Eller handlar det kanske om hur lång man måste vara för att anses kunna utföra uppgiften?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5445675
/T
Det kan ju jämföras med att frun kör bil och den berusade mannen sitter och gormar kör hit och dit. Klart att frun har ansvaret. Skillnaden är ju att vi i det här fallet har med vuxna människor att göra samt att det finns ett formellt krav för att få framföra en bil. Mannen kan ju aldrig bli fälld för rattfylleri om föraren är nykter och har behörighet.Segelbo skrev:Var det inte till och med så för ett tag sedan, att en man med några öl innanför västen, som stod i fören med tampen och ropade till sin (nyktra) fru att nu var det läge att lägga i backen, blev dömd för sjöfylleri? Med motiveringen att han deltagit i manövreringen av båten.
Så om någon har rorsman i knät för att vederbörande ska kunna se framåt, får man nog anse att denne aktivt medverkar till att framföra fartyget. I synnerhet om han är vårdnadshavare till rorsman. Och således ska hållas ansvarig enligt bestämmelserna för sjöfylleri.
Garantläran (Jarleborg) är en princip som innebär att även den som avstår från att ingripa (eller; i detta fall, inte inser sitt ansvar som befälhavare) kan straffas för detta om omständigheterna är de rätta. Att lämna befälet till ett barn därför att pappa har druckit flyger liksom inte, vare sig barnet är ens eget eller någon annans - som vuxen förutsätts man ta det ansvaret ihop med barn. Nu var ju just det här exemplet otjänligt som grund för en kompetensdiskussion, eftersom det fanns andra principer med i spelet än strikt kompetensbedömning. I fru/fylle-fallet handlar det om två vuxna personer, där det skulle bedömas vem som egentligen hade befälet, medan det i pappa/barnfallet gäller en helt annan ansvarsfördelning än mellan vuxna människor.T skrev:'Garantfrågan', vad är det?
Min fråga var annars hur gammal man måste vara för att anses kunna hantera en båt. Eller hur liten man måste vara för att inte anses kunna det. Liten i ålder, liten i längd, liten i hjärna?
Men, om man nu anses ha ålder, längd och hjärna i tillräcklig mängd, ändras då kriterierna om man har någon med sig i båten? Ändras dom ytterligare beroende på passagerarens skick? Och i så fall, om passageraren inte är i bästa skick, ändras kriterierna ändå mer, om man råkar vara släkt med vederbörande?
/T
Egentligen borde även vårdnadsfrågan tas upp om man har en sådan ryggradslös farsa att man skyller på sin sonAnders S skrev:T skrev: Är det någon, som på riktigt, inte förstår att undanflykten "Det var min tioårige son som egentligen körde båten" inte kommer att fungera om man är berusad?
Till att börja med har jag inte alls skrivit ens något i närheten av vad 'oceansailor' lyckats få citeringsfunktionen att påstå...oceansailor skrev:Egentligen borde även vårdnadsfrågan tas upp om man har en sådan ryggradslös farsa att man skyller på sin sonAnders S skrev:T skrev: Är det någon, som på riktigt, inte förstår att undanflykten "Det var min tioårige son som egentligen körde båten" inte kommer att fungera om man är berusad?