Sjöfylleri vid 0,2 promille?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 03 feb 2006, 21:42

[Nja Rudi! Jag dricker aldrig före arbetsdag..Om 0,2 promillehalten införs gäller samma sak som för bilkörning.
Drick aldrig nåt före arbetsdag!

Nästa år har dem kanske koll på nykterheten och bordar dig utanför Marstrand, för att kolla nykterheten till sjöss
då ryker ditt körkort ifall du druckit dan innan.Var så säker
.
Fina bötespengar åt staten. Ett tips är att ligga kvar ett dygn minst om man druckit 3 öl eller mer. Har man festat rejält som i Skagen t.ex gäller minst 2 dygns nykterhet.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 03 feb 2006, 21:56

Anonymous skrev:[Nja Rudi! Jag dricker aldrig före arbetsdag..Om 0,2 promillehalten införs gäller samma sak som för bilkörning.
Drick aldrig nåt före arbetsdag!

Nästa år har dem kanske koll på nykterheten och bordar dig utanför Marstrand, för att kolla nykterheten till sjöss
då ryker ditt körkort ifall du druckit dan innan.Var så säker
.
Fina bötespengar åt staten. Ett tips är att ligga kvar ett dygn minst om man druckit 3 öl eller mer. Har man festat rejält som i Skagen t.ex gäller minst 2 dygns nykterhet.
Ursäkta mig. Rudi har inget med detta att göra (blandar ihop inläggen)

Men faktum kvarstår: Ingen Ankargrogg!

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 03 feb 2006, 22:33

Vilsenheten är ju total !

Om man varit på Skagen och druckit öl har man väl inga problem. Då är det danska reglerna som gäller, och där har man ingen bestämd promillegräns. I Finland tillåts 1.0, i Norge 0,8 (på förslag, 0.5).

Lösningen för den informerade och vaksamme seglaren med ölönskan och/eller vinvanor är en alkometer - och bara då vet man säkert om man är i farozonen eller inte.

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 03 feb 2006, 23:15

Quasimodo skrev:Vilsenheten är ju total !

Om man varit på Skagen och druckit öl har man väl inga problem. Då är det danska reglerna som gäller, och där har man ingen bestämd promillegräns. I Finland tillåts 1.0, i Norge 0,8 (på förslag, 0.5).

Lösningen för den informerade och vaksamme seglaren med ölönskan och/eller vinvanor är en alkometer - och bara då vet man säkert om man är i farozonen eller inte.

Q.
Nej för h-e! Jag köpte en sån alkotester för 500 spänn. Kan blåsa i den, den visar okay, sedan 2 timmar senare visar den 0,4 promille.

Det var en fest i Dalsland, 10 killar skulle bada bastu å ta nåra öl, dagen efter skulle första sticka,då sa en kille jag är polis blås för skojs skull.

Första kunde åka kl. 6 på kvällen. enligt alkomätarn.

Bygger på sann historia.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 03 feb 2006, 23:27

Hoppas jag också, Calle.

Frågan blir då, ställd till Robin: Vilket Shangri-Laa tänker du segla till,
där man å ena sidan dricker sig full vid rätt tillfällen, och å den andra,
ser till att hålla sig spiknykter när det faller dig i smaken.

Rudi

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 04 feb 2006, 06:52

Rudi skrev:Hoppas jag också, Calle.

Frågan blir då, ställd till Robin: Vilket Shangri-Laa tänker du segla till,
där man å ena sidan dricker sig full vid rätt tillfällen, och å den andra,
ser till att hålla sig spiknykter när det faller dig i smaken.

Rudi
Ähh..Robin är en pojkvasker på 22 år som inte har vår livserfarenhet än. Vi åker till Skagen när vi skall festa tycker jag.........

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » lör 04 feb 2006, 09:01

Anonymous skrev:
Nej för h-e! Jag köpte en sån alkotester för 500 spänn. Kan blåsa i den, den visar okay, sedan 2 timmar senare visar den 0,4 promille.

Det var en fest i Dalsland, 10 killar skulle bada bastu å ta nåra öl, dagen efter skulle första sticka,då sa en kille jag är polis blås för skojs skull.

Första kunde åka kl. 6 på kvällen. enligt alkomätarn.

Bygger på sann historia.
Och, vad får dig att tro att det är fel på alkometern? Snarare visar den på just de problem med subjektiv bedömning av alkoholhalt som ställer till det, speciellt dagen efter eller (för den delen) när man börjar dricka.

Q.
.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 04 feb 2006, 12:57

, vad får dig att tro att det är fel på alkometern? Snarare visar den på just de problem med subjektiv bedömning av alkoholhalt som ställer till det, speciellt dagen efter eller (för den delen) när man börjar dricka.

Jag köpte en alkometer som jag inte litar på, eftersom den hela tiden visar olika.
Polisen på festen hade däremot en riktig.

Första killen skulle dra vid 9-tiden på morgonen, han var nykter men blåste för skojs skull.
Det var han alltså inte!
Sedan blåste flera. Och dem blev lätt chockade när dem fick se att dem hade hög alkoholhalt..ändå hade dem inte tagit mer än \"några öl\" :| kvällen innan.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 04 feb 2006, 14:17

Anonymous skrev:, vad får dig att tro att det är fel på alkometern? Snarare visar den på just de problem med subjektiv bedömning av alkoholhalt som ställer till det, speciellt dagen efter eller (för den delen) när man börjar dricka.

Jag köpte en alkometer som jag inte litar på, eftersom den hela tiden visar olika.
Polisen på festen hade däremot en riktig.

Första killen skulle dra vid 9-tiden på morgonen, han var nykter men blåste för skojs skull.
Det var han alltså inte!
Sedan blåste flera. Och dem blev lätt chockade när dem fick se att dem hade hög alkoholhalt..ändå hade dem inte tagit mer än "några öl" :| kvällen innan.

Första killen kunde åka kl.6 på kvällen! Helt otrorigt men sant..

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » lör 04 feb 2006, 15:53

Aha, din alkometer visade \"nykter\", medan polisens visade \"full\"? Lömskt, ruggigt lömskt...

Då håller jag med - om en privatägd alkometer visar värden över hela skalan kan man förstås inte lita på den. Men de som finns nu runt en lusentapp brukar gå att kalibrera. I så fall måste man ha en nykter person att kalibrera på, förstås - kanske svårt att hitta på Skagen ?

Men vi är kanske i så fall överens om att det är förfärligt svårt att \"känna\" om man har olämpligt hög promillehalt om man inte har ett (rättvisande!) mätinstrument?

Q.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 04 feb 2006, 17:05

Hej

Min variant, som inte innehar någon alkometer:
Tittar på klockan när jag börjar dricka, summerar alkoholintaget och räknar med att det förbränns ca 2,5cl/tim vid aktivitet och 1,5cl/tim vid vila.
Nu dricker jag väldigt sällan så mycket att jag överhuvudtaget behöver bry mig.
Men kollar alltid klockan först och summerar ändå mängden.... :wink:
Calle

Se gla ut

Qua... (hick)... simodo

Inlägg av Qua... (hick)... simodo » lör 04 feb 2006, 17:45

Jodå, det fungerar också. Personligen anser jag att OM man lägger sjöfyllerigränsen vid 0,2 promille, så kommer det att innebära att man i praktiken inte kan räkna med att dricka någonting, om man vill bevara sin marina rörelsefrihet till nästa dag. Å andra sidan känns det inte som någon stor uppoffring att på det sättet kunna vara fri att gå med båten när och vart man vill. Så tror jag att rätt många tänker redan nu - jag vet att jag gör det.

Men det är liksom inte poängen med mitt gnäll. Lagar stiftas inte mot oss, utan för oss, och varje lag innebär ett ingrepp i den personliga friheten. Vinsten med en lag skall vara uppenbar och mer än väl motsvara uppoffringen - och uppoffringen är inte bara att man inte kan supa fritt, som några tycks tro. Att man tar bort \"skälig misstanke\" och ger fritt fram för polisen och kustbevakningen utan anledning är inte bra för någon.

Q.

icke inloggad Robin

tja vart skall ja segla:)

Inlägg av icke inloggad Robin » mån 06 feb 2006, 20:22

Frågan är väl snarare vart ja inte har tänkt segla:)

nej, så allvarlig menat är det verkligen inte:) Precis som Calle skrev, jag vill ut och långsegla, och känns just nu som om ja inte kommer att sakna det svenska samhället så värst mycket:) Men visst, ja kan ha fel, kanske Sverige faktiskt är det absolut bästa andet i hela världen, alla kategorier, då kommer ja tillbaka om jag skulle inse det, och då lovar ja att erkänna att jag hade fel dessutom:) Men jag tänker i varje fall undersöka saken noga först.

Jag skrev ju att jag inte har bestämmt mig för huruvida jag tycker att vi skall ha 0,2promille på sjön eller ej, men jag är mer emot än för. Mest för att jag inte tycker att staten skall bestämma allt...

Som ja skrev i kanske för syniska ordalag, så undrar jag bara varför folk så nödvändigtsvis måste dricka alkohol på sjön? förtöjd och nykter till dan därpå, visst, det är helt ok, det gör jag gärna:) Men inte när jag seglar, skulle aldrig falla mig in...

Jovisst, jag är bara snart 23, inte samma erfarenhet från livet som ni äldre herrar har, men ja har å andra sidan fler år klar till döden(hoppas jag:) Men ärligt talat, är livet så jävligt att man måste supa hela semestern när man blir äldre? Är det så så får ja ju bara mer vatten på min kvarn..:) Eller är min åsikter inte värda lika mycket för att ja inte är lika gammal som ni(inte har supit lika mycket)? Hoppas inte det:)

Ha det så bra, själv sitter ja fortfarande på jobbet, fast nu skär ja grejer til grannfirman, tjänster och gentjänster ni vet:) ja skär en massa stål åt dem, de bockar profiler och svetsar tankar och köl till mig:) Men ja börjar bli trött nu...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 06 feb 2006, 20:31

Robin

Den irritation jag kände när jag dängde i väg de där inläggen, var natur-
ligtvis snart som bortblåst. Jag hade lika gärna kunnat låta tangentbordet
vila.

Rudi

Robin faktistk

Inlägg av Robin faktistk » mån 06 feb 2006, 21:06

Det är lungt Rudi, no hard feelings:) lite sånt får man tåla på nätet:) även jag var väl som sagt kanske lite hård, men ibland blir jag väldigt irriterad när det gäller alkhol, men framförallt i samband med ungdomar... det är illa när det blir för mycket tycker jag... Men så är väl kanske inte den bilden de(vi) får av vuxna inte alltid den bästa, ingen kritik mot någon speciell, bara mot samhället:)

Nej, nu tar ja kasnke i igen, men ja tycker nog ändå så, och är helt klart beredd att stå för det, vilken dag som helst:) fast helst då i verbala fajter, inte i kastandet av cyberspace koskit:)

Nu ska ja gå hem, sova, sja ju snart gå upp igen... Det är nog det somskrämmer mig mest i samhället, men lever för att jobba.... Gillar inte riktigt det.. Jag vill jobba för att leva...:)

Sov gott!

Skriv svar