När ska relät dra?
När ska relät dra?
I min båt är det installerat två brytare, en för start och en för förbrukningsbatterierna. Dessutom sitter ett skiljerelä av skyllermarktyp monterat. När jag slår till den ena huvudbrytaren så drar reläet, ska det vara så? Jag trodde vid en snabb tanke att relät skulle dra när laddspänningen från generatorn blev tillräckligt hög. Vid närmare eftertanke så stog reläet och smattrade när jag glömde brytaren tillslagen med någon förbrukare på under längre tid, det visar väl att det släppte när spänningen sjönk, men ville dra omedelbart igen?
Re: När ska relät dra?
Hej
Gå in på skyllermarks.se. Välj där båtelprodukter ,sen längst ner väljer du skiljereläsatser
Då får du förklaring o kopplingschema ,tror inte det relät är särskilt intelligent utan drar när det får spänning
//johan
Gå in på skyllermarks.se. Välj där båtelprodukter ,sen längst ner väljer du skiljereläsatser
Då får du förklaring o kopplingschema ,tror inte det relät är särskilt intelligent utan drar när det får spänning
//johan
Kollade där, men får känslan av att det ska fungera som jag känner att det borde, dvs dra när generatorn levererar tillräckligt hög spänning.
Ska det vara någon mening med ett relä ska det bara dra när generatorn laddar. Är det ett spänningskännande relä är det fel på det eller batterispänningen väldigt hög. Har du AGM-batteri kan faktiskt spänningen nå upp till de höjder där reläet tror att generatorn laddar. Det kan vara en anledning till att det står och klapprar.
Aha, jag är helt kass på detta. Det som är helt säkert är att reläet drar direkt jag slår till huvudbrytaren. Jag ska kolla upp kabeldragningen och mäta spänningen på batterierna så återkommer jag med info om hur det ser ut. Stort tack så länge.paliswe skrev:Ska det vara någon mening med ett relä ska det bara dra när generatorn laddar. Är det ett spänningskännande relä är det fel på det eller batterispänningen väldigt hög. Har du AGM-batteri kan faktiskt spänningen nå upp till de höjder där reläet tror att generatorn laddar. Det kan vara en anledning till att det står och klapprar.
Spider skrev:Aha, jag är helt kass på detta. Det som är helt säkert är att reläet drar direkt jag slår till huvudbrytaren. Jag ska kolla upp kabeldragningen och mäta spänningen på batterierna så återkommer jag med info om hur det ser ut. Stort tack så länge.paliswe skrev:Ska det vara någon mening med ett relä ska det bara dra när generatorn laddar. Är det ett spänningskännande relä är det fel på det eller batterispänningen väldigt hög. Har du AGM-batteri kan faktiskt spänningen nå upp till de höjder där reläet tror att generatorn laddar. Det kan vara en anledning till att det står och klapprar.
Ja, det får du göra. Ett skiljerelä skall antingen a)koppa ihop batterierna då motorn går och generatorn laddar eller b)efter en stund, då startbatteriet toppats upp (båda varianterna finns). Det låter inte rimligt att reläet sluter då du kopplar in huvudströmmen, även om det förstås kan handla om ett växlande relä som kanske separerar?
Däremot bör reläet kopplas fail safe, så att OM DET INTE FUNGERAR, alla batterier får laddning då generatorn går. Den saken missade jag att kolla på min båt för ett antal år sedan, med följd att startbatteriet inte fick laddning på hela sommaren (och kanske mer än så!) och givetvis frös sönder i årets enda skånska köldknäpp. Men av skadan blir man vis, men sällan rik.
Anders S
Finns det solpaneler som ligger och laddar, eller en batteriladdare inkopplad?
Alla borde ha skägg
Nej, laddar endast när jag är vid båten och jobbar, testen att slå på brytaren görs utan extra laddning ansluten.Peter_K skrev:Finns det solpaneler som ligger och laddar, eller en batteriladdare inkopplad?
Blir inte klok på detta. När jag vrider på huvudström för startbatteriet så sluter relät och kopplar ihop står & förbrukning Styrspänningen är kopplad till minus på startbatteri och plus verkar gå till motorns tändningdlås. Det är en båtelfirma som gjort installationen och det är väldigt snyggt och ordentligt överallt, men jag förstår inte hur det fungerar? Jag har bara ägt båten kort tid och firman är 50mil bort.
Båtfirman har klantat sig !Spider skrev:Blir inte klok på detta. När jag vrider på huvudström för startbatteriet så sluter relät och kopplar ihop står & förbrukning Styrspänningen är kopplad till minus på startbatteri och plus verkar gå till motorns tändningdlås. Det är en båtelfirma som gjort installationen och det är väldigt snyggt och ordentligt överallt, men jag förstår inte hur det fungerar? Jag har bara ägt båten kort tid och firman är 50mil bort.
Styrspänningen skall gå till generatorns D+ , se http://www.skyllermarks.se/produkter/skiljerelasatser/
Alternativt kan du spänningssätta reläet med en strömbrytare, så när du har kör med motorn och vet att du behöver ladda förbrukarbatterierna så slår du till strömbrytaren ( om du är på väg till natthamn med eluttag och har en fast batteriladdare så är
det bättre att låta batteriladdaren göra jobbet).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Varför skulle det vara bättre? Det ena goda (laddning från motorn när den ändå är igång) behöver väl inte utesluta det andra (laddning från land när landström är ansluten)?peterh skrev:...
Alternativt kan du spänningssätta reläet med en strömbrytare, så när du har kör med motorn och vet att du behöver ladda förbrukarbatterierna så slår du till strömbrytaren ( om du är på väg till natthamn med eluttag och har en fast batteriladdare så är det bättre att låta batteriladdaren göra jobbet).
Strömbrytaren du pratar om är alltför lätt att glömma bort och dessutom behöver förbrukningsbatterierna alltid laddas, vilket inte är fallet med startbatteriet.
/T
Generatorn laddar bara med sådar 14V utan att "toppa" eller utjämnigsladda. Om man ändå kommer åt att ladda med landström snart så kan det vara bättre att låta startbatteriet vara i form.T skrev:Varför skulle det vara bättre? Det ena goda (laddning från motorn när den ändå är igång) behöver väl inte utesluta det andra (laddning från land när landström är ansluten)?peterh skrev:...
Alternativt kan du spänningssätta reläet med en strömbrytare, så när du har kör med motorn och vet att du behöver ladda förbrukarbatterierna så slår du till strömbrytaren ( om du är på väg till natthamn med eluttag och har en fast batteriladdare så är det bättre att låta batteriladdaren göra jobbet).
Strömbrytaren du pratar om är alltför lätt att glömma bort och dessutom behöver förbrukningsbatterierna alltid laddas, vilket inte är fallet med startbatteriet.
/T
Glömma strömbrytare ? Det är nog individuellt. Dessutom kan man använda strömbrytaren på ett sätt till ; om startbatteriet har urladdats så kan man starta genom att slå till strömbrytaren och starta på förbrukarbatteriet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.