Solpaneler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anderss

Solpaneler

Inlägg av Anderss » ons 24 mar 2004, 23:54

Funderar på att skaffa en solpanel och undrar om det är värt pengarna att skaffa en som tål att man går på den eller om jag lika gärna kan köpa en vanlig \"tjock\" med glas och ram att hänga på mantåget. Har också sett en tunn flexibel modell och undrar lite över dess fördelar. Har en Albin 57, så det är lite tajt med utrymme.
Mvh Anders

swerny

solpanel...

Inlägg av swerny » ons 24 mar 2004, 23:54

Hej!

Har du möjlighet att ansluta en laddare vid din bryggplats så tycker jag inte att det är värt besväret att köpa en solpanel. Du har väl knappast så många strömförbrukare på en Albin 57, hade själv tidigare en båt något större än din och jag klarade mig med att underhållsladda mitt batteri 1-2ggr per säsong.
Mvh. Roger N

Pelle

solcell

Inlägg av Pelle » ons 24 mar 2004, 23:55

Det kanske skall vara kylskåp i båten?
Då är det bra med en solcell på minst 30w,
Men en kall öl till sillen kanske inte behövs.....

LeffeS

Solcell på ställning

Inlägg av LeffeS » ons 24 mar 2004, 23:55

Jag antar att du som tidigare påpekats vill ha en kyl i båten? Jag har solcellen på en ställning på akterpulpiten, på så sätt kan jag rikta den efter solen, inte heller slipper jag riskera att den kommer i kläm mot en anna båt, eller att någon trampar på den. Jag byggde min ställning själv av ett ben till NOA ställningen och ett par slangkämmor. På så sätt kostade den ingenting eftersom den används till ställnignen på vintern...

Fribbe

Solpaneler

Inlägg av Fribbe » ons 24 mar 2004, 23:55

Den tunna flexibla panelen som du beskrev tror jag är en sådan där cellerna är monterade på en tunn rostfri plåt. De har den fördelen att de kan monteras på ett välvt däck, på luckgaraget eller på förpiksluckan etc. De tål att man går på dem och de möjliggör en mer diskret och mer permanent montering som ser \"proffsigare\" ut. Inga kanter där skot kan fastna eller människor snubbla. Monterar du panelen permanent kan du även dra kablarna permanet.

En \"traditionell\" panel monterad i något arrangemang på en mast eller pulpit är nog dessutom svårare att montera stöldsäkert, och ska man hålla på och plocka fram och plocka bort paneler hit och dit så blir det för krångligt med allt bök och kablar som ormar sig över båten.

Nackdelarna som självklart måste finnas med allt som är bra är att om du monterar panelen permanent så tänk då på hur skuggorna faller på panelen. Även ett litet skuggat hörn gör att laddningen sjunker dramatiskt. Tänk på hur skuggan faller på båten i hemmahamnen, där båten ligger oftast!
En permanent panel kan du inte heller justera för att fåg maximalt solfång.
De flexibla panelerna är något, men inte avskräckande, dyrare än de traditionella.

LeffeS

Stöldbegärliga solpaneler???

Inlägg av LeffeS » ons 24 mar 2004, 23:56

Menar du att solceler skulle vara stöldbegärliga? Bara tanken på att ta in panelen när man inte är i båten förfelar ju hela idén med solpanelen -att batteriet är fulladdat när man kommer ut till båten efter att den legat en vecka i hamnen.

Jag har aldrig hört talas om att en panel blivit stulen, vare sig den sitter på en ställning eller fast monterad.

Att jag förespråkar att sätta den på en ställning är just det som du beskriver, att effekten minskar drastiskt då en del av panelen är skuggad, jag kollade på luckgaraget på min båt och kunde konstatera att det nästan alltid var något som skuggade det. Jag är säker på att min 24w panel ger mer effekt än en traditionellt placerad 40w.

Anderss

Jomen!

Inlägg av Anderss » ons 24 mar 2004, 23:56

Kylskåp var tanken, annars är det bara lanternor och mobiltelefonladdaren som drar ström.
Tack för synpunkterna! Ses i skärgår´n

Skriv svar