Insprutningspump/högtryckspump MD5B
-
stockankare
- Guldmedlem
Insprutningspump/högtryckspump MD5B
Hur tar jag ur Insprutningspump/ högtryckspumpen på en md5b? har lossat på tryckröret och dom tre insexskruvarna, men sen då? ska jag ställa svänghjulet i något speciellt läge för att kunna lyfta ur den?
Re: Insprutningspump/högtryckspump MD5B
Öppna locket till regleringen (på motorns "baksida", där stopp, kallstart och gas ansluts) och "klicka" loss kulleden som sammanbinder gasreglaget och pumpen, ställ den skjutregel som leden satt ansluten på i mittläge och lyft ur pumpen. Var försiktig med packningen mellan pump och motor då den utgör justering för insprutningstiden.
Framgår rätt ok i rephandboken som finns på nätet.
Framgår rätt ok i rephandboken som finns på nätet.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.
Verkstadshandboken finns som sagt att ladda ner, minns inte var ifrån dock.
Men kolla den här länken också: http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf
Där finns en del bra tips och tricks!
Men kolla den här länken också: http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf
Där finns en del bra tips och tricks!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Så ni andra slipper slita på google...
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... adshandbok
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... adshandbok
-
stockankare
- Guldmedlem
Tack för svar, tyvärr så har jag både md5 for dummis, som har varit ovärderlig i felsökningen än så länge, samt verkstadshandboken som mer har varit ett komplement. Lyckades ändå inte se/förstå hur man ska göra.
Testar att beskriva motorproblemet, kanske någon har något ytterligare förslag.
Motorn tappade ork/kraft (många trådar tidigare om det, läst dom och pratat med meckar på telefon) ca 10 sekunder för att sen hämta sig igen. Bytte alla filter, och luftade, motorn starade men problemet försvann inte. Mätte upp laddningen från generator som i sambad med detta laddade över 15 volt och nöjde mig med att generatorn eller relät var problemet. Båten används ganska lite pga av detta, sen på semestern, stannar motorn och vi bogseras hem, luftar motorn igen och den starar men är orkeslös. Startar upp motorn nästa dag med ybommarna som testbänk och den går bra men får efter kanske 10 minuter ett nytt anfall av tappad ork, återien kanske 10 sekunder, innan den tar sig igen och går bra.
Tanken om fel i bränslesystemet dyker upp. Då motorn inte har en returledning köper jag en ny utombordar tank, nya bränsleledningar, och kopplar förbi förfiltret för att felsöka utan resultat. Nu vet jag att felet sitter därefter. Luftar igen fortfarande ingen start, testar med startgas men utan resultat, tar ur spridaren och låter en Bosch verkstad titta på den, fungerar som den ska, monterar spridaren, kör motorn några varv och monterar ur den igen, den är torr, borde vara åtminstone fuktig. Pratar med ny meck som föreslår att högtryckspumpen inte orkar trycka igenom spridaren, det verkar i mina öron vara vettigt, Vad tror ni ytterligare förslag?
Testar att beskriva motorproblemet, kanske någon har något ytterligare förslag.
Motorn tappade ork/kraft (många trådar tidigare om det, läst dom och pratat med meckar på telefon) ca 10 sekunder för att sen hämta sig igen. Bytte alla filter, och luftade, motorn starade men problemet försvann inte. Mätte upp laddningen från generator som i sambad med detta laddade över 15 volt och nöjde mig med att generatorn eller relät var problemet. Båten används ganska lite pga av detta, sen på semestern, stannar motorn och vi bogseras hem, luftar motorn igen och den starar men är orkeslös. Startar upp motorn nästa dag med ybommarna som testbänk och den går bra men får efter kanske 10 minuter ett nytt anfall av tappad ork, återien kanske 10 sekunder, innan den tar sig igen och går bra.
Tanken om fel i bränslesystemet dyker upp. Då motorn inte har en returledning köper jag en ny utombordar tank, nya bränsleledningar, och kopplar förbi förfiltret för att felsöka utan resultat. Nu vet jag att felet sitter därefter. Luftar igen fortfarande ingen start, testar med startgas men utan resultat, tar ur spridaren och låter en Bosch verkstad titta på den, fungerar som den ska, monterar spridaren, kör motorn några varv och monterar ur den igen, den är torr, borde vara åtminstone fuktig. Pratar med ny meck som föreslår att högtryckspumpen inte orkar trycka igenom spridaren, det verkar i mina öron vara vettigt, Vad tror ni ytterligare förslag?
Visst skulle det kunna vara insprutningspumpen. Jag blir dock lite fundersam över att det "kommer och går". Har du säkerställt att stopp-armen går helt tillbaka och inte kan glappa till "halv-stopp"?
Undvik att använda startgas, ge den ett pump motorolja ur kanna direkt i insuget (så långt in du vågar utan att bråka för mycket med ventilen).
Undvik att använda startgas, ge den ett pump motorolja ur kanna direkt i insuget (så långt in du vågar utan att bråka för mycket med ventilen).