Nya röstjärnsbyglar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem

Nya röstjärnsbyglar

Inlägg av Peter_K » mån 08 apr 2013, 09:53

Pga en tankevurpa (?) för 33 år sedan monterades röstjärnsbyglar som ser ut som ett M ungefär i långskeppsriktningen, dessa har en påsvetsad platta som ska täta mot däcket och är kända för att kunna gå av utan förvarning (enligt en kompis) pga försvagningen som uppstår när man svetsar på en platta. Tog loss en i lördags, och den var synbart böjd inåt pga undervantens last... det är inte bra...

Nu till frågan.
Jag har en god idé om hur jag ska utforma en ny bygel i däck och jag vill nyttja den utmärka förstärkningen om sitter under däck och de hål som finns. Grejen är att jag fått lära mig att man ska ha samma avstånd i längdskeppsriktningen mellan bakkant mast och spridarnock som man har mellan bakkant mast vid däck och toppvantens röstjärns placering.
- Gäller inte det bara när det är samma stagningsbredd vid spridarna som vid däck? Om det är bredare vid däck, borde man inte kompensera för det?
- Hur kinkit är måttet? Jag vill flytta bak toppvanten ett par centimeter.

Riggen - svepta spridare, enkla undervant, 9/10-delsrigg.
Bilagor
röstjärn.jpg
Lite skisser
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nya röstjärnsbyglar

Inlägg av Anders S » tis 09 apr 2013, 08:31

Reflektioner:

1. Din skiss visar på en stark lösning. Glöm inte toggles.
2. Hur mycket ändras infästningens lastpunkt - det borde handla om 10 mm, inte dm...
3. Har du en justerbar mastfot, och vilken möjlig justermån finns i den (för att sätta ändringen i proportion).
4. Hur mycket rörelse har du i spridarfästet, och hur mycket mastböj och mastlutning brukar du jobba med? (jmfr 3)

Jag hade inte varit särskilt orolig.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 09 apr 2013, 11:24

1. Med den kösningen jag tänkt blir toggles överflödiga. Det blir ingen brytning.
2. Ja, kanske en 10-20 mm - inte mer. Måste rita noggrannare för att få exakt
3. Nej
4. Mastlutet brukar ligga runt 30-40 cm, förböj på masten är ganska lågt, 3 cm kanske när akterstaget är helt löst, sedan krummar jag med akterstaget. Inte mycket rörelse alls i spridarfästet.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 apr 2013, 13:15

Peter_K skrev:1. Med den kösningen jag tänkt blir toggles överflödiga. Det blir ingen brytning.
2. Ja, kanske en 10-20 mm - inte mer. Måste rita noggrannare för att få exakt
3. Nej
4. Mastlutet brukar ligga runt 30-40 cm, förböj på masten är ganska lågt, 3 cm kanske när akterstaget är helt löst, sedan krummar jag med akterstaget. Inte mycket rörelse alls i spridarfästet.
Där är du litet för optimistisk. Toggles tar upp rörelser i vantet och skapar ett nödvändig "rörlig punkt" i sidled för vantskruven. I din gamla lösning fick du den effekten genom utformningen, här är det bara i längsled som vantskruven kan röra sig. Du måste inte ha toggles, men då måste du garantera att lovartsvanten aldrig belastas så mycket att lävantet slackar ALLS. (Det betyder vanligen att riggen måste förspännas avsevärt mer än de 10 % som Selden rekommenderar).

Den riggspänningen är svår att uppnå på en partialrigg. Ytterligare en sak att tänka på: Belastningen på skruvarna blir inte alldeles densamma som med "M"-bygeln, i synnerhet om någon av infästningarna kommer helt nära skruvänden på det nya beslaget. Det är inte fel att försöka få alla lastpunkter på det ursprungliga sättet. Jag anar att den gamla bygeln var 8 mm? Då bör du kanske gå upp till 10 mm i skruvarna, annars går du upp från 10 till 12 mm. Kanske skall "plattan" då vara 10 mm i st f 6 mm, och vantskruvsfästet bör vara 8 mm om gamla bygeln var 8 mm (höjd och dimension bestäms eg. av hålet för vantskruvsbulten).

Annars tror jag du är inom alla rimliga marginaler för placeringen, bara du belastar båda skruvarna ungefär lika.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 17 apr 2013, 13:38

Så här blir det!
Jag kommer INTE att gå upp till en grövre dimension för skruvarna, eftersom jag då måste försvaga fästet under däck.
Toggle... får se...
RÖSTJÄRN.jpg
Min version av röstjärnsbygel
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 apr 2013, 14:29

Peter_K skrev:Så här blir det!
Jag kommer INTE att gå upp till en grövre dimension för skruvarna, eftersom jag då måste försvaga fästet under däck.
Toggle... får se...
RÖSTJÄRN.jpg
Hm. Du anger hålet till 10 mm, jag gissar då på 3/8" vantskruv? Det sitter/satt alltså två 3/8 " vantskruv i ett röstjärn/bygel som sitter i två 8 mm skruvar (vars hål du nu tvingas "ärva"?)

Det låter inte helt sunt tänkt från början, men det är ju inte ditt fel. Men du hade väl 8 mm i den gamla bygeln, så det kommer säkert att hålla även i fortsättningen. Du är alltså helt säker på att 10 mm genom däck tar bort för mycket från infästningen under däck?

(Dixie tittade vi på för massor av år sedan. Det var nära men det blev inget då och inte heller sedan. Det verkar som den hållit stilen formmässigt riktigt bra, även om du väl gjort din "som ny".)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 17 apr 2013, 14:35

Jo, det stämmer med 3/8-dels vantskruv, och det stämmer med att bygeln idag är 8 mm - och eftersom det hållit trots det "bryt" som uppstår i infästningen lär detta bli minst lika starkt (och lite till...), så jag kör vidare på det här.
Njae, helt "ny" har jag inte gjort henne - jag tar lite i taget. Börjar närma mig när jag ska ge mig på och fräscha till inredningen (välbehövligt). Hoppas hinna plasta förstärkningar i botten innan sjösättning (också välbehövligt), då kan jag ge mig på träet i inredningen nästa vinter.
Så många projekt, så lite tid...
Bef.jpg
Så här ser det ut idag
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 01 jul 2013, 14:40

Peter_K skrev:Så här blir det!
Toggle... får se...
Bilagan RÖSTJÄRN.jpg finns inte längre
OK då, men nu är de i alla fall färdiga så du kan hämta dem!
peter_k.JPG
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 01 jul 2013, 17:03

Hur sjysst som helst!
Tack så mycket, men jag har redan monterat ett par...
image.jpg
Alla borde ha skägg

Skriv svar