Varför startar inte utombordaren på första rycket?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Per

Varför startar inte utombordaren på första rycket?

Inlägg av Per » tis 29 jun 2004, 11:50

Jag har haft ett antal olika utombordare. Alla dessa har i princip startat \"på första rycket\". Min senaste (begagnad, Yamaha 5 hp) går i princip aldrig att starta på första rycket kall. En intressant notering är att den är lite \"kinkig\" med choken. Hela förra sommaren startade den alltid på andra rycket om man vid första rycket använde full choke och vid andra halv choke. Det var dock omöjligt att starta den på första rycket. Denna taktik håller dock inte i år!

Det är antagligen något med bränsletillförseln, eftersom den går som en klocka när den väl går. Jag har inte orkat riva förgasaren än (det är ju lite trängre, jämfört med en moped etc....).

Är det någon som har någon fundering om detta beteende? Är det något glapp i chokeanordningen, eller är någon packning trasig så den får lite tjuvluft (den rusar ju dock inte på tomgång...)? Jag har precis bytt bränsleslangen från trycktanken och blåsan blir hård precis som den ska när jag har pumpat fram bränslet.

lasse_Z

Inlägg av lasse_Z » tis 29 jun 2004, 13:36

Ofta är det ju så att det inte finns bränsle i cyl direkt utan att det behövs ett nadra drag..Kan inte se det som ett problem... :roll:

Per

Förtydligande

Inlägg av Per » tis 29 jun 2004, 14:26

Ok, jag var lite otydlig. Faktum är att det kan behövas ca 4-5 drag numera! Annars skulle det helt enkelt kunna vara så att eftersom denna motorn sitter på en segelbåt är det lite jobbigare att komma åt och få ett ordentligt ryck i snöret. De tidigare motorerna jag har haft har suttit på roddbåtar och då är det lättare att komma åt :-).

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 29 jun 2004, 21:40

Kanske kan pröva med att byta tändstiften eller iallfall kolla så att dom är rätt inställda. Ibland kanske det inte är bränsle problem utan tändningen som spökar. Hade ett liknande problem på en omc 130 hk och det visade sig var tändkablarna som var slut. Dom har en begränsad livslängd.

Per

Tändstiften

Inlägg av Per » ons 30 jun 2004, 12:17

Det känns som ett \"bränsleproblem\", men att byta tändstift och se till att gapet är rätt hade jag tänkt att göra. Lite intressant, i så fall, att motorn blir känsligare med choken om stiften inte är prima. Dock så verkar det ju rimligt att om gnistan är dålig är det extra viktigt att man har så nära ett perfekt luft/bränsle-blandningsförhållande i cylindern som möjligt.

Att det skulle vara någon annan effekt på tändsystemet tror jag inte, eftersom motorn inte rycker när den väl har startat.

Per

Inte tändstiftet

Inlägg av Per » tor 08 jul 2004, 20:23

Jag har nu testat och bytt tändstift och kontrollerat gapet, men det hjälpte inte! Dock var det så att gapet var lite för stort på det gamla tändstiftet.

Skriv svar