Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 17 nov 2005, 14:06

Nu är det vinter. Jag har taget masten av ännars kunne jag inte få presenning på :lol: .
Steen
Danmark

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 nov 2005, 14:17

Ulrik skrev:Ursäkta svärordet, men jag blir så himla trött på såna som vet precis att det går hur bra som helst men inte vet varför. Jag tror det blåser mindre på ostkusten än västkusten och är bullandö marina ett varv kanske de också tar ansvaret för stöttningen.
Jag blir så himla trött på såna som vet att det blåser mindre på ostkusten än västkusten. Men egentligen inte vet utan bara tror.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 nov 2005, 14:24

Kalla det vad du vill, men det blåser mycket mer på västkusten än på ostkusten.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 17 nov 2005, 14:26

Hmmm....svaret blåser i vinden :roll:
Steen
Danmark

Ulrik

Inlägg av Ulrik » tor 17 nov 2005, 14:36

De ena är att på Bullandö bestämmer varvet om stöttorna duger vare sig man har mast eller inte och det står på hemsidan. Då är det inte riktigt eller hjälpsamt att säga det som att det får man bestämma själv och det är ett bevis på att det går lika bra.

Att de blåser mer i Göteborg än i Stockholm (eller var nu Bullandö ligger rätt va de e de nån som skriker att det gälls inte för det är inte bevisat att Bullandö finns eller var det ligger) trodde jag alla visste, men tror man inte på de så bara fråga SMHI.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 14:53

Hej

Bästa kombatanter, här får ni allt om stormar och orkaner.

http://www.gvc.gu.se/BIBLIO/B-serin/B308.pdf västkusten
http://www.gvc.gu.se/BIBLIO/B-serin/B439.pdf ostkusten

Det intressanta här är att titta på vindriktningarna, det kanske ger er lite svar på era frågor.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 14:53

Hej

Bästa kombatanter, här får ni allt om stormar och orkaner.

http://www.gvc.gu.se/BIBLIO/B-serin/B308.pdf västkusten
http://www.gvc.gu.se/BIBLIO/B-serin/B439.pdf ostkusten

Det intressanta här är att titta på vindriktningarna, det kanske ger er lite svar på era frågor.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 nov 2005, 16:02

Vi tackar Calle för länkarna.

Det är uppenbarligen så att det trots allt blåser rätt bra även i Stockholmstrakten även om SMHI:s väderstatik visar rätt tydligt att den totala vindenergin är ca 20 % större på västkusten/Skåne än på ostkusten. (Bullandö ligger väl på ostkusten? ;-) )

Nyfiken som jag är kollade jag upp hemsidan för Bullandö Marina, och det är precis som Ulrik sagt - här besiktigar marinan vaggan (inte ställningen, inte bockarna, utan vaggan!) och tillåter därefter ev landställning med mast på. De tar dessutom extra betalt för att förvara på det sättet, trots att det rimligen borde betyda en besparing också för dem. Undrar varför?

Sedan en liten detalj i båtförsäkringarna som kanske inte alla tänkt på:

Det är ju så att de flesta har en ansvarsförsäkring, och den gäller intill redaransvarets gräns (det brukar räcka). Skadar båten någonting i största allmänhet täcker denna del av försäkringen ersättningen till den drabbade, om man kan visa att båtägaren (redaren) är vållande, t ex genom att den som framfört båten har varit vårdslös eller brutit mot regler eller förordningar. Kan man inte visa att det föreligger vårdslöshet kommer saken i ett annat läge, speciellt då det gäller skador på andra båtar. Visar inte utredningen att någon varit vårdslös eller brutit mot t ex sjövägsreglerna eller gott sjömanskap får var båt stå sin egen risk. Detta gäller även på land! Det här innebär att man bara kan kräva ersättning från den välta grannbåten om det kan visas att den varit vållande och att den inte gjort det som skall/bör göras i situationen (sjömanskap). Blåser det mycket hårt och grannbåten därför rasar över din båt med mast och allt blir det svårt (läs omöjligt) att få ersättning från grannbåtens försäkring - för grannbåten kommer inte att anses ha varit slarvig om det blåser tillräckligt mycket. Notera att försäkringsbolaget mycket väl kan nobba de utomstående och ändå betala skadorna för båten som välter - det är en helt annan sak.

Att regelverket fungerar så här känner jag (och säkert också många andra) till, men det blev uppenbart för några som inte visste i vintras, när ett stort båttält slet sig och ödelade många båtar. Dessa fick allihop veta att ett flygande tält fick man räkna med i vinterorkaner och båthusägarens försäkring täckte ingenting. Någon var oförsäkrad (hade bara ansvar - krav från klubben) och detta blev olustigt och dyrt för alla inblandade.

Man kan gärna tänka på detta hur man än lägger upp båten, med eller utan mast. Men med mast ökar riskerna för att detta skall hända om allt annat är lika.
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 nov 2005, 16:03

Ulrik skrev: Att de blåser mer i Göteborg än i Stockholm (eller var nu Bullandö ligger rätt va de e de nån som skriker att det gälls inte för det är inte bevisat att Bullandö finns eller var det ligger) trodde jag alla visste, men tror man inte på de så bara fråga SMHI.
Så, upp till bevis. När SMHI:s statistik för medelvinden kommer kan man tro på det, tills dess är det bara att tro på vad du tror eller "vad alla säger".
Bara för att alla säger att japanska bilar inte är krocksäkra bilar behöver det inte vara så.

I slutändan spelar nog lokala förutsättningar in betydligt mer. Ett varv eller en viss marina kanske ligger väldigt skyddad för utsatta vindar, medans en annan ligger väldigt utsatt.
Men hur som helst, vill du kolla upp vinden på Bullandö, då är SMHI:s station i Stavsnäs den som ligger alldeles bredvid.

Men nu har debatten nästan kommit att handla om känslor likt "Stockholm är bättre än Göteborg". "Det blåser minsann mer på västkusten än ostkusten".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 nov 2005, 16:25

Ta det nu litet lugnt här. Debatten är litet hetsig, men i sak har nog Ulrik rätt. Jag hittade faktiskt litet information om just detta på

http://www.smhi.se/

gå till klimatkartor och ta kartan över vindenergi, så får du se själv.

Förhållandena på Bullandö säger för övrigt mycket litet om förhållandena i vare sig Skåne (där jag bor) eller i Göteborg (där Håkan tycks ha sin båt). Däremot säger det en hel del (tycker jag) att Bullandö Marina verkar vara väldigt noga med stöttningen.

Sedan så är det bara så att Göteborg är bättre än Stockholm :-)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 17 nov 2005, 16:44

Visst är det så att medelvinden är högre på västkusten än ostkusten, det syns som du påpekar på SMHI´s hemsida, men frågan är om det är relevant för diskussionen? Lokala förhållanden borde vara så mycket viktigare, vindpåverkan borde väl bli högre på en strandkant på ostkusten än väl skyddat på västkusten?

Och inte för det hör hit, men Stockholm är bra mycket bättre än Göteborg. På allt! ;-)
(utom möjligtvis dåliga Kålle å Ada-vitsar...)
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 nov 2005, 17:26

Jag har min båt på Bullandö och har alltid mastat av. I år var jag ensam och kunde helt enkelt inte masta av, så det blev mast på.
Bullandö Marina gjorde ingen inspektion av min vagga, trots att jag frågade om de ville göra det.
Jag sa bara att jag hade en Tyresövagga och sedan var det ok.

/Tomas

Håkan

Inlägg av Håkan » tor 17 nov 2005, 17:37

Några kommentarer till inläggen sedan sist.

GREFAB i Hinsholmskilen tar 500:- extra för att lyfta med mast, då den fasta kranen har en spridare som är omständlig att rigga runt en mast med akterstag etc, i stället använder de sin stora gaffeltruck som de har investerat i för större och dyrare lyft av båtar som är för tunga för den fasta kranen. Kanske samma sak gäller för Bullandö Marina - någon som vet?
Det handlar alltså inte om att själva vinterförvaringen kostar mer med masten, eller att den skulle vara farligare.
Hela vintern till i år stod en stor Maxi tillhörig en av hamnfolket med mast bredvid GREFABS kontor...

Stöttor håller GREFAB med själva, och de utför själva jobbet och har därför ansvaret för själva stöttningen både med och utan mast.
En del båtar i Hinsholmskilen har egna vaggor eller vagnar - vore intressant att höra från någon av dem ifall de måste inspekteras och godkännas?

Orsaken att samma företag GREFAB inte ställer båtar på land i Björlanda Kile är att de sedan många år inte kan lyfta med mast där, såvitt jag vet - kanske Brendan vet om detta har ändrats?

Calle C har som väntat inte följt upp sitt påstående om GREFABs regler som jag uppmanade honom att göra för trovärdighetens skull.

I övrigt verkar alla ha intagit skyttegravarna igen, med alltmer tvärsäkra påståenden om hur dramatiskt vältningsrisken ökar, hur allt slits mycket mer under vintern, hur de med andra åsikter är bekväma och ansvarslösa osv.

Jag blir också beskylld för att kräva bevis av andra men själv bara vifta bort frågor.
Jag har inte en enda gång krävt bevis för någons åsikt i sig - kolla den som vill. Det jag ofta frågar efter är själva resonemanget som ligger bakom en åsikt - och ifall det finns objektiva fakta som stöder resonemanget. Det är inte samma sak, men många verkar ha svårt för detta.
Jag är säkert inte felfri, men jag försöker argumentera med logik och alltid svara på direkta frågor.

Men jag erkänner att jag ibland också är lite tyken - jag är ju från Göteborg där vi är så roliga.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 17 nov 2005, 18:27

Håkan skrev:Några kommentarer till inläggen sedan sist.

Orsaken att samma företag GREFAB inte ställer båtar på land i Björlanda Kile är att de sedan många år inte kan lyfta med mast där, såvitt jag vet - kanske Brendan vet om detta har ändrats?...

...Men jag erkänner att jag ibland också är lite tyken - jag är ju från Göteborg där vi är så roliga.

Visst är vi litet tykna, särskilt vi göteborgare som kommer från klotterplanket, marinan.com. Nu väntar vi bara på den roligaste, Fabian Ehn, som också är från Göteborg. Sedan har väl nästan hela Planket visat upp sig här? Inte urplankisten Ljusne-Håkan kanske?

Man konstaterar ganska omgående, att det mesta som diskuteras här på Sailguide redan har ältats ingående på marinan, ofta mer än en gång under årens lopp. Så ofta räcker det faktiskt att citera någon gammal planktråd för att få alla fakta man kan önska. Diskussionerna här känns ofta litet nattståndna - som att man försöker uppfinna hjulet en andra gång. Men debattlusten är förvisso en helt annan här än på marinan, som tyvärr har tappat styrfarten.

Men det var inte det jag skulle skriva om egentligen.

Vad gäller vinteruppläggning i Björlanda Kile, så har det skrivits mycket om det på planket också. Den specifika frågan om mast på eller av i just Björlanda Kile, tror jag tillhör de enstaka frågor som fortfarande är odiskuterade där.

Trots att jag har fått flera mothugg, hävdar jag med en dåres envishet att det för c:a 10 år sedan och tidigare har funnits vinterupplagda båtar med masten på i Björlanda Kile. Det är ett oomkullrunkeligt faktum! Men det kan möjligen ha varit så, att det inte var Grefab som hade ansvaret för dessa båtar utan Björlandvarvet, trots att de var upptagna med Grefabs utrustning och att deras bockar och stöttor användes. Björlandavarvet får ju använda Grefabs utrustning, när den är ledig.

Annars går det alldeles utmärkt att ta upp båtar med masten på i Björlanda Kile, bara man lossar häckstag och backstag. Jag har låtit göra det fyra gånger under årens lopp för rengöring av botten, byte av propelleraxellager mm. Vid ett av dessa tillfällen flyttades båten över till hydraulvagnen och kördes undan för att sjösättas först nästa dag. Att låta båten stå kvar på vagnen över natten visade sig vara ett stort misstag och var nära att sluta med katastrof. På morgonen hade båten kraftig slagsida som ökade medan jag bara kunde stå och se på. Tack och lov hann ekipaget inte välta, innan Grefabpersonalen kom och kunde få båten på rät köl igen. Det var nog en värre pärs än jag någonsin varit med om på sjön.

Inte nog med att det farligaste på sjön är land...

Brendan

Uppläggning med masten på i Björlanda Kile

Inlägg av Brendan » tor 17 nov 2005, 18:35

Anonymous skrev:
Håkan skrev:Några kommentarer till inläggen sedan sist.

Orsaken att samma företag GREFAB inte ställer båtar på land i Björlanda Kile är att de sedan många år inte kan lyfta med mast där, såvitt jag vet - kanske Brendan vet om detta har ändrats?...

...Men jag erkänner att jag ibland också är lite tyken - jag är ju från Göteborg där vi är så roliga.

Visst är vi litet tykna, särskilt vi göteborgare som kommer från klotterplanket, marinan.com. Nu väntar vi bara på den roligaste, Fabian Ehn, som också är från Göteborg. Sedan har väl nästan hela Planket visat upp sig här? Inte urplankisten Ljusne-Håkan kanske?

Man konstaterar ganska omgående, att det mesta som diskuteras här på Sailguide redan har ältats ingående på marinan, ofta mer än en gång under årens lopp. Så ofta räcker det faktiskt att citera någon gammal planktråd för att få alla fakta man kan önska. Diskussionerna här känns ofta litet nattståndna - som att man försöker uppfinna hjulet en andra gång. Men debattlusten är förvisso en helt annan här än på marinan, som tyvärr har tappat styrfarten.

Men det var inte det jag skulle skriva om egentligen.

Vad gäller vinteruppläggning i Björlanda Kile, så har det skrivits mycket om det på planket också. Den specifika frågan om mast på eller av i just Björlanda Kile, tror jag tillhör de enstaka frågor som fortfarande är odiskuterade där.

Trots att jag har fått flera mothugg, hävdar jag med en dåres envishet att det för c:a 10 år sedan och tidigare har funnits vinterupplagda båtar med masten på i Björlanda Kile. Det är ett oomkullrunkeligt faktum! Men det kan möjligen ha varit så, att det inte var Grefab som hade ansvaret för dessa båtar utan Björlandvarvet, trots att de var upptagna med Grefabs utrustning och att deras bockar och stöttor användes. Björlandavarvet får ju använda Grefabs utrustning, när den är ledig.

Annars går det alldeles utmärkt att ta upp båtar med masten på i Björlanda Kile, bara man lossar häckstag och backstag. Jag har låtit göra det fyra gånger under årens lopp för rengöring av botten, byte av propelleraxellager mm. Vid ett av dessa tillfällen flyttades båten över till hydraulvagnen och kördes undan för att sjösättas först nästa dag. Att låta båten stå kvar på vagnen över natten visade sig vara ett stort misstag och var nära att sluta med katastrof. På morgonen hade båten kraftig slagsida som ökade medan jag bara kunde stå och se på. Tack och lov hann ekipaget inte välta, innan Grefabpersonalen kom och kunde få båten på rät köl igen. Det var nog en värre pärs än jag någonsin varit med om på sjön.

Inte nog med att det farligaste på sjön är land...
Sorry, glömde fylla i mitt nick

Skriv svar