Sjöfylleri vid 0,2 promille?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
RR-Johan
Trogen medlem

Inlägg av RR-Johan » ons 01 feb 2006, 09:02

Joflopp skrev:Ärligt talat så ser jag inte vad problemet är.

För vem är det så viktigt att som skeppare kunna sitta och dricka vin eller öl samtidigt som man seglar? Är det helt omöjligt att vänta med den där ölen tills båten ligger förtöjd? Vid 0,2 promille är det ingen vettig människa som sätter sig bakom ratten på en bil, man är fullt medveten om att man är olämplig att framföra ett fordon Är det då lämpligt att framföra en segelbåt och vara ansvarig för det som händer ombord?
Tycker nog att det är det, gillar att sitta i sittbrunnen med en pilsner eller att glas vin och glida fram i några knop. Har svårt att tänka mig någon incident som jag inte skulle klara av med något innanför västen. Motorbåt gör det hela annorlunda, men där får man å andra sidan inte i sig nåt för att det skumpar så jävligt ;)

gästis

Inlägg av gästis » ons 01 feb 2006, 10:50

Låt oss en gång för alla slå fast att det inte går att jämföra biltrafik med fritdidsbåtstrafik! Hastighet, täthet, konsekvenser skiljer sig påtagligt. Undandag från detta kan vara ytterst trafikerade leder i snabbgående motorbåtar. Dessutom är båtlivet utpräglat av både färd och övernattning vilket inte bilkörandet är vilket gör att en lag får helt andra konsekvenser för båtlivet än för bilkörandet.

Efter en fikadiskussion på jobbet så har vi noterat att samhället innan man investerar i ny lag på sjön (och resurser för att efterleva den) borde införa 0.2 för gångtrafikanter. Högre antal dödsfall och skador på grund av vingel och balanssvårigheter. Lättare att kontrollera samt högre samhällekonomiska vinster.

Lev väl!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 01 feb 2006, 11:13

Appropå snabbgående båtar är de enda som kan orsaka olyckor.

Minns ni den pajsaren som i åtta knop med 0,86 promille inte såg Storskär, utan rammade båten och utsatte både sig själv och andra för fara... Det var under 1,0 i promillehalt, han var i lagens mening tillräckligt nykter för att framföra en båt.
http://expressen.se/index.jsp?a=424058

Är ni verkligen så oroliga för att vara nyktra på sjön?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 01 feb 2006, 11:31

Jag ser ingenting om att någon var onykter...
Bara en ren artikel om två dåliga sjömän... :wink:
Calle

Se gla ut

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 01 feb 2006, 11:35

Det finns en utbredd och väl förankrad uppfattning om vad som är acceptabelt på sjön när det gäller alkoholbruk. Jag har aldrig hört någon hävda att det är OK att föra fritidsbåt och vara berusad. Det är redan idag förbjudet att vara påverkad under gång. Polis och kustbevakning har rätt att ta alkoholprov på skälig misstanke, redan nu.

Ändringen handlar inte bara om att det sätts en gräns utan att man skall få rätt att ta stickprov, i praktiken närsomhelst man träffar på en båt. Man lägger också gränsen så lågt att man i praktiken gör det omöjligt att dricka alkohol ombord, över huvud taget.

Scenario: Fiskehamn, kl 19.20. Hamnplatsägaren kommer in, vill ha sin plats. Alla vuxna ombord har druckit vin till maten. Vad gör man? Ligger kvar, med hänvisning till gällande lagstiftning ?

Och ni som nonchalerar problematiken pga den upplevda bristen på övervakning bör tänka på vad denna regel får för effekt på försäkringsvillkoren. Införs den blir det svårt att visa att man varit garanterat nykter vid en kollision och lätt för andra att påstå att så varit fallet.

LÄS UTREDNINGEN! Ni som tror att det handlar om snabba motorbåtar enbart - läs på.

Q.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 01 feb 2006, 12:15

Misil no87 skrev: Det var under 1,0 i promillehalt, han var i lagens mening tillräckligt nykter för att framföra en båt.
Helt fel. Gränsen 1,0 promille är idag (och i förslaget) en objektiv gräns för grovt sjöfylleri. Är man berusad så det påverkar förmågan att föra båt sjösäkert och korrekt är brottsrubriceringen redan nu sjöfylleri. Det finns ingen nedre gräns idag, bara en övre.

Q.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 01 feb 2006, 12:34

Det verkar finnas en starkt moraliserande inställning i sådana här frågor
hos många människor. Det får mig att tänka på (jag tror det var) Kalmar
läns landsting som ville införa totalt snusförbud för sina anställda. Varför?
- Jo, det är nämligen FULT att snusa! Likaså är det fult att ljuga, svära et
cetera. Kan på sikt ge fantastiska möjligheter för lagstiftning.

Jag vidhåller att man inte blir förståndshandikappad eller drabbas av mo-
toriska störningar av att ta ett par drinkar. Att någons chef kör omkring
med starkölsburkar på bilgolvet är väl bättre än att han kastar ut dem på
gatan - att han är ett rattfyllo är ett fall för rättsväsendet, men har föga
relevans här.

När jag tänker närmare på saken börjar jag undra: vilket är egentligen
mest moraliskt förkastligt, att köra rattfull eller att köra lika omdömes-
löst som en gravt berusad människa, trots att man är spik nykter? Det
senare är inte ovanligt.

Rudi

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 01 feb 2006, 13:05

En riktigt skarp lag på sjön är bra.

Då slipper vi i alla fall att ha politiker på sjön... :wink:
Calle

Se gla ut

Gästis

Inlägg av Gästis » ons 01 feb 2006, 13:11

En hel del missuppfattningar verkar råda, idag är det olagligt och straffbart att vara så packad (eller inkompetent) så man inte kan framföra sin båt på ett sjösäkert sätt. Vi kan alltså redan idag stoppa fyllskallar i 30-knops båtar som tar båten hem från krogen.

Lagda förslag innebär att man helt jämställer kraven mellan att köra V70på E4:an i 120 och att slöra över björkfjärden i en Maxi 77:a... groteskt vansinnigt :x

Argumenten för en 0.2 gräns är så vitt jag har läst hittils så svaga och svepande att man baxnar. Att lagstifta bort mikroskopiska problem ur samhällsynpunkt är att använda våra gemensamma resurser helt fel.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 01 feb 2006, 15:10

Calle C skrev:Jag ser ingenting om att någon var onykter...
Bara en ren artikel om två dåliga sjömän... :wink:
Riktigt, men om du 'googlar' på "storskär promille" så hittar du ett sökresultat där det står:
"Lidingö | Lidingösidan
Föraren av motorbåten som kolliderade med Waxholmsbåten "Storskär" den 21 augusti hade 0,86 promille alkohol i blodet (se Nyheter från Lidingö den 26 ..."

Tyvärr kan jag inte länka in den artikeln, därför tog jag den jag hittade.
Alla borde ha skägg

Kalle Anka

Inlägg av Kalle Anka » ons 01 feb 2006, 16:45

Vad är 0,2 promille, hur känner/vet man om man har det? Jag har läst någonstans att man bör låta bli bilen hela dagen efter om man druckit 25 cl sprit eller mer kvällen innan.
Står polisen med apparaten bakom udden och man får blåsa kan det sluta illa med andra ord. Hejdå till körkort, sparken från jobbet, detta för att man tagit några groggar på semestern, och stilla glidit fram på en tom fjord i några knop. :(

Kalle Anka

Inlägg av Kalle Anka » ons 01 feb 2006, 16:46

Kalle Anka skrev:Vad är 0,2 promille, hur känner/vet man om man har det? Jag har läst någonstans att man bör låta bli bilen hela dagen efter om man druckit 25 cl sprit eller mer kvällen innan.
Står polisen med apparaten bakom udden och man får blåsa kan det sluta illa med andra ord. Hejdå till körkort, sparken från jobbet, detta för att man tagit några groggar på semestern, och stilla glidit fram på en tom fjord i några knop. :(
Några groggar kvällen innan alltså.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 01 feb 2006, 17:09

Jag för står att du är orolig hr Anka.
Efter du druckit ett par 12-cl-groggar och vaknat upp morgonen dagen efter så är det nog stor risk att det finns poliser bakom varje udde som bara väntar på dig redo med alkometern på en semestertom fjord...

Låter troligt va?
Alla borde ha skägg

Kalle Anka

Inlägg av Kalle Anka » ons 01 feb 2006, 17:44

Misil no87 skrev:Jag för står att du är orolig hr Anka.
Efter du druckit ett par 12-cl-groggar och vaknat upp morgonen dagen efter så är det nog stor risk att det finns poliser bakom varje udde som bara väntar på dig redo med alkometern på en semestertom fjord...

Låter troligt va?
Tänk följande scenario: Jag tar 4 groggar (sexor). Dagen efter lämnar jag kajen och blir påkörd av ett rattfyllo i motorbåt. Sjöpolisen kommer för att hjälpa till, polisen säger åt oss båda att blåsa, fast det inte var mitt fel. Jag åker dit.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 01 feb 2006, 18:34

Diskussionens vågor tycks ha lagt sig och jag tar mig friheten att
summera: En rejäl karl står pall för ett par supar och det behövs
ingen ny lag. Därmed basta! :)

Rudi

Skriv svar