Tankrengöring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS

Tankrengöring

Inlägg av BjörnS » tor 24 jun 2004, 12:36

Tips på bra metod för rengöring av mindre dieseltank efterlyses.
Finns det några lösningsmedel som går att använda eller är det grävning i bottenslam som gäller?

Erik.S

Inlägg av Erik.S » lör 26 jun 2004, 16:47

Tror du ¨år göra samma som jag.....gräva :lol: jag har haft vatten i min och har tömt tanken å bytt filter ett par ggr :lol:

Gäst

Slam...

Inlägg av Gäst » ons 30 jun 2004, 10:16

Det finns kemikalier numera som fixar detta, minns ej namnet på medlet.
antagligen är detta slam som ni har brunt och geggigt, vad är det?
jo det är organismer som lever i bränslet och förökas tillslut blir det så mycke att filter osv. slutar att funka. Dessa odjur har framkommit när bränslet/oljan lagrats i bergrum.

Ni kan ju ha annat \"gegga\" men för mig funkade detta medel, och man slipper rengöra tanken varje år... :wink:

/Bert

BjörnS

Inlägg av BjörnS » ons 30 jun 2004, 11:06

Det var nyttigt att ta ur tanken för rengöring också. Alltid bra kunskap att veta hur saker o ting sitter ihop.
Det var geleaktiga, bruna \"flagor\" i storlek upp till ett par cm i dia som låg på botten. Satt inte fast. En sådan hade sugits upp och fastnat i banjokopplingen på filtret med åtföljande driftstörningar. Nu är det rent ett tag framöver.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 30 jun 2004, 12:11

BjörnS skrev:Det var nyttigt att ta ur tanken för rengöring också. Alltid bra kunskap att veta hur saker o ting sitter ihop.
Det var geleaktiga, bruna "flagor" i storlek upp till ett par cm i dia som låg på botten. Satt inte fast. En sådan hade sugits upp och fastnat i banjokopplingen på filtret med åtföljande driftstörningar. Nu är det rent ett tag framöver.

Antagligen får du nästa år samma problem, även hur noga tanken rengörs.!!!
Dessa odjur överlever tom. hetvattentvätt (tro mig har testat)
Säker på att kemikalierna är det som behövs! /Bert

pumpprovaren
Rookie

Tankrent

Inlägg av pumpprovaren » tor 01 jul 2004, 15:46

Kolla denna sidan verkar vara nåt (fast självklart kostar det en stor peng).

http://www.a-filter.se/

Skriv svar