Väntar på hamnvakten ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Seawolf » fre 30 aug 2013, 15:49

Jag har naturligtvis ingen möjlighet eller stor anledning att försöka vara hemlig på riktigt. Men Internet är som de berömda elefanterna, och glömmer inte i första taget. Och personligen är jag obenägen att i onödan koppla mitt nick med mitt namn.
Nu är ju detta inget skydd i sig, men den begynnade debatt som finns om datainsamling av Google, Facebook m.fl., samt de fullständigt Orwellska mekanismer som USA och t.ex. Sverige har, tycker jag pekar på att det är rätt att vara lite restriktiv.

Vad gäller boken i fråga har jag mestadels avhållit mig från att pusha den i diverse båtrelaterade forum, inte minst för att reklam ju inte skall skrivas in i dem. Om andra skriver om boken är det en annan sak, och det har väl varken jag eller forumen något emot. Men som sagt, det är ju inte nödvändigt att för den skull skiva in vem Seawolf är....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 aug 2013, 18:29

Seawolf skrev:Jag har naturligtvis ingen möjlighet eller stor anledning att försöka vara hemlig på riktigt. Men Internet är som de berömda elefanterna, och glömmer inte i första taget. Och personligen är jag obenägen att i onödan koppla mitt nick med mitt namn.
Nu är ju detta inget skydd i sig, men den begynnade debatt som finns om datainsamling av Google, Facebook m.fl., samt de fullständigt Orwellska mekanismer som USA och t.ex. Sverige har, tycker jag pekar på att det är rätt att vara lite restriktiv.

Vad gäller boken i fråga har jag mestadels avhållit mig från att pusha den i diverse båtrelaterade forum, inte minst för att reklam ju inte skall skrivas in i dem. Om andra skriver om boken är det en annan sak, och det har väl varken jag eller forumen något emot. Men som sagt, det är ju inte nödvändigt att för den skull skiva in vem Seawolf är....
Det är ju i sak alldeles riktigt. I andra sammanhang har jag rekommenderat att man maskerar namn en smula, just för att slippa kunna Googlas enkelt, typ A*d*e*rs. Men man kan också se den här länken för att inse att i just ditt fall blir det litet meningslöst: http://forum.hamnen.se/seglar-snack/273 ... ng-nu.html

Det betyder förstås inte att jag för den skull inte gjort fel, rent principiellt.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 31 aug 2013, 04:58

Anders S skrev:
Det betyder förstås inte att jag för den skull inte gjort fel, rent principiellt.
Eller jag.
Som jag skrev, "mestadels"
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 31 aug 2013, 05:00

Anders S skrev:
davidi skrev:Bra svar, men är det verkligen nödvändigt att outa andra medlemmar?
På forum där man godtar att användarna har signaturer brukar det vara "dålig netikett" att göra så. Det finns också forum som ser minsta försök som skäl till livstids uteslutning, till exempel Flashback.

Vi vet i allmänhet inte (och behöver inte veta) vem som gömmer sig bakom olika forumnamn. Men, tar man illa upp om man blottas anmäler man helt enkelt posten till moderator, och så vidtas en lämplig åtgärd. Vi får ju utgå från att signaturen J@nne inte sett saken så allvarligt, och dessutom torde inte skadan vara stor, om någon. Vi vet ju inte ens, för övrigt om påståendet är sant och det behöver det heller inte vara.

Jag föreslår att vi lämnar bedömningen av allvaret i detta till J@nne och i fortsättningen avstår från att offentligt koppla samman forumsignaturerna med namn - det kan ju var och en göra själv om man vill det.
Så har sign, GW gjort tidigare också på andra forum och jag kommer vid tillfälle att ta GW i örat när jag får tillfälle att möta honom i hamnen. Att mitt namn finns där är väl redan försent att göra något åt?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 31 aug 2013, 05:40

J@nne skrev:Så har sign, GW gjort tidigare också på andra forum och jag kommer vid tillfälle att ta GW i örat när jag får tillfälle att möta honom i hamnen. Att mitt namn finns där är väl redan försent att göra något åt?
Du har inget att säga i sakfrågan (om huruvida båtarna lyfts bara för att de är "felparkerade")?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 31 aug 2013, 06:00

Ridax skrev:
J@nne skrev:Så har sign, GW gjort tidigare också på andra forum och jag kommer vid tillfälle att ta GW i örat när jag får tillfälle att möta honom i hamnen. Att mitt namn finns där är väl redan försent att göra något åt?
Du har inget att säga i sakfrågan (om huruvida båtarna lyfts bara för att de är "felparkerade")?
Det var något jag själv hade hört, men som rykten brukar vara är väl kanske hälften sant? Att hamnkaptenen då har gått runt för att se hur det ligger till med överrensstämmandet mot kontraktsinnehavaren kontra båtmodellen. Det finns de båtar som har flyttats till båtupptagningsbassängen som jag själv har sett. Om de är att betrakta som skrot eller inte är ju upp till var och en.

Skriv svar