MD6 varvar inte
-
Kristoffer
- Trogen medlem
MD6 varvar inte
Hej,
Nu har min MD6 slutat varva upp när jag har växel i. I friläge går det bra.
Sist vi var ute fungerade den bra. Sedan bytte jag avgaskrök och nu vill den inte varva ordentligt. Tänkte att jag kanske kommit åt gasreglaget på något sätt men det ser bra ut och den varvar ordentligt i friläge. Jag har en för stor propeller (15x9) men det har fungerat tillfredställande fram tills nu.
Har ni några bra tips på vad som kan vara fel?
Sist vi var ute fungerade den bra. Sedan bytte jag avgaskrök och nu vill den inte varva ordentligt. Tänkte att jag kanske kommit åt gasreglaget på något sätt men det ser bra ut och den varvar ordentligt i friläge. Jag har en för stor propeller (15x9) men det har fungerat tillfredställande fram tills nu.
Re: MD6 varvar inte
Om det hände i samband med byta av avgaskrök ligger det ju nära till hands att misstänka att det blivit stopp i avgasröret?
-
Kristoffer
- Trogen medlem
Hur mycket stopp skulle det krävas för ett få en sådan effekt? Jag ser att det kommer rök ur avgasröret ...
Sitter packningen som den ska i skruvförbandet? jag har varit med om att råka montera den snett, men då borde det ju läcka avgaser.
Berätta vad du gjorde när du bytte avgaskrök! Bytte du bara avgaskrök? Hann du med något annat servicejobb? Har du kollat överallt runt allt som man måste flytta, lyfta, hänga över eller sitta på för att komma åt? Visst såg du till att inte trampa på kopparröret som är en del av bränsleledningen, så det inte blev alldeles platt, och bara släpper fram litet, lite bränsle (osannolikt exempel på en förklaring).Kristoffer skrev:Hej,
När jag får sådana här skumma, obegripliga fel ("det här kan inte ha med det där att göra") så försöker jag dra mig till minnes vad jag gjort, vad som behövt lossas och vad jag kanske i ren klåfingrighet tassat med eller på. Då brukar jag (ofta litet generat) vanligen inse vad problemet egentligen beror på.
Anders S
Anders: Du menar alla dessa "ska bara fixa" och så blir det lite tokigt...
Nej, inte egentligen. Jag menar att en felsökning måste börja strax innan man gjort en förändring, följa hela förändringsprocessen och systematiskt gå igenom varje steg i denna och se om det i samband med de åtgärderna som gjorts kan ha genererats ett annat fel. Nu torde inte en ny avgaskrök vara förklaringen till att motorn därefter går dåligt men vad kan ytterligare ha hänt i samband med arbetet? Jag nämnde möjligheten att sabba bränsletillförseln som ett (medges, långsökt) exempel, du menade att kanske packningen kommit fel.gvs skrev:Anders: Du menar alla dessa "ska bara fixa" och så blir det lite tokigt...
Sakligt brukar dålig effekt i en diesel bero på att man inte får in luft, inte får diesel eller inte får ut avgaserna, och så felsöker man därefter. För att göra den processen enklare kan man (bör man) alltid fråga sig "vad har jag nu pillat på" om man gör en åtgärd som inte borde innebära att motorn går sämre än innan, men det visar sig att den gör det.
Det du talar om kan jag relatera till: När jag på förra båten skulle ordna med den dolt monterade Ankarolinan behövde jag, för att demontera, också lossa påfyllningen till dieseltanken. Sedan satte jag tillbaka den reparerade Ankarolinatrumman, allt var frid och fröjd. Vid nästa tankning var det inte det, och det tog inte mer än ca tio liter att inse att jag borde satt fast slangen igen. Alltså, "Vad har jag, min dåre, pillat med sedan sist, då allt var som det skulle..."
Anders S
Har man bytt avgaskrök och inte avgasslang ligger det nära till hands att denna också är slut. Den kan se bra ut på utsidan men fallit ihop på insidan.