Startmotorproblem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

Startmotorproblem?

Inlägg av omega » sön 27 jul 2014, 10:26

Hej
Har ett litet problem när jag skall starta båten,händer bara ibland vid startförsöket stoppar startmotorn odet låter som motorn är för trög att dra runt,håller jag kvar kommer den efter några sekunder oftast,annars får jag göra ett nytt försök o då fungerar det bra,är inte säker men tror det är värst när motorn har gått en lång stund o är varm,men det kan va slumpen också,detta började häromdan,motorn går fint samma fart som tidigare o allt är bra förutom detta,mina misstankar riktar sig mot startmotorn ,kanske kolen är slitna? Nån som varit med om detta ? Motorn är en yanmar 3 cylindrig med 12år på nacken
//johan

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Startmotorproblem?

Inlägg av Jaramaz » sön 27 jul 2014, 14:38

En möjlighet är att du har för lite spänning på, dvs batteriet trött eller resistansen i ledningarna för stor (eller kombo).

Kolla med ett friskt batteri, som dina förbrukningsbatterier + startkablar - koppla direkt till startmotorn (OBS med nyckeln vriden i rätt läge!).
Detta är en enkel operation, får det fart på motorn vet du vad det är.

Även startbatterier kan bli trötta. Är det inte gammalt kanske du skall kolla så att det verkligen får laddning - om det nu är detta som är problemet.

Visst kan det vara kolen som är slitna. Men det är en större och dyrare operation. Har själv en 3-cyl Yanmar, som nu är ... 25 år. Aldrig problem med startmotorn (peppar, peppar).

/J

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 27 jul 2014, 20:50

Kontrollera även anslutningarna så du har god kontakt. Ärgande kabelskor kan vara boven på spänningsfall. Även de klenare kablarna kan va ärgade så att laddningen inte är fullgod.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » mån 28 jul 2014, 13:44

Om startmotorn går runt men är svag, då kan man väl troligt utestuta alla andra kabelskor och andra kablar utom just startströmskablar, d v s bara de riktigt feta kablarna (minst area 35) som kan vara kablage-fel.
De något klenare kablarna kan IOFS orsaka att laddning av batteri inte alltid funkar bra.

- Batteri (jag tycker inte det är troligt då det går mestadels bra)
- Startmotorkablar och kontakter till dessa, d v s kontakter i startbatteri, huvudtrömbrytare och kabelskor till denne, samt kabelsko i startmotor.
- Jordanslutning till motorblocket från startbatteri.

Är detta ok, så ser jag bara startmotorn som troligt fel, antingen solenoid-kontaktorn i startmotorn, eller troligare kolen som du säger.

/ Lennart

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 28 jul 2014, 13:51

Hej
När jag kollar spänningen så verkar batteriet ok,skall ta en titt på solenoiden o kontakterna tack för lite bra idéer

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 28 jul 2014, 18:34

Tyvärr är spänningsmätning på ett obelastat batteri, även vid startmotorns poler, en dålig indikation. Nästan vilket batteri som helst (av de vanliga blyaccorna) kommer obelastat upp till 12.7 V.
Det finns två delar i detta:
1) Batteriets kapacitet. Men god kapacitet så sjunker inte spänningen så mycket under den tid som startmotorn drar runt. Lennart redovisade lite mätningar i den andra tråden, om jag inte minns fel så mätte han ett spänningsfall på ca 2 V. (Jag har faktiskt in gen aning om vad det skall vara!).
2. När stora strömmer går genom ledningar så följer därpå ett spänningfall enligt Ohms lag U = R*I. Om nu startströmmen är 100-200 A så behövs det inte mycket ökad resistans för att spänningsfallet blir för stort.
Vid en obelastad mätning så är det en helt obetydlig ström, i stort sett 0 A, så då blir det inget spänningsfall.

Det kan mycket väl vara så att det är ett annat fel än dåligt batteri, men det kostar dig inget alls att ta några startkablar (ända till startmotorn, var försiktig) från dina förbrukningsbatterier.

Man börjar med den billigaste felsökningen.

/J

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » tis 29 jul 2014, 11:14

Jag gogglade några trådar om spänningsfall vid start, själv mätte jag 10.5V vid start.

" Om batteriet har en kortsluten cell eller är dåligt laddat får inte startmotorn tillräckligt med ström och orkar inte således dra runt motorn (spänning under 10.0V vid startögonblicket). "

"t.ex spänningsfall ner under 9V vid start"

"If your battery voltages really are dropping to 5 (measure them at the battery), then I might suspect one of the batteries."

Man bör använda mätinstrument, eftersom inbyggda voltmeter ofta har filter (dumt nog vilket filtrerar bort dynamiken i informationen) så man ser inte kortare spänningsfall.

Det är viktigt att man mäter direkt på batteriepolerna innan man förkastar batteriet.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 29 jul 2014, 15:28

Det kan finnas en annan orsak än batteriproblem ;

startmotorn solenoid drar ett ankare som skall pressa in ett kugghjul mot svänghjulets kuggkrans.
Först när kugghjulet lyckats tränga sig in i svänghjulets kuggkrans når kontaktblecken varandra och
strömkretsen sluts till startmotorn.

Om kugghjulet alltså inte lyckas trängs hela vägen så når inte kontaktblecken varandra utan det bara "klickar".
Försöker man igen så kan hjulet ha snurrat en aning så att det kan tränga in. Slitage på kugghjulet och / eller
svänghjulets kuggkrans kan ha deformerat en kugg så att de inte längre har rätt kilform.

Jag har inge lösning annat än se till att kugghjulet och dess spiralspår "går lätt", och att se till att kuggarna inte är "tillplattade".
Kugghjulet kan man byte för en rimlig peng, värre är det med startkransen .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » tis 29 jul 2014, 17:30

peterh skrev:Det kan finnas en annan orsak än batteriproblem ;

startmotorn solenoid drar ett ankare som skall pressa in ett kugghjul mot svänghjulets kuggkrans.
Först när kugghjulet lyckats tränga sig in i svänghjulets kuggkrans når kontaktblecken varandra och
strömkretsen sluts till startmotorn.

Om kugghjulet alltså inte lyckas trängs hela vägen så når inte kontaktblecken varandra utan det bara "klickar".
Försöker man igen så kan hjulet ha snurrat en aning så att det kan tränga in. Slitage på kugghjulet och / eller
svänghjulets kuggkrans kan ha deformerat en kugg så att de inte längre har rätt kilform.

Jag har inge lösning annat än se till att kugghjulet och dess spiralspår "går lätt", och att se till att kuggarna inte är "tillplattade".
Kugghjulet kan man byte för en rimlig peng, värre är det med startkransen .
I felbeskrivningen står det att startmotorn har startat men stannar innan motorn har startat:
omega skrev:ibland vid startförsöket stoppar startmotorn odet låter som motorn är för trög att dra runt

Skriv svar