"Ljusa upp" teakinredning, går det?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cassie
Silvermedlem

"Ljusa upp" teakinredning, går det?

Inlägg av Cassie » sön 30 mar 2014, 17:00

Det är kanske som att svära i kyrkan men jag skulle önska mig en något ljusare interiör i båten än den en murrig teakinredning erbjuder. Måla helvitt känns inte som något bra alternativ, det är ju ändå ett levande mönster som är trevligt om än något för mörkt så jag undrar om någon prövat något annat sätt?

/Cassie

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: "Ljusa upp" teakinredning, går det?

Inlägg av Anders S » sön 30 mar 2014, 17:21

Cassie skrev:Det är kanske som att svära i kyrkan men jag skulle önska mig en något ljusare interiör i båten än den en murrig teakinredning erbjuder. Måla helvitt känns inte som något bra alternativ, det är ju ändå ett levande mönster som är trevligt om än något för mörkt så jag undrar om någon prövat något annat sätt?

/Cassie
''Känner du dig rebellisk? Gillar du inte bävergrottor?

Nu är det ju litet vanskligt att prova hej vilt, men man kan ju prova att vitlasera. Man kan då prova Grive-varianten "mörkvitt" (ljusgrå). Här får du kanske försöka hitta en bit teakplywood att prova på, men en spillbit kan du förmodligen tigga. Är inredningen mycket väloljad eller lackerad fungerar bara täckfärger, dessvärre. Men vit inredning med teak i lister, grepp och luckor kan väl vara något?
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 31 mar 2014, 15:11

Jag är mer inne på att minska teakmängden. Ljus matta i tak, på skrovsidor mm samt en ljus bänkskiva i pentryt och kanske en matta på durken gör att den teak som är kvar kommer till sin rätt.
Tycker jag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 31 mar 2014, 22:42

På Blocket finns en Avance 36 där man målat rätt mycket teak vitt. Lagom är väl bäst, kanske.
Själv nöjde jag mig med att måla teakskivorna i taket vita, det gjorde stor skillnad.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 apr 2014, 06:36

Teak är mycket snyggt och har stora funktionella fördelar. Något man inte vill uppleva är att ångra sig bittert och inse att att man inte får bort färgen... Jag tror att man kan visualisera ganska enkelt hur även en mindre "vitmålning" kan påverka genom att ta en bild och färglägga den. Att göra just taket vitt är troligen fullständigt riskfritt, dock. Så ser "alla" båtar ut nuförtiden.

På en Shipman28 vi hade för många år sedan hade byggarna delvis använt dålig teakplywood till luckor (limmet släppte totalt, dvs många tunna luckor, förenade med skruvarna till gångjärnet och ramlisten). I ett anfall av bråttomsnålhet vid vårrustningen gjorde jag vita luckor i vanlig plywood (kokfast!) och kantade dem med teaklist. Det blev prydligt och snyggt, och man behöver troligen inte så mycket vitt för att lätta upp. Man kan också (som Peter K är inne på) titta runt och se var det finns murrighetsförstärkande material (bänkskiva, rökfärgade plexiluckor med mera) och byta dessa till vitt (eller någon liten brytning, troligen). En given möjlighet är att klä dynorna i ljusa material, men det innebär förstås att man måste acceptera en risk för trista fläckar som inte syns på gråblåspräckelmurriga dynor av gängse snitt.
Anders S

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tor 03 apr 2014, 20:16

Anders S skrev:
Cassie skrev:Det är kanske som att svära i kyrkan men jag skulle önska mig en något ljusare interiör i båten än den en murrig teakinredning erbjuder. Måla helvitt känns inte som något bra alternativ, det är ju ändå ett levande mönster som är trevligt om än något för mörkt så jag undrar om någon prövat något annat sätt?

/Cassie
''Känner du dig rebellisk? Gillar du inte bävergrottor?

Nu är det ju litet vanskligt att prova hej vilt, men man kan ju prova att vitlasera. Man kan då prova Grive-varianten "mörkvitt" (ljusgrå). Här får du kanske försöka hitta en bit teakplywood att prova på, men en spillbit kan du förmodligen tigga. Är inredningen mycket väloljad eller lackerad fungerar bara täckfärger, dessvärre. Men vit inredning med teak i lister, grepp och luckor kan väl vara något?

Ja det var nog nån form av vitlasering jag funderat på (har lyckats rätt bra med vitlasering av trist furu i hall och kök). Såsom av en händelse har det sågats loss en teakbit som jag ska se till att smuggla undan och pröva på. Täckande vitt känns inte riktigt bra det heller så funkar inte lasering får jag väl leva med teaken och brassa på med lampor eller nåt :D

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tor 03 apr 2014, 20:27

Peter_K skrev:Jag är mer inne på att minska teakmängden. Ljus matta i tak, på skrovsidor mm samt en ljus bänkskiva i pentryt och kanske en matta på durken gör att den teak som är kvar kommer till sin rätt.
Tycker jag.
Det verkar som om båtens förra ägare tänkt som du för han har satt ljus matta i tak och lagt ljusare durk men det återstår en hel del teak. Jag ska nog ta mig en funderare på var det kan ge störst effekt att måla/lasera istället för att ge mig på allt. Tack för det tipset!!

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tor 03 apr 2014, 20:34

T skrev:På Blocket finns en Avance 36 där man målat rätt mycket teak vitt. Lagom är väl bäst, kanske.
Själv nöjde jag mig med att måla teakskivorna i taket vita, det gjorde stor skillnad.

:o
/T
Det var kul att se de bilderna, inredningen påminde mycket om vår båt och jag får erkänna att jag nog inte ska måla fullt så mycket vitt iallafall. Men den ljusa skivan i pentryt var snygg, maken har nog ett uppdrag till vintern!!

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tor 03 apr 2014, 20:43

Anders S skrev:Teak är mycket snyggt och har stora funktionella fördelar. Något man inte vill uppleva är att ångra sig bittert och inse att att man inte får bort färgen... Jag tror att man kan visualisera ganska enkelt hur även en mindre "vitmålning" kan påverka genom att ta en bild och färglägga den. Att göra just taket vitt är troligen fullständigt riskfritt, dock. Så ser "alla" båtar ut nuförtiden.

På en Shipman28 vi hade för många år sedan hade byggarna delvis använt dålig teakplywood till luckor (limmet släppte totalt, dvs många tunna luckor, förenade med skruvarna till gångjärnet och ramlisten). I ett anfall av bråttomsnålhet vid vårrustningen gjorde jag vita luckor i vanlig plywood (kokfast!) och kantade dem med teaklist. Det blev prydligt och snyggt, och man behöver troligen inte så mycket vitt för att lätta upp. Man kan också (som Peter K är inne på) titta runt och se var det finns murrighetsförstärkande material (bänkskiva, rökfärgade plexiluckor med mera) och byta dessa till vitt (eller någon liten brytning, troligen). En given möjlighet är att klä dynorna i ljusa material, men det innebär förstås att man måste acceptera en risk för trista fläckar som inte syns på gråblåspräckelmurriga dynor av gängse snitt.

Fototipset var en mycket bra idé, det ska jag pröva!!
Och ja dynorna är absolut kandidater för uppljusning, de är inte ens gråblåspräckelmurriga utan käckt brunorangeblommiga av 70-talsstuk!! De är original så det är inte bara omklädning som gäller utan helt nya dynor, det lär dock få vänta tills bankkontot hämtat sig efter chocken från båtköpet.

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tor 03 apr 2014, 20:43

Anders S skrev:Teak är mycket snyggt och har stora funktionella fördelar. Något man inte vill uppleva är att ångra sig bittert och inse att att man inte får bort färgen... Jag tror att man kan visualisera ganska enkelt hur även en mindre "vitmålning" kan påverka genom att ta en bild och färglägga den. Att göra just taket vitt är troligen fullständigt riskfritt, dock. Så ser "alla" båtar ut nuförtiden.

Fototipset var en mycket bra idé, det ska jag pröva!!
Och ja dynorna är absolut kandidater för uppljusning, de är inte ens gråblåspräckelmurriga utan käckt brunorangeblommiga av 70-talsstuk!! De är original så det är inte bara omklädning som gäller utan helt nya dynor, det lär dock få vänta tills bankkontot hämtat sig efter chocken från båtköpet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 04 apr 2014, 08:55

I all välmening är då mitt tips att inte lasera teaken. Satsa på dynorna först, för den dagen du skall sälja båten finns risken att köparen inte vill ha vitlaserad teak, risken är att det bara ser kladdigt ut, det går ju inte att återställa heller. Jag vet i alla fall att jag hade backat... jag tror du kommer långt med att byta ut dynor, bänkskiva mm.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2014, 10:31

Peter_K skrev:I all välmening är då mitt tips att inte lasera teaken. Satsa på dynorna först, för den dagen du skall sälja båten finns risken att köparen inte vill ha vitlaserad teak, risken är att det bara ser kladdigt ut, det går ju inte att återställa heller. Jag vet i alla fall att jag hade backat... jag tror du kommer långt med att byta ut dynor, bänkskiva mm.
Det tror jag också.

Min båt är kanske inte en typisk "bävergrotta" (däckssalong innebär mer ljus) och ljusgrå dynor, vitt tak och en (det här kan låta litta märkligt) en ljust babypastellblå (!) köksbänk gör inredningen klart ljusare, rent intrycksmässigt. (Vi har tänkt fixa köksbänken till vitt sedan köpet, men tålamod är också en dygd). Vår teak är också lackad, vilket kan hjälpa till att liva upp ytorna ytterligare eftersom det blir bättre lyster i teaken på det viset (reflektioner och "liv"). Detta är en smaksak, men förtänksamhet är nog bra. Båtens övriga karaktär och "värde i orört originalskick" betyder väl också en del?

En möjlighet är att tänka tvärtom, dvs att alla luckor byts ut (man kan ju spara originalen) och görs vita (ljusa) i stället för att måla väggfasta delar. Det finns kanske ett salongsbord? Kanske ha vit skiva på det? Kanske alla bordsytor kan vara vita (navbord, salongsbord, köksbänk?)
Anders S

Skriv svar