Vilken foldingpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PEEN
Guldmedlem

Vilken foldingpropeller?

Inlägg av PEEN » tor 16 mar 2006, 18:13

Hej

Jag ska byta ut originalpropellern på min Alpha. Nu har jag fått offerter på tre olika fabrikat; Varifold, Alco-Flip och Flexofold.

Vilken är bäst? Det skiljer några hundralappar i pris, är skillnaderna så små att jag ska välja efter pris? Alla påstår sej vara bäst...

Jag har en Yanmar 1GM10 - motor (9hk vid 3600 varv) och ett backslag med utväxling 3,22.

Hans H

Gori

Inlägg av Hans H » tor 16 mar 2006, 20:02

Du har missat ett fabrikat som också säger sig vara bäst :wink: och som oftast får mycket bra vitsord (men kanske är lite dyrare...?)
GORI
http://www.gori-propeller.dk/

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Gori

Inlägg av Håkan » tor 16 mar 2006, 20:38

Hans H skrev:Du har missat ett fabrikat som också säger sig vara bäst :wink: och som oftast får mycket bra vitsord (men kanske är lite dyrare...?)
GORI
http://www.gori-propeller.dk/
Jag egentligen inte mycket om propellrar men vi har en 2-bladig Gori till vår Diva 399. Den är så ruggigt bra att vi funderar på att "byta ned oss"!
På tomgång gör vi 3 knop och backen bromsar på ett par meter från 2 knop på tomgång. Mao får vi lägga i och ur växeln hela tiden vid angöring, backen kan vi inte lägga förrän vi är framme vid bryggan då båten stannar "omedelbart". Jag vet inte om detta är extremt men det är första båten jag upplevt det med. Båtens vikt 5,2ton motoreffekt 28hk.
Vet ej storlek på propeller.
Jag skulle också rekommendera dig att kolla på Gori.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tor 16 mar 2006, 20:39

Jag har säkert missat något annat märke som också är bäst. :wink:

Det som jag skulle vilja veta om det finns några tester mellan tvåbladiga foldingpropellrar som är trovärdiga. Eller om det finns någon som har stor erfarenhet av olika fabrikat.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 16 mar 2006, 21:19

Det är inte så självklart vilken propeller som är bäst, för det beror litet på vilken båttyp du har och hur fritt propellern ligger. Annars har jag personligen goda erfarenheter av Gori, men som du påpekar - man skall ha provat flera propellrar på samma båt för att veta.

Nu misstänker jag att du har en friliggande propeller på axel, och i det läget är det inte så svårt att göra en hyfsad foldingpropeller. Det som brukar vara Goris styrka i tester är backförmågan, och det handlar mycket om bladutformningen. Foldingbladen skär vanligen ut genom tryckkraften på bladen i vattenströmmen eller så slungas de ut genom extratyngd i bladspetsarna om bladen behöver hjälp.

De propellrar (jag vill minnas att Alco-Flip är ett tydligt exempel) som har tunga bladspetsar brukar kräva relativt högt motorvarv för att backa bra. Med din motor ligger du på ett propellervarv om ca 1000 v/min - ett inte alltför högt värde och du får räkna med att gasa på vid backmanövrer. Men det är mest en fråga om att lära sig \"rätta knycken\". Till din motor bör propellern f. ö. bli runt 15 tum i dameter - stigningen avhängig båttypen (fart, form, vikt etc).

Gör du en googlesökning på \"folding propeller test\" får du en del länkar

//HQ

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tor 16 mar 2006, 21:35

Jag fick 4 träffar på Google. Tre från Flexofold och en som inte gick att öppna.

Jag har skickat en förfrågan till företaget som representerar Gori, men därifrån har svaret varit tystnad.... :!: (de kanske säljer för bra?!?)

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » tor 16 mar 2006, 22:16

Det här var en intressant tråd. Jag har själv en 2-bladig folding på båten. Motorn är en VP MD 2020 på 19 Hk med ett 120-drev. Tycker att det nästan saknas backförmåga men det kanske beror åp att jag alltid angör på tomgångsvarvtal ca 750 rpm.

Det vore jätte-intressant att höra meraåsikter.

Tycker själv att det inte bore skilja speciellt mella olika märken av propellrar då motor/båt/ skrov borde vara vaiabeln.

Kanske har man fel utformning på propellern men den driver väldigt fint framåt??!!
Mikael Westerberg
Wasa 55

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 17 mar 2006, 07:02

PEEN skrev:Jag fick 4 träffar på Google. Tre från Flexofold och en som inte gick att öppna.

Jag har skickat en förfrågan till företaget som representerar Gori, men därifrån har svaret varit tystnad.... :!: (de kanske säljer för bra?!?)
Gori har en egen sida där man får en propellerberäkning. Sedan frågar man efter priset, både i Sverige (Sleipner) men också i Danmark, t ex
http://www.netbaad.com/default.asp?status=noaccess

//HQ

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 17 mar 2006, 07:28

Foldingpropellrar fungerar vanligen utmärkt framåt, fär då dras bladet just framåt och spärrar ut sig helt. Däremot fungerar det annorlunda på backen, dels för att bladet då går baklänges, dels för att bladet vill bakåt och därmed delvis \"fäller ihop sig\". Skillnaden i effektiv diameter kan vara flera tum mellan fram och back. Sedan går bladet bakåt, dvs med sin bakkant först, och det är heller inte optimalt.

Det här motverkar propellertillverkaren så långt möjligt genom att utforma bladet \"rätt\" och sätta bladets gångjärn \"rätt\". Det finns minst två lägen för \"rätt\", dvs det som är optimalt för back är vanligen inte optimalt för fram, och därför får man kompromissa. En avsevärd del av backprestandan beror därför på var tryckcentrum är placerat på bladet, och detta påverkas mer än vad man kanske kan tro av strömningen runt båten och propellerns axelvinkel (avvikelsen från horisontell, rakt fram).
I vart fall kan man inte räkna med att alla propellrar är lika snälla med att fälla ut sig på alla båtar, och det kan tänkas att tillverkaren valt olika (mellan olika fabrikat) mellan strategien \"centrifugalkraft\" och \"bladkraft\" då de konstruerat.

Prova med att varva upp propellern då du vill backa, och minska sedan så är det troligt att propellern börjar greppa och tar bättre. Har den väl börjat jobba i vattnet (strömningen runt bladet etablerats) håller den greppet kvar även om du sänker varvtalet.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 17 mar 2006, 08:43

Vad är generella för/nackdelar med att välja en 3-bladig ?
Vattenmotstånd vid segling (hopfälld) 2-bladig jämfört med 3-bladig?
Bättre backförmåga ?

desålätt
Guldmedlem

Inlägg av desålätt » fre 17 mar 2006, 08:47

Gori om det är en eftermarknadsprop man är på jakt efter.
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 17 mar 2006, 09:00

I huvudsak två fördelar: Trebladiga propellrar går mjukare om de sitter i urtag i en skädda eller en akterstäv. Trebladiga får mer bladyta än tvåbladiga vilket behövs med starka motorer när diametern inte kan göras hur stor som helst.

Annars är tvåbladiga propellrar bättre, för de har bättre verkningsgrad. Enbladiga är allra bäst, men sådana har jag inte sett på sjön (eller, snarare på land, på båtar.. ;-).

Trebladiga folding bromsar mer än tvåbladiga bakåt därför att de kan göras med skew-back-blad, som kan fås att arbeta ut sig mha vattentryck. Men de har mycket större motstånd i hopfällt tillstånd än tvåbladiga redan från början, så det kostar bara litet extra med \"bananblad\". En tvåbladig med \"bananblad\" skulle få onödigt stort motstånd.

Historiskt har tvåbladiga foldingpropellrar varit det självklara valet, därför att det inte funnits trebladiga i rimlig prisklass. Nu finns det flera stycken att välja på. Men för minimalt motstånd är tvåbladig bäst. Gori verkar vara den bästa trebladiga i det fallet.

Men jag har inget labb och har inte jämfört - detta bör ses som en informerad reflektion :-)

//HQ

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » fre 17 mar 2006, 09:59

Herr Q skrev: Trebladiga folding bromsar mer än tvåbladiga bakåt därför att de kan göras med skew-back-blad, som kan fås att arbeta ut sig mha vattentryck. Men de har mycket större motstånd i hopfällt tillstånd än tvåbladiga redan från början,
Skillnad i backförmåga stämmer. Men mycket större motstånd ihopfällt - vilka siffror tänker du dig? Det torde röra sig om bråkdelar av promille i fartskillnad.
Tyvärr är inte prisskillnaden lika liten.//Johan.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 17 mar 2006, 10:39

VP's trebladiga folding har ungefär dubbla motståndet jämfört med en tvåbladig folding. Det låter mycket men man skall tänka på att en tvåbladig fast har 10 ggr och entrebladig fast 15-20 ggr så stort motstånd som en tvåbladig folding.

VP trebladiga folding är dock ovanligt bra propeller jämfört med andra hopfällbara

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Folding propeller

Inlägg av Håkan » fre 17 mar 2006, 10:46

Hur påverkar rak axel kontra S-drev val av propeller?
Jag tänker på framdrivning och backegenskaper.
Man tappar lite effekt med S-drev, kan det räcka för att bladen inte skall fälla ut sig korrekt vid back?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar