Grefab till försäljning?
Grefab till försäljning?
Stadsledningskontoret i Göteborg rekommenderar en försäljning av det regionala företaget GREFAB som administrerar och driver de största småbåtshamnarna i Göteborgsregionen. Man kan undra vilka konsekvenser det blir för båtägarna om driften av hamnarna och båtplatserna lämnas ut till privata intressen. När man vet att det står ca 5000 personer i båtplatskö så kan man verkligen tala om säljarens marknad. Prisutvecklingen på båt- och uppläggningsplatser har skenat i väg de senaste åren p g a höjda arrenden mm och man får verkligen hoppas att en privatisering av hamnarna inte innebär den sista dödsstöten för båtägare som redan knäar under båtlivets höga kostnader.
Re: Grefab till försäljning?
Det kanske blir som när Kindes på Amundön såldes.
Svindyrt om du ville ligga kvar.
Omoraliskt av GREFAB att sälja "min" hamn, där jag betalat höga insatser för båtplatserna.
Svindyrt om du ville ligga kvar.
Omoraliskt av GREFAB att sälja "min" hamn, där jag betalat höga insatser för båtplatserna.
Re: Grefab till försäljning?
Nja, nu var det inte riktigt det som stadsledningskontoret kom fram till. Det de sa var att man antingen renodlar företaget till att bli 100% ägt av Gbg kommun eller att det säljs. Det man vänder sig mot är att ett antal kranskommuner idag är delägare med några futtiga procent, men alla hamnar som Grefab administrerar ligger inom gbg kommun. Så det pekas inte ut att klabbet ska säljas, det finns det motsatta också.
Det är inte heller Grefab som säljer sig, det är huvudägaren Gbg stad. I slutändan är det ett politiskt beslut och Grefab har i det läget inget att säga till om.
Det är inte heller Grefab som säljer sig, det är huvudägaren Gbg stad. I slutändan är det ett politiskt beslut och Grefab har i det läget inget att säga till om.