Strömkabel saknas Navman

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Strömkabel saknas Navman

Inlägg av Spider » lör 21 sep 2013, 14:43

Jag har fått en Navman 5600 av en kompis men strömkabeln saknas. Några förslag var det kan köpas, eller om någon passar från annat fabrikat?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Strömkabel saknas Navman

Inlägg av Anders S » lör 21 sep 2013, 16:29

Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 21 sep 2013, 20:53

För många penningar för mej för en kabel med kontakt. När jag hade problem med 12-voltskabeln till min Eagel plotter (låg kvalitet på anslutningskontakten) lödade jag in en kabel direkt på kretskortet, borrade ett hål för kabeln, slog en knut som dragavlastning på insidan. 8)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 21 sep 2013, 21:13

Tack för tipset, men billigt var det inte. Såg att det stod Northstar, om det är samma kanske det finns fler på fler ställen än jag sökt också.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 21 sep 2013, 21:22

Spider skrev:Tack för tipset, men billigt var det inte. Såg att det stod Northstar, om det är samma kanske det finns fler på fler ställen än jag sökt också.
Tyvärr så säljs Northstar inte längre här. Har deras autopilot som fungerar till full belåtenhet. http://lasselundell.se/pcnav.html
Northstar2.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 21 sep 2013, 22:55

Navman och Northstar är "samma". Vad gäller kontakten bör det ju vara en standardkontakt, egentligen, men knepet är ju att reda ut vilken. Sedan får man mecka med stiften och färgerna tills man får det rätt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 22 sep 2013, 16:58

Det är lite irriterande att det inte kan vara en separat + och - . Det är dom enda jag kommer använda. Tänkte öppna plottern och ansluta inv men blev avrådd av en bekant som menade att man kanske äventyrar tätheten.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 22 sep 2013, 19:42

Spider skrev:Det är lite irriterande att det inte kan vara en separat + och - . Det är dom enda jag kommer använda. Tänkte öppna plottern och ansluta inv men blev avrådd av en bekant som menade att man kanske äventyrar tätheten.
Haver din bekant en undervattningsbåt? :)
Jag borrade upp kabelingången "underifrån" så att eventuellt vatten inte kan rinna in.
Det går att klistra igen "hålet".
Rätt utfört så tror jag att det inte är ett "problem".

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 22 sep 2013, 19:55

Det kan nog funka men jag har haft andra instrument som blivit helt igenimmade av fukt. Även om dom sitter lite skyddade så kan det bli kondens. Å andra sidan är plottern gratis så det är ju inte hela världen.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 22 sep 2013, 21:24

Spider skrev:Det kan nog funka men jag har haft andra instrument som blivit helt igenimmade av fukt. Även om dom sitter lite skyddade så kan det bli kondens. Å andra sidan är plottern gratis så det är ju inte hela världen.
Har du problem med fukt, borra ett litet hål undertill så att fukten kan "slinka"ut.
Gäller ej undervattningsbåtar :mrgreen:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 23 sep 2013, 11:31

Har en Eagel-plotter. När jag skulle ha använda plotter i början av sommaren fick jag den inte att starta. Hade "glömt" anslutningskabel ute i sittbrunnen med spänning på under vintern. Hade nog varit en del "krypström" för ena polen var helt bortoxiderad, Det låg några små hylsor som man sätter på kabeländar när man skall ansluta dem under skruvanslutningar i en bra att ha låda ombord. Klämde fast ett par trådar i hylsorna och pressade på dem på piggarna i plottern och säkrade med gaffatejp. Anslöt de andra ändarna i en "sockerbit" som utgör anslutningen till bogpropellerns manöverpanel. Har fungerat perfekt hela sommaren. Lossat sladdarna i "sockerbiten" varje gång jag plockar in plottern.
AIMG_0203.jpg
Borde kanske göra som Lasse_L och löda in direkt på kortet.

Fast

När jag gör ett eljobb för andra, gör jag det alltid mycket ordentligt och efter alla statuter. När jag gör eljobb för mig själv är det inte ovanligt att jag vrider ihop det hela så att det fungerar och betraktar det som ett rent provisorium - som tenderat att med tiden va permanent. :? :cry: :|
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 23 sep 2013, 15:07

toaen skrev:Har en Eagel-plotter. När jag skulle ha använda plotter i början av sommaren fick jag den inte att starta. Hade "glömt" anslutningskabel ute i sittbrunnen med spänning på under vintern. Hade nog varit en del "krypström" för ena polen var helt bortoxiderad, Det låg några små hylsor som man sätter på kabeländar när man skall ansluta dem under skruvanslutningar i en bra att ha låda ombord. Klämde fast ett par trådar i hylsorna och pressade på dem på piggarna i plottern och säkrade med gaffatejp. Anslöt de andra ändarna i en "sockerbit" som utgör anslutningen till bogpropellerns manöverpanel. Har fungerat perfekt hela sommaren. Lossat sladdarna i "sockerbiten" varje gång jag plockar in plottern.

Borde kanske göra som Lasse_L och löda in direkt på kortet.

Fast

När jag gör ett eljobb för andra, gör jag det alltid mycket ordentligt och efter alla statuter. När jag gör eljobb för mig själv är det inte ovanligt att jag vrider ihop det hela så att det fungerar och betraktar det som ett rent provisorium - som tenderat att med tiden va permanent. :? :cry: :|
Känner igen mej. Det blir ofta nödlösningar i de egna båtarna. Som tillexempel när jag snabbt behövde en 4-polig kontakt till loggen. Kontakten har fungerat ok hela säsongen. 8)
Bilagor
logg.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 23 sep 2013, 19:21

Lasse L skrev:
Känner igen mej. Det blir ofta nödlösningar i de egna båtarna. Som tillexempel när jag snabbt behövde en 4-polig kontakt till loggen. Kontakten har fungerat ok hela säsongen. 8)
Just den kontakten tycker jag mig känna igen - jag vet bara inte var jag sett den. Måste nog fråga min släkting som blev begravningsentrepenör efter att han slutat på televerket. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar