Realistisk marschfart för segelsemester?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Realistisk marschfart för segelsemester?

Inlägg av toaen » mån 14 okt 2013, 10:33

Trevligt

Du kom i alla fall in på det området där jag höll till när jag lärde mig segla med den gaffelriggade båten på bifogad bild. Bilden är tagen ungefär där ditt plotterspår börjar utanför Hunnebos hamn. Vi var två båtar och hade seglat genom Sotekanalen. Man fick det på den tiden. Året var 1965 eller 1966. För oss var det en riktig långsegling. :wink:
sotekanalen005.jpg
Scoutbåten Bris
http://thallatha.blogspot.se/2009/12/sc ... is_23.html

Tog mig friheten att klippa ur en bit i ditt plotterspår och markera ett par smygleder.
Smygvägar.JPG
Smygvägar.JPG (24.37 KiB) Visad 3633 gånger
Den röda är den vägen jag och många med mig alltid går när man rundat Kleven (Smögen) och skall norröver eller om man är på väg åt andra hållet. Det är ytterst ovanligt att man går de andra två möjliga vägarna som är markerade som farled.
kleven.JPG
Den bruna markeringen är en fin smygväg för vackertvädersegling. Den har egentligen ingen större praktisk betydelse, mer än passagen är vacker.
xxIMG_2606.jpg
Passagen öster St Håskär
St Håskär.JPG
Har du nåt plotterspår för din norra seglats?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

raol
Silvermedlem

Inlägg av raol » mån 14 okt 2013, 22:06

Här är spåret för lördagens tur:
http://img5.imageshack.us/img5/996/48ex.png

Man ser också ganska tydligt min lilla piruett runt hummertinan, ett par hundra meter (eller ska man i dessa sammanhang kanske skriva "en kabellängd"? ;) ) norr om märket Andersbåden.

Det är fascinerande för mig som har läst geovetenskap att studera sjökorten. Jag försöker visualisera havsbottens topografi i termer av de torrare delarna av kusten. Och omvänt försöker jag se torra land som delvis dränkt för att se hur dagens toppar skulle bli öar, skär, grund och hur sprickdalarna skulle bli djupare partier mellan de högre. För rent krasst är ju den kustnära havsbotten bara en ännu inte upphöjd del av kusten, med samma typ av struktur. Jag "roade" mig för några år sen med att ta ett stycke höjddata från SRTM (Shuttle Radar Topography Mission), för Göteborgsområdet, och med hjälp av ett GIS-program lägga det under varierande mängder vatten. Vid den vattenytehöjning som skulle uppstå om all landbunden is på hela jorden skulle smälta, så var Göteborg mer likt ytterskärgård än en flodmynning med bergkullar. Ramberget, Södra Guldheden och enstaka andra höga områden var allt som stack upp ovanför ytan.

Dagens havsnivå:
Bild

All landis smält, plus termisk expansion:
Bild

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 15 okt 2013, 13:59

Det är ju inte fel att säga kabellängd även om nog de flesta begriper bättre vad man menar om man säger ca 200 meter.

Jag har också ibland funderat i banorna om högre vattenstånd. Har åkt bil runt om i norra Bohuslän en hel del pga jobbet. Vid nått tillfälle började jag tänka på hur det skulle se ut på vissa ställen om det varit högre vatten. "Där hade det varit fint att ligga långsides förtöjd" tex

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 16 okt 2013, 15:46

Har blivit inblandad i uppbyggnad av en ny vandringsled längst väster på Smögen. Var ute idag och satte upp de sista markeringarna på leden. På väg hem fick jag se en segelbåt seglandes på storseglat. Han är ju ungefär där du vände i Söndags.
new_001.jpg

raol
Silvermedlem

Inlägg av raol » ons 16 okt 2013, 21:15

Ja, ungefär 300 m längre bort i bild, åt sydväst, vände jag. Om jag nu tolkat fotot rätt. Vämlingen längst upp till höger i bild?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 okt 2013, 05:44

raol skrev:Ja, ungefär 300 m längre bort i bild, åt sydväst, vände jag. Om jag nu tolkat fotot rätt. Vämlingen längst upp till höger i bild?
Jo, det stämmer gott. Han går den "smygvägen" jag ritade ut på din skiss. Det blåste ostsydost vid tillfället och han gick på föregående bild väldigt högt upp i vind. Om han kunde snika sig igenom vet jag inte. Hade tyvärr inte tid att stanna och titta.
new_002.jpg

Skriv svar