Batteriladdare, vilken typ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Allan

Batteriladdare, vilken typ?

Inlägg av Allan » tor 17 jun 2004, 14:36

Vad skall man ha för batteriladdare?
jag har landström i hemmakajen och i vissa hamnar finns det ström, skall man satsa på en dyr/bra laddare med flera laddgrupper (2)
eller
finns det bra allternativ?

kan man slösa med lampor osv. om man har igång denna laddare ?

Finns det någon som har bra tips om detta?

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » mån 21 jun 2004, 09:46

Tycker absolut att du skall satsa på en bra laddare. Glöm direkt bort garagemodellerna för allt mellan 100 och 500kr. Dom har ingen automatik, och en sådan lämnad igång för länge kokar sönder vilket batteri som helst.

En automatiskt tex. tre-stegsladdare kan vara inkopplad dygnet runt om du vill (dock är jag själv restriktiv med detta pga förhöjd risk för galvaniska strömmar om landström är inkopplad för mycket). Dessutom laddar den upp batteriet/batterierna tills dom är fulla, och slår sedan om till underhållsladdning.

Att ha kanske 15-20% av totala kapaciteten i laddström är inte dumt, då kan man snabbt få fyllt batterierna. Således 200Ah=30-40A laddare. Detta reducerar tiden du behöver i gästhamn med landström om du är i laddbehov. Observera dock att man relativt snabbt laddar upp till 80% laddning, medans dom sista 20% tar tid (gärna över natten).

Har tidigare haft en liten laddare på c:a 7A men köpte nu en Mobitronic 45A till 290Ah i nya båten - funkar mycket bra. Priset låg på c:a 5000kr. Om du kan acceptera lite längre laddtid så kanske 25A kan räcka, och dom kan man hitta för runt 2500-3000Kr. Mobitronic tycker jag funkar bra (http://www.waeco.se) men det finns även andra bra fabrikat. Mascot tex. Eller gå in på odelco.se - dom har lite smått och gott.
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

martinj

laddare

Inlägg av martinj » tis 22 jun 2004, 15:31

Hej jag skulle då vilja rekommendera en billig typ Clas olson eller biltema har själv en biltema som jag tror laddar kanske 9 amp, vilket räcker gott om man laddar när man ligger i hamn över en natt. kan aven slås över manuellt på underhållsladdning, och det är klart bra att komma ihåg att göra. klart har man väldigt gott om pengar så är ju de dyrare klart bättre. Blybatterier är dock inte känsliga för överladdning ( som ex nimh) men mår inte bra av att laddas ur för djupt (gäller vanliga fritidsbatt) MVH Martin

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 22 jun 2004, 17:07

Jag har själv sneglat på CTEK 7A 3-stegsladdare:
Helautomatisk trestegsladdare. 1: Levererar maximalt med ström till batterit (0,8 eller 7A) 2: Vid fulladdat batteri växlar laddaren till konternuerlig spänning och strömmen faller gradvis. 3: När strömmen faller till 0,4A går laddaren över till pulsunderhållsladdning. Om batteriet faller under 12,8V spänning börjar laddaren om från steg 1.
1290:- på Hjertmans, artnr 5498-7

Den verkar riktigt trevlig, och vad jag hört så har CTEK bara fått bra kritik. 8) [/u]

Hans-Erik

Laddare

Inlägg av Hans-Erik » ons 23 jun 2004, 10:04

Har en CTEK som jag använt ett år nu. Mycket bra och prisvärd. Sköter sig helt själv.

Trevlig seglingssommar!

Tage

Laddare

Inlägg av Tage » ons 23 jun 2004, 18:36

Köp en Biltema underhållsladdare för 395:-. Fungerar perfekt! Har haft en i två år nu och är mycket nöjd. Mitt råd: Lägg pengar på segel istället för dyra elektroprylar.

Erik

laddare

Inlägg av Erik » tor 24 jun 2004, 06:20

Hej
Amperetalet på laddaren bör vara ca 10% av totala batteribanken.
Det Är ungefär vad som är möjligt för batterierna att ta imot,
Helt klart skall man satsa på en bättre laddare med laddning i tre steg
tex tystor,mobitronic eller liknande .dessa har även ganska kraftiga transformatorer som driver kyl och liknande i hamn, och batteriernas livslängd ökar också med riktig laddteknik
Mvh Erik

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 24 jun 2004, 11:16

Solpanel bra alternativ
Har själv alltid haft problem med att få strömmen att räcka.
Köpte förra året solpanel 45 w med en BRA rgulator dessutom bytte jag min supercool till en kompressor Classic 2001.
Efter detta har inte jag haft några som helst problem, min kylbox ligger på +5 grader dygnet runt varenda dag sedan slutet april.
Batterispänningen har variertat efter väderleken från 12,5-14,5 volt.
Jättenöjd

Skriv svar