Laminat durk
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Laminat durk
Hej,
inser att höstens jobb kommer bl a att vara utbyte av durk (faneret är slut av slipning sedan 80-talet). Idag har jag tak med foto, och har tröttnat på att lacka, och kom därför att fundera på om någon har lagt laminatdurk, och i sådant fall var hittade ni material, för jag antar att stavlagt laminatgolv för fuktig miljö knappast är tillrådligt, utan det bör vara hel skiva i saådant fall?
Alternativet är att köpa en ny durk (med eller utan foto) och sedan epoxibehandla den för att få en slitstark yta som jag inte behöver lacka om.
Några tankar och råd?
Hälsningar
Mats
inser att höstens jobb kommer bl a att vara utbyte av durk (faneret är slut av slipning sedan 80-talet). Idag har jag tak med foto, och har tröttnat på att lacka, och kom därför att fundera på om någon har lagt laminatdurk, och i sådant fall var hittade ni material, för jag antar att stavlagt laminatgolv för fuktig miljö knappast är tillrådligt, utan det bör vara hel skiva i saådant fall?
Alternativet är att köpa en ny durk (med eller utan foto) och sedan epoxibehandla den för att få en slitstark yta som jag inte behöver lacka om.
Några tankar och råd?
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Re: Laminat durk
Finns ju en uppsjö olika fusk-teak i plast och kork att tillgå, brukar säljas som "ribbor". Laminat brukar bli snorhalt när det är blött, och det är förmodligen därför det inte finns att köpa?
Själv tänkte jag satsa på en teakribbmönstrad 6 mm durkplywood i ruffen på durken den dagen jag får tummen ur att såga sönder basinredet och plasta bottenstockar. Men då är det ju inte 100% underhållsfritt...
Själv tänkte jag satsa på en teakribbmönstrad 6 mm durkplywood i ruffen på durken den dagen jag får tummen ur att såga sönder basinredet och plasta bottenstockar. Men då är det ju inte 100% underhållsfritt...
Alla borde ha skägg
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Förvisso inte, men snyggt.
Du har nog rätt att det blir riktigt halt när det är blött.
//Mats
Du har nog rätt att det blir riktigt halt när det är blött.
//Mats
Scanner 391 nr 142
Jag gjorde nya durkar av sån där fejknåtad durkplyfa i teak som finns hos båttillbehörsbutikerna. Visst, fanerskiktet är tunt men jag lackade mina med tvåkompfernissa och de har hållit väl i typ åtta säsonger nu.
Några omslipningar lär faneret iaf räcka med så jag tycker nog att det är tillräckligt underhållsfritt och har tillräckligt lång livslängd för att inte kännas besvärande.
Men som sagt; tvåkomponent!
"Tak med foto"?
Några omslipningar lär faneret iaf räcka med så jag tycker nog att det är tillräckligt underhållsfritt och har tillräckligt lång livslängd för att inte kännas besvärande.
Men som sagt; tvåkomponent!
"Tak med foto"?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Jag bytte ut all durk för tre år sedan, till 18mm durkplywood, randig teak / koto.
Lackade 6 lager med högblank 2-komponenet, Internationals Perfection Plus. Det ger en riktigt slitstark yta som är nära nog underhållsfri, inte är snorhal och ser riktigt bra ut.
Lackade 6 lager med högblank 2-komponenet, Internationals Perfection Plus. Det ger en riktigt slitstark yta som är nära nog underhållsfri, inte är snorhal och ser riktigt bra ut.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Om du skall byta durk till "samma", så kan det vara bra att veta att det finns olika fabrikat. På min båt hade jag ett par bitar som behövde förnyas, och jag blev mycket nöjd då jag hittade teak med samma randning med samma bredd och avstånd. Jag blev mindre glad då jag insåg att faneret (det skonar ju förstås regnskogarna) var avsevärt tunnare, dvs kräver att man är vaksam på slitaget och lackar direkt det slitits. Sedan såg jag att det fanns durkplywood med allt mellan 1.5 till 0.5 mm i ytfaneret. Tjockare är därvid bättre och byter du allt, välj klokt.
En annan reflektion: Vid ruffnedgången har man ibland en sk grating i obehandlad teak att stå på. Man behöver inte gå så långt, men 50x50 cm med obehandlad teak kan vara smart.
En annan reflektion: Vid ruffnedgången har man ibland en sk grating i obehandlad teak att stå på. Man behöver inte gå så långt, men 50x50 cm med obehandlad teak kan vara smart.
Anders S