Ventilera bäddarna.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Torsten

Ventilera bäddarna.

Inlägg av Torsten » tis 06 jul 2004, 10:48

Hej. Jag har ett problem som jag antar att jag inte är ensam om. Efter en natts sömn är det fuktigt och kanske till och med blött under dynorna. Hur åtgärdar man detta bäst? Är det något som hindrar att man borrar en massa hål i sängbottnen, alltså stuvluckor och glasfiber, så att luften får lite bättre möjlighet att komma till och cirkulera. Jag har även funderat på att lägga platonmatta på kojbottnarna. Finns det erfarenhet och ideer så mottages de tacksamt.

Jurgen

Tips

Inlägg av Jurgen » tis 06 jul 2004, 18:26

Från ett annat forum:
Citat: \"Hej! Så här löste jag problemet med fukt under dynorna..På Bauhaus sprang jag på en variant av Platonmatta. Finns en drygt centimetertjock matta med bikake/våffelstruktur som skapar den åtråvärda luftspalten. Strukturen består av kvadratiska upphöjningar..svårt att beskriva. Jag tror att den är avsedd att användas under t.ex parkettgolv. Kostar 40 sekiner/löpmeter i meterbredd. Finns andra bredder oxå! Klippt till och lagt under alla dynor...FUNKAR KANON - Ingen fukt längre!\"
Slut Citat

Ingemar
Guldmedlem

Matta

Inlägg av Ingemar » tis 06 jul 2004, 20:20

Jag läste i en tidning att det ska funka med heltäckningsmatta typ balkongmatta har sådan på golvet i båten och har under helgen fixat det under dynorna. Ska på semester snart med båten och då får vi se om det funkar..

Fuktspaltsmatta

Inlägg av Fuktspaltsmatta » tis 06 jul 2004, 21:38

Se även på flatmo.se där det under produkter finns en luftspaltsmatta, som jag snart ska testa

Allan

Fukt i bädden

Inlägg av Allan » ons 07 jul 2004, 15:15

Lite fukt skall det väl vara ibland ? :D
nå skämt åt sido.....

Jag har löst det med billig halkmatta,
håller dynorna på plats och även fukten.

Obs! är det mycket fukt så kan denna tidigare nämda modell platon
vara bäst, men den kanske låter och knastrar när man rör på sig?
jag vet inte har inte testat i båt.

A

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » ons 07 jul 2004, 18:16

Såg en snubbe som hade lagt in 2-3 ryggstödskulmattor.. Alltså, dom där klassiska som många taxichaffisar har, träkulor på en flätad lin-konstruktion. Det ger lite cirkulation under madrassen/dynan ju och funkar säkert.

Har även sett varianter där man helt enkelt sågat ut originalskivan som ligger under sängen och satt ribbor likt en enklare ikeasäng under hela madrassytan.

Vi hade inga problem i varken vår IW23:a eller B31:a med detta, och har inget problem heller i vår Bavaria 36:a.. Märkligt att det är så olika i olika båtar. Oftast sover vi dock med välventilerad ruff..
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Torsten

Inlägg av Torsten » lör 10 jul 2004, 11:15

Tack för tips och reaktioner. Det verkar inte vara någon som varit inne på eller provat att borra hål. Jag får ta mig en funderare och kanske prova lite andra varianter först. /Torsten

Andreas

Inlägg av Andreas » lör 10 jul 2004, 16:37

Ett tips är att lägga liggunderlag under dynorna, fungerar utmärkt och kanske ändå är något som man har med sig i båten.

/A

glisen

liggunderlag

Inlägg av glisen » lör 10 jul 2004, 19:42

Gjort precis som Andreas köpt liggunderlag billigt på Biltema funkar utmärkt

Skriv svar