Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Herr Q
Angående prisskillnader: Amigo23 var inte en billig båt då det begav sig. Den är (och skall vara) dyrare än jämförbart utrustad Magnifik Midget. Tycker jag, alltså
Just därför att Magnifiken är självbyggd kan den variera mycket i kvalitet och utförande, men till syvende och sist kommer prisvärdhet för båtar i denna prisklass att handla om hur komplett utrustad båten är och hur bra/nya seglen är. Det finns nog ungefär lika många bra Amigo 23 som bra Magnifiker att hitta till salu, men det är ett hett tips att vara vaksammare på hembyggen (Magnifiken) än på varvsbygggda båtar (Amigo 23).
//HQ
-
Johan 52
- Diamantmedlem
En aspekt att överväga ( i positiv anda ) är läro/erfarenhetspotentialen. Som köpare av en båt med lite större underhålls o renoveringsbehov har man möjlighet att få lära sig mer av allt det som innehavet av båt innebär och som man behöver längre fram i båtägarlivet. På en mindre båt är kostnaden för detta överkomlig och misstag blir mindre dyrbara.Detta talar för MM.
Livet med en väl underhållen och välbyggd Amigo skulle ju utifrån kunna te sig långtråkigt.//Johan
-
J@nne
- Diamantmedlem
Jag hade själv en Triss Magnum tidigare, en trevlig nybörjarbåt som dessutom kan användas av 4 personer en helg. Sittbrunnen är i klass med betydligt större båtar i 30 fots-klassen.
Priserna ligger från 15,000:- för de mest slitna till 30,000:- för en i toppskick.
-
Quasimodo
Johan 52 skrev:
Livet med en väl underhållen och välbyggd Amigo skulle ju utifrån kunna te sig långtråkigt.//Johan
Jag viker mig (delvis av tillbakahållet skratt) för detta goda Amigo-argument. Har du funderat på att ta upp en marknadsförings- eller politikerkarriär?
Q.
-
Johan 52
- Diamantmedlem
Quasimodo skrev:Johan 52 skrev:
Jag viker mig (delvis av tillbakahållet skratt) för detta goda Amigo-argument. Har du funderat på att ta upp en marknadsförings- eller politikerkarriär?
Q.
Marknadsföringskarriär: Ja, med en rejäl utmaning under anständiga omständigheter= Konserverad gröt i Italien (att verksamheten förläggs där alltså) t.ex.
Politikerkarriär: Nej, jag tror vi har dom politiker vi förtjänar redan nu.//Johan.
-
Fred
- Rookie
Hei
Var mange fine tips her. Selv kjøpte jeg min første båt for 2 år siden og valget falt på en Sunwind 20. Noe mindre enn de du har vurdert, men dette er en fin seiler. Bra bygd også. Curt Gelin skriver om denne båten i boka \"300 segelbätar i test\". Får positiv omtale mht. seil- og sjøegenskaper. Så er det også en vakker båt (synes jeg :D ).
-
Chardonnay
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Det finns 4st Magnefik midget i GBG på blocket i olika prisklasser & med olika utrustning, verkar vara ett bra val för rimliga pengar.