Platta mellan skädda och roder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puff
Diamantmedlem

Platta mellan skädda och roder

Inlägg av Puff » tis 06 maj 2014, 12:46

Jag har en platta på var sin sida i övergången mellan roder och skäddan. Storlek som ett stående A4. Är lite rörligt men ändå tillräckligt styvt så att när det flexar ut vid roderrörelse återgår till plant läge när kursen åter ställs rakt. Verkar vara någon form av tunn glasfiberarmerad platta. Nu har den gått av efter 15 år och jag ska göra ny – men var hittar man plattmaterialet? Någon som har bra förslag?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Platta mellan skädda och roder

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2014, 15:00

Puff skrev:Jag har en platta på var sin sida i övergången mellan roder och skäddan. Storlek som ett stående A4. Är lite rörligt men ändå tillräckligt styvt så att när det flexar ut vid roderrörelse återgår till plant läge när kursen åter ställs rakt. Verkar vara någon form av tunn glasfiberarmerad platta. Nu har den gått av efter 15 år och jag ska göra ny – men var hittar man plattmaterialet? Någon som har bra förslag?
Göra själv? Vaxar du en bit formplywood får du en finfin slät yta, där du bygger upp en flexibel plastskiva med två- tre lager 300-matta. På rejsiga båtar använde vi mylarfolie (finns i olika tjocklekar) som limmades på plats, vid centerbordstrumman. Det hände dock att de lossnade.
Anders S

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tis 06 maj 2014, 15:23

@anders; Inte så mycket att tillverka själv utan bara såga till så att den passar. Mylar låter väl exklusivt. Som sagt det jag har/haft är en liten enkle glasfiber/plast-platta med lite spänst i. På byggvaruhus kanske?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 06 maj 2014, 20:46

Vad fyller skivan för funktion? Är det stort avstånd mellan skädda och roder, eller bara en springa?
Jag tänker f ö Kuntze när du beskriver materialet. De borde ha en bra plast, ta med gamla skivan.
Alla borde ha skägg

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tis 06 maj 2014, 23:10

Kuntze verkar lovande, synd att det inte låg i Göteborg:-(

Plattan (flärpen) jämnar till mellan akterkant skädda och rodret för att minska vattenturbulensen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 07 maj 2014, 20:30

Jo, tanken med flärpen förstår jag. På min Dixie 27 fanns spår för sådant montage. Jag valde att spackla igen spåren då glappet på fem millimeter inte påverkar båtens egenskaper mätbart ens, så ingen flärp är ju också ett alternativ ifall avståndet mellan roder och skädda är litet.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 07 maj 2014, 21:39

Peter_K skrev:Jo, tanken med flärpen förstår jag. På min Dixie 27 fanns spår för sådant montage. Jag valde att spackla igen spåren då glappet på fem millimeter inte påverkar båtens egenskaper mätbart ens, så ingen flärp är ju också ett alternativ ifall avståndet mellan roder och skädda är litet.
+1

Sitt längre fram i båten istället så rumpan kommer upp, det lär ge mer.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tor 08 maj 2014, 09:31

Det är till en Albin Delta, och det finns t.o.m. urspårat i aktarkant på skädean för fäste av denna flärp. 1-2 mm tjock och som sagt i format nästan som stående A4 och med spänst. Vid roderrörelse följer den med.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 maj 2014, 11:34

Puff skrev:Det är till en Albin Delta, och det finns t.o.m. urspårat i aktarkant på skädean för fäste av denna flärp. 1-2 mm tjock och som sagt i format nästan som stående A4 och med spänst. Vid roderrörelse följer den med.
Det var exakt så det såg ut på min Dixie 27, och det var urspårningen jag spacklade igen med epoxyspackel. Flärpen är en teori-produkt som kanske gör nytta i Americas Cup-samanhang eller liknande, men för oss vanliga dödliga som kappseglar ibland på sin höjd är det verkligen en skrivbordsprodukt som saknar betydelse.
Mitt råd - ta bort flärpen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 08 maj 2014, 12:36

Peter_K skrev:
Puff skrev:Det är till en Albin Delta, och det finns t.o.m. urspårat i aktarkant på skädean för fäste av denna flärp. 1-2 mm tjock och som sagt i format nästan som stående A4 och med spänst. Vid roderrörelse följer den med.
Det var exakt så det såg ut på min Dixie 27, och det var urspårningen jag spacklade igen med epoxyspackel. Flärpen är en teori-produkt som kanske gör nytta i Americas Cup-samanhang eller liknande, men för oss vanliga dödliga som kappseglar ibland på sin höjd är det verkligen en skrivbordsprodukt som saknar betydelse.
Mitt råd - ta bort flärpen.
Flärpen är inte alls nån teoriprodukt från Americas Cup-sammanhang, snarare en praktikprodukt från IOR-sammanhang.
IOR-roder och en del efterföljare hade ganska feta profiler i sin övre del och för att hindra att turbulent vatten strömmade över från tryck- till undertrycksidan av rodret (och minskade styrförmågan) satte man dit såna här spänstiga flärpar.
Nu vet jag inte hur Deltans skeg och roder ser ut men på många andra Norlinbåtar finns ett uttalat flärpbehov (t.ex Accent och Omega 42). Själv skulle jag definitivt satsat på ersättningsflärpar. Det finns nåt företag som säljer reservdelar till Albinbåtar (kan det vara Albinhallen?), leta reda på dom och kolla om dom kanske har.

:o
/T

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 08 maj 2014, 14:10

Varför inte följa Anders S råd ovan o tillverka "flärparna" själv mha lite polyester och glasfiberväv?
Enkelt och billigt, men bra. Har man inte plastat förut så är det ett lämpligt projekt för att att lära sig grunderna.
Allt som behövs i material finns att köpa på tex Biltema för en mycket begränsad penning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 maj 2014, 15:04

Nu kanske Puff blir alldeles bortkollrad av att Mylar låter så totalt överkompetent, men det är ju "bara" en polyesterfolie. Vanliga overheadblad är för tunna FÖR EN "RIKTIG BÅT", men de är också av Mylar.

Vad gäller att de är nödvändiga ansluter jag mig till T. Är det tillåtet med dem är det troligen det billigaste och enklaste "trimmet" man kan tänka sig, och på rätt båt (den som har en stor glipa mellan skädda och roder gör det nytta, åtminstone i proportion till kostnaden. För att de skall göra nytta på medellång sikt. måla dem med bottenfärg. Annars gör de bara nytta ett tag. :P
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 maj 2014, 16:29

Med tanke på hur långt akterut detta är på båten är vattnet redan duktigt turbulent. Att lappa över en springa på några millimeter lär som sagt inte göra någon som helst skillnad, även om om man ansåg det för trettio år sedan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 08 maj 2014, 18:19

Peter_K skrev:Med tanke på hur långt akterut detta är på båten är vattnet redan duktigt turbulent. Att lappa över en springa på några millimeter lär som sagt inte göra någon som helst skillnad, även om om man ansåg det för trettio år sedan.
Nu handlar det inte om millimetrar, om man inte menar flera tiotals. Centimetrar är en lämpligare måttenhet. Kanske inte på din båt men troligtvis på Deltan och definitivt på dom andra båtarna jag nämnde tidigare.

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 maj 2014, 21:14

Tror nog en bild vore på plats för att ge ett bra svar i så fall...
Alla borde ha skägg

Skriv svar