få bort lukt ur dynorna?
-
sven
få bort lukt ur dynorna?
mina dynor luktar en blandning av kölsvin och impregnerings medel.
hur kan man få bort det , jag har provat att tvätta 2 dynor. och 2 klädslar
till dynorna,
Men klädslarna krymte en aning. är det någon som har ett annat förslag än att tvätta?
hur kan man få bort det , jag har provat att tvätta 2 dynor. och 2 klädslar
till dynorna,
Men klädslarna krymte en aning. är det någon som har ett annat förslag än att tvätta?
-
naffatS
Unkna båtdynor
Låna eller hyr en ozongenerator, ställ dynorna på högkant och låt ozongeneratorn stå på ½-1 dygn. Det tar kål på den unkna lukten, mögelsporer och eventuella kvalster.
-
Gäst
Re: få bort lukt ur dynorna?
Jag tog av klädseln och tvättade i maskin på 40 g, inge bra krymte en del.Jörgen skrev:Hur tvättade du dynorna?
Maskin?
För hand?
/Jörgen
provade att frysa dom och jag blev nöjd med resultatet.
Sven
-
Jacob
Ønske om en luktfri tilværesle
Hei,
Jeg er også plaget av en litt sur, muggen lukt i båten min. Båten har tekstil både på vegger og puter, og jeg har en mistanke om at det har stått endel vann i båten over tid (mulig jordslag).
Vil det hjelpe å rense tekstilene med en rensemaskin / støvsuger som suger vann - og rensemidler, eller må man fjerne tekstilene og legge nytt - for å få bort lukten helt ?
Jeg så noen nevnte on ozonagregat? Hvor kan man evt. få leid en slik maskin - og er det en sikrere metode?
Mvh
Jacob
Jeg er også plaget av en litt sur, muggen lukt i båten min. Båten har tekstil både på vegger og puter, og jeg har en mistanke om at det har stått endel vann i båten over tid (mulig jordslag).
Vil det hjelpe å rense tekstilene med en rensemaskin / støvsuger som suger vann - og rensemidler, eller må man fjerne tekstilene og legge nytt - for å få bort lukten helt ?
Jeg så noen nevnte on ozonagregat? Hvor kan man evt. få leid en slik maskin - og er det en sikrere metode?
Mvh
Jacob
-
SL
Ozongenerator
Ozongeneratorn är säker och ej brandfarlig och används allmänt av mögelsanerare i fastigheter och för att ta bort t.ex. röklukt vid rekonditionering av bilar. De används också vid sanering av rökskadador m.m.
Kolla t.ex. med ditt försäkringsbolag om dom kan tipsa om någon firma som har utrustning. Ett annat tips är att kolla med en bli-rekonditionerare.
Kolla t.ex. med ditt försäkringsbolag om dom kan tipsa om någon firma som har utrustning. Ett annat tips är att kolla med en bli-rekonditionerare.
-
Gäst
-
SL
Ozon
Förutom att ställa ned ozonaparaten ska man naturligtvis tvätta bort allt synligt mögel och andra beläggningar på skrov och inredning. Det kan naturligtvis också vara bra att tvätta textilier.
Ozon påstås påverka vissa textilier så att de blir sköra. Det rör sig då troligen om långvarig eller upprepad behandling, innan påverkan blir märkbar. Jag har i alla fall inte märkt något efter två behandlingar.
Ozon påstås påverka vissa textilier så att de blir sköra. Det rör sig då troligen om långvarig eller upprepad behandling, innan påverkan blir märkbar. Jag har i alla fall inte märkt något efter två behandlingar.
-
Gäst
Mot mögel hjälper följande meny: Blötlägg i filmjölk i minst ett dygn. Tillsätt pepparsbitar för bättre effekt
. Tvätta efteråt med så hög temperatur tyget tål. Jo, det är faktiskt allvar, gör en sökning på nätet.
När jag spillde diesel på jackan testade jag ett doftborttagningsmedel i sprayform som jag köpte på Clas Ohlson. Yocoair heter det. Det fungerade magiskt bra. För 69 kronor kan det vara värt ett försök.
Hörde av en bekant att ett glas med ättika stående i båten käkar upp unken båtlukt. Intressant tips.
När jag spillde diesel på jackan testade jag ett doftborttagningsmedel i sprayform som jag köpte på Clas Ohlson. Yocoair heter det. Det fungerade magiskt bra. För 69 kronor kan det vara värt ett försök.
Hörde av en bekant att ett glas med ättika stående i båten käkar upp unken båtlukt. Intressant tips.