Jag har fått över en nivågivare som var för kort för min vattentank , det är den med rakt spröt med ringformad flottör.
Jag frågar forumet om någon har använt denna typ i septictanken och isåfall med vilket resultat?
Tanknivågivare ?
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Tanknivågivare ?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Tanknivågivare ?
Tankgivare för vatten/bränsle brukar inte fungera för hålltankar, de kletar igen. I min nya tank har jag en enkel doppgivare som består av en mässingsförskruvning, med en delrinisolator med o-ringar, dessutom tätad med Silikon. Denna har ett RF-spröt som sticker ned. Så långt kom jag i år 
Nästa år blir det en elektronikenhet som lägger en svag spänning på, kanske en gång i kvarten och mäter resistansen. När sprötet ta i vätskenivån kan man då detektera detta. Givaren är kopplad via ett reedrelä som ger allpolig brytning, så normalt ligger ingen spänning på givaren.
Nästa år blir det en elektronikenhet som lägger en svag spänning på, kanske en gång i kvarten och mäter resistansen. När sprötet ta i vätskenivån kan man då detektera detta. Givaren är kopplad via ett reedrelä som ger allpolig brytning, så normalt ligger ingen spänning på givaren.
/Anders G