Stripes borttagning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Re: Hur blir det efter?

Inlägg av Gäst » sön 11 dec 2005, 12:16

Seglaren skrev:Hej på er, läste om att ni kör med varmluftspistol och limtvätt, alt någon typ av stripe remover. Hur blir gelcoaten efteråt? Funderar på och ta bort en gammal stripe och låta detta område vara 'ostripat'. Några tips kring detta?

MVH/
Seglaren
Tog boer mina stripes i vintras på min nyinköpta Scampi.
Med hjälp av värmepistol ( mycket svag värme - bara så att stripes blir lite varamare än omgivningstemperaturen ) och tvättade sedan med T-röd.
Tänkte först stripa om båten - med eftersom jag inte kunde bestämma mej hur lät jag den bli ostripad. Jag tyckte det syndes tydligt var stipen har suttut (har nog varit där sedan båten var nästan ny ), gelcoten var i väldigt finnt skick under stripen. Jag kunde inte polera bort skillnden.
Efeter sjösättning komterade min båtgranne att skrovet var i fint skick - han såg inte märkena efter den saknade stipen föränn jag påpekade detta. Jag ser det hela tiden men det är skillnade på de som inte "vet" att felet finns där.

/ Tomas B

Ps - Det blir nog osraipat.

Feffe

Använd INTE biltemas stripe-borttagare !!!

Inlägg av Feffe » lör 17 dec 2005, 14:18

Jag använde Biltemas stripeborttagare på min förra båt med resultatet fula brännmärken i gelcoat. Äventyret slutatde med vattenslipning och polering med maskin/autosol för att få båten i skick igen. På min nya båt sätt det ganska stora reklamloggor på friborden och de tog jag bort med hjälp av frugan hårtork och ett rakblad.

Knepet var att värma ganska rejält på stor yta och sedan dra och värma samtidigt. Enda problemet är att fingrarna blev någon svedda...

MVH / Feffe. :D

Skriv svar