Märklig kulventil??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Märklig kulventil??

Inlägg av Spider » tis 14 jan 2014, 18:12

Min toatank är placerad med endast några centimeter lång slang direkt ovanpå kulventilen som leder ut i havet. Innerdiametern på slang och kulventil är ca 50mm, gängan är 2". Nu behöver ventilen bytas men jag finner endast 2" kulventiler som har 38mm genomlopp (fullt genomlopp) och är orolig att detta kommer ställa till problem vid tömning som sker utan pump. Den gamla kulventilen har ett större hus än de jag hittar i butikerna, detta krävs ju om det ska bli material kvar i kulan trots ca50mm flöde. Några tips på var man skulle kunna hitta dessa kulventiler, eller räcker 38mm diameter för att självtömma utan risk för stopp?

Ove T
Guldmedlem

Re: Märklig kulventil??

Inlägg av Ove T » tis 14 jan 2014, 18:47

Hej
Varför inte använda en i komposit, Trudesign tillverkar och Hjertmans säljer, finns med 2" ventil och 2" slangstos for 50 mm slang. http://www.trudesignplastics.com/produc ... lve#models
Hälsningar Ove

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 14 jan 2014, 19:17

Det var nog ett riktigt bra tips, verkar ha ett genomlopp av 52mm. Absolut värt att kolla lite närmare. Tackar :D

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 18 jan 2014, 15:03

Uppdaterar lite med ny fråga.
När jag ändå byter ventil så blir det nog en trevägs så jag kan fixa däckstömning samtidigt. Detta gör att problemet (om det är ett problem) med innerdiametet återkommer då jag inte hittar komposit trevägs. Det finns utrymme att höja tanken ca 2dm, hur mycket bättre blir trycket vid självtömning av det? 38mm diameter i kulan kanske inte är något problem trots allt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 jan 2014, 16:01

Spider skrev:Uppdaterar lite med ny fråga.
När jag ändå byter ventil så blir det nog en trevägs så jag kan fixa däckstömning samtidigt. Detta gör att problemet (om det är ett problem) med innerdiametet återkommer då jag inte hittar komposit trevägs. Det finns utrymme att höja tanken ca 2dm, hur mycket bättre blir trycket vid självtömning av det? 38mm diameter i kulan kanske inte är något problem trots allt?
Knepig fråga. Men det är inte så mycket, ungefär 0.02 bar (kolla här: http://www.convertworld.com/sv/tryck/Bar.html - leta rätt på "meter vatten(pelare)" som utgångsenhet).

Detta sagt, jag TROR inte att det blir problematiskt att byta till en 38mm treväg, men tänk på att du får rätt kula och sätter ventilen korrekt i relation till genomloppet. Fördel: Kompakt, nackdel svårmeckat i sjön.

Har du plats kan det lösas med ett T-rör med slangklämma till utsuget, och sedan en ventil mot havet och en ventil mot tanken. Nackdel: Tar plats, flera skarvar, fördel: tillåter att man manipulerar vid stopp och man har inte bajs i sjövattenventilen och utsuget annat än vid tömning.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 18 jan 2014, 16:06

Tack Anders. Jag är kass på vad den praktiska skillnaden blir av 2dm upp eller inte, även om jag tittar på siffor. Ska jag tyda dig som att det inte ens är värt att höja den 2dm?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 jan 2014, 19:14

Spider skrev:Tack Anders. Jag är kass på vad den praktiska skillnaden blir av 2dm upp eller inte, även om jag tittar på siffor. Ska jag tyda dig som att det inte ens är värt att höja den 2dm?
Reflektion: Självfallet blir litet bättre, men det är alltid bra att lyfta självtömmartankar så högt det går. Det handlar kanske inte om att få bättre fors och strömning, men man får ju säkrare funktion (funktion över huvud taget) då båten lutar och man får mer plats att mecka med ventilerna om de ligger rakt under. Den dag det sitter en "ålderspropp" i utloppet gör det kanske inte så stor skillnad, men om skillnaden är mellan att fö tömt "allt" eller nästan allt, så är det värt något.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 18 jan 2014, 20:40

Kanon Anders.
En hel tråd där vi höll oss till ämnet, dessutom ett svar.
Jag höjer så mycket det går, ventil beställs från Kina.

Skriv svar