Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Ravage
- Diamantmedlem
Hans H skrev:Tycker absolut att du skall skippa vajern o köra en (försträckt) lina av bra kvalitet - tex Dyneema/Spectra eller liknande. Inte minst för att slippa splitsen mellan wire och fallina. "Kött-tjuvar" på gamla wire-fall är inte heller skoj
Har gjort detta byte på båda mina förra båtar!
Notera att detta kan kräva byte av falltrissor i masten och ev att avlastarna måste bytas. Dels så är de nya tamparna ofta halare/blankare än de gamla (kräver en modern avlastare som "kramar" om linan) samt att man oftast går ner i dimension då de nya tamparna har mycket bättre brottstyrka än de gamla - självklart kan man köpa samma dimension, men då blir det dyrare. Så gjorde jag på min förra båt för att slippa byta avlastarna - inte för kostnaden utan för att avlastarna var krångliga att byta. En tjockare lina är även trevligare/lättare att hantera.
Man bör dock tänka på att en tunn lina i Dyneema lätt bränner/skär i händerna. Seglarhandskar rekommenderas!
Nuvarande båten har inga wire-fall utan varvet levererar heldragna fall från början. Dock så skall jag byta häckstagets wire till Dynema utan hölje - nuvarande häckstagswire är såpass tung att den tenderar att fastna i storseglet när den är obelastad. Blir även en "häckstags-sträckare" i form av en latta/block i toppbeslaget som håller ut häckstaget från akterrundan.
Hans,
Vad har du får båt, om man får fråga ?
/Dan
-
herr P
T skrev:herr P skrev:Vajer-lina är absolut bäst.
Sitter bra, har lite elasticitet, ger inga brännskador.
Att det sitter bra och inte ger några brännskador är ju utmärkt.
Annars är det just elasticiteten man vill undvika. Till (nästan) varje pris.
/T
Enbart för att allt skall gå sönder, eller..........
Se lite vilka fall som faktiskt går av
-
Anders S
- Diamantmedlem
En 133-trådig wire töjer sig ungefär två procent vid 25 % av sin brottslast - Dyneema töjer sig ungefär 3 % vid sin brottslast, kanske 0,5 % vid motsvarande 25 %.
Den skillnaden är inte av betydelse för att trimma liket på seglen - i så fall hade vi inte kunnat ha wire till staget heller. Däremot håller jag gärna med om att Spectra (Dyneema) har löst problemet med att kunna använda enbart lina i fallen. Polyester (även det förssträckta) var alldeles för töjbart och Kevlar tålde inte att användas.
Se bara till att ingenting skaver på fallet skall det nog bli bra. Har du en rullgenua eller rullstor har wirefall däremot ingen direkt nackdel - för töjningen är inte problemet, utan kött-tjuvarna.
Anders S
-
Calle C
- Diamantmedlem
Hej
Polymera försträckta material som fall bör justeras ett par ggr per dag när ni seglar.
Men det visste ni väl redan.
Calle
Se gla ut
-
Hans H
Svar till Dan:
Jag har en First 31.7 där ju Beneteau har satsat på att montera schyssta beslag, fall och trimtampar redan från varvet. Att vår båt bara hade kappseglats innan vi köpte den gjorde att det dessutom satt alla möjliga extra skojiga options monterade (regatta paket, autopilot, alla instrument mm).
Det, plus full cruisingutrustning med varmvatten etc gjorde den svår att motstå

-
Gäst
Var köper man nya trissor?//Johan
-
PelleL
- Diamantmedlem
Anonymous skrev:Var köper man nya trissor?//Johan
Tex. Benns i
Stockholm, Viking Yachting i Göteborg
Senast redigerad av 1
PelleL, redigerad totalt 0 gånger.
-
Johan 52
- Diamantmedlem
Tack//Johan
-
Hans H
Det är inte nya fall jag har liggande utan det är ett par Lewmar avlastare (för 6-8mm tamp) och däcksblock/organizers med 4 trissor i varje.
6mm fallet har jag använt på min nuvarande båt
-
Rigg:aren
OK, har du lagt ut dessa här på Sailguide?
/Rigg:aren
-
Hans Helgesson
av Hans Helgesson » tis 29 nov 2005, 14:21
Japp, kolla på: Tillbehör säljes (sökord Lewmar).
Winchavlastarna verkar poppis - har redan ett par intressenter. Men om du bor i närheten av GBG så är det en fördel då jag annars åker på att posta grejerna.
-
Båtsman
- Diamantmedlem
Köp grövre linor. Skala av dessa där de ska gå i blocken men behåll \"fodret\" där man drar för att skota.
Styrkan sitter ju i kärnan.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Sådär kan man göra med linor där man kan försäkra sig mot skamfilning, t ex spinnakerskot eller backstag. Där ser man lätt allt otäckt som kan hända.
När det gäller fall, (som allt började med) kan man räkna med att dessa skavs mot trissorna, fallöppningar, chikaner, brytblock och avlastare och då fyller höljet en viktig offer- och varningsfunktion. Dessutom, när det gäller fall, så får man en kritisk skarv att hålla ögonen på om man skalar -skulle höljets tagling gå upp har man ett ormbo inne i masten med minsta otur.
Men på skot går det givetvis bra att göra så.
Anders S
-
Hans H
Gamla avlastare funkar ofta inte bra ihop med nya Dyneema/Spectra-linor. Linorna är hala och gamla avlastare tenderar att slita linan ojämt då de nyper åt på ett ställe (och oftast bara från ett håll). Moderna avlastare har en hel rad med \"kammar\" som kramar åt runt linan och även tillåter att man sträcker upp linan utan att först öppna handtaget på avlastaren. Det är ju synd att köpa nya (tjocka) dyra linor som sedan nöts av ganska omgående pga att avlastaren inte är konstruerad för att hantera linan ifråga. Ekonomiskt är det nog ingen större skillnad mellan att köpa tunt fall + en avlastare eller att köpa tjock tamp och behålla gamla avlastaren.
Den tjocka tampen är såpass mycket dyrare per meter!
-
Anders S
- Diamantmedlem
Då kan man dessutom använda sina gamla avlastare till annat, t ex flytande skotpunkter, rullgenalås eller gennakerns fotnedhal.
Inget skall kastas!
Anders S