Kolla med dem innan du handlar hos Shell.

Tips två, har du inte för bråttom tycker jag gott att du kan kolla med KA Marin som ju skickar grejorna per post. Passa då på att samtidigt beställa en reservimpeller samt nya frostpluggar, båda är bra att ha i båten. Dessa är i zink och fungerar som offeranoder och kommer på sikt att behöva ersättas. Bara att knacka in de nya när det är dags, man skall låta de gamla sitta kvar. Jag fick mina grejor på två-tre dagar.
Alla borde ha skägg

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » ons 10 maj 2006, 10:25

Nu ser det ut att ordna till sig.

Jag fick tag i Lasse på Hamberg Marin. Jag beställde olja, frostpluggar, impeller och packningar för totalt 582.- ink moms.

Turligt nog kan jag kombinera ett besök hos honom med ett på Benn's där jag ska inhandla ett par nya hakplåtar till undervanten.

Tack för all hjälp och alla tips.

Skriv svar