Bränslecell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Bränslecell

Inlägg av matz » tor 06 mar 2014, 10:16

på mässan kan man nu köpa denna för 20000:-, vad anser ni om denna > http://hrmarin.se/el-belysning/branslec ... anslecell/

peterh
Diamantmedlem

Re: Bränslecell

Inlägg av peterh » tor 06 mar 2014, 12:14

den laddar med motsvarande ett "bilbatteri" per dygn.
Ett batter kostar 500 kronor på feltema. Du kan köpa 48 stycken batterier för samma pengar,
och då slipper du köpa metanol för driften. Batterierna kan dessutom laddas upp igen...

Jag säger att de är en 10-potens fel i pris. Om den kostade 2000 kronor så kanske ( men metanol
är farligt !!!)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bränslecell

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2014, 12:16

Jag har vare sig en bränslecell eller en generator, men har tittat litet halvintresserat på en portabel generator många år. Men det har liksom aldrig behövts, eftersom solcellen och motorgång räcker bra till.

Man kan rakt av räkna ut att priset per KWh blir i runda slängar 50 kronor med deras metanolpriser som drivmedel. Priset för metanol i buk (industripris) är mycket lägre, i paritet med diesel eller bensin. Det verkar därför märkligt att betala tre ggr så mycket och slipper man det faller en stor del av kritiken. Då är det bara en mycket tyst, mycket dyr, mycket effektsvag generator...

Men givet att man kan generera el via en hyfsat lågbullrande fyrtaktsgenerator och med bensin som drivmedel till mycket lägre investeringskostnader och ungefär samma utrymme så känns det inte alldeles ekonomiskt eller tekniskt vettigt. En annan svaghet jämfört med en bullermojäng är att den kräver batteribuffert och även i full drift genererar den bara 3-4 A. För mig känns bränslecellen och effektbegränsad och därmed relativt meningslös. Så tycker säkert inte alla.
Anders S

Skriv svar