Vinschtips önskas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Vinschtips önskas

Inlägg av Mackey » ons 25 dec 2013, 13:53

Hej!

Fick du några vinschar i julklapp?

Ett annat tips är att det finns någon form av gummiringar att sätta på vinscharna så att de blir självhållende. Jag har inte provat så jag vet inte hur bra eller dåligt de fungerar. Rätt dyra, men betydligt billigare än nya vinschar.

God fortsättning.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 26 dec 2013, 11:41

Cassie skrev:...Vi kan inte bara sätta dit längre handtag då man redan idag slår knogarna i mantågsnätet. Det går väl kanske att flytta vinscharna men då är det ju inte så enkelt längre :)
Låter som billigaste och enklaste uppgraderingen att klippa upp ett hål i nätet för att kunna komma runt med ett längre handtag på winchen. Underligt "hjälpmedel" som tillåts inverka menligt på seglingen kan tyckas. Eller ta bort nätet helt - en grej mindre att trassla med. Just där vid winchen kanske man skulle kunna drista sig till att ha ett hål i nätet iaf.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » lör 25 jan 2014, 21:07

stangen skrev:
Cassie skrev:...Vi kan inte bara sätta dit längre handtag då man redan idag slår knogarna i mantågsnätet. Det går väl kanske att flytta vinscharna men då är det ju inte så enkelt längre :)
Låter som billigaste och enklaste uppgraderingen att klippa upp ett hål i nätet för att kunna komma runt med ett längre handtag på winchen. Underligt "hjälpmedel" som tillåts inverka menligt på seglingen kan tyckas. Eller ta bort nätet helt - en grej mindre att trassla med. Just där vid winchen kanske man skulle kunna drista sig till att ha ett hål i nätet iaf.

Ja det är ju kanske en tanke förstås. Fast då får det bli ett litet hål i nätet, tanken är att både hundar och ungar ska med i båten och jag vill inte dra upp dem ur vattnet fler gånger än nödvändigt så nätet behövs nog. :D

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » lör 25 jan 2014, 21:13

Mackey skrev:Hej!

Fick du några vinschar i julklapp?

Ett annat tips är att det finns någon form av gummiringar att sätta på vinscharna så att de blir självhållende. Jag har inte provat så jag vet inte hur bra eller dåligt de fungerar. Rätt dyra, men betydligt billigare än nya vinschar.

God fortsättning.
Mackey
Hej
Nej tomten hade tydligen slut på vinschar. Det blev en ny kylning istället. :D
Vi har däremot funderat på gummiringsvarianten så länge så jag hoppas på att kunna titta på nåt sånt på båtmässan i mars.

//Cassie

Skriv svar