Läcka i däck :-(

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Läcka i däck :-(

Inlägg av sjöstrand » mån 10 sep 2012, 12:27

Jaha, listan görs längre. Noterade tyvärr i förra veckan att jag har en läcka i däcket. Efter lite research hittar jag att det beror på genomföringen som tidigare ägare har gjort för att få ner antennkabeln till VHF:en, ett hål rakt genom däcket.... :-( Nåväl, det ska väl gå att ordna på något vis men min fråga är mer hur jag ser till att inte däcket har tagit skada om det har läck en längre tid och hur jag ser till att få torrt innan jag sätter igen med någon form av tätning.

Det tråkiga är att alla originalkablar går i någon form av kanal (har ej sökt exakt vilken väg de tar) varför det är oerhört synd att man har klåpat sig så när man satt dit ytterligare en kabel.

Se bifogad skiss hur det ser ut i (ungefärlig) genomskärning, som synes så sitter det en distans i trä mellan kontakten och däcket = något som såklart ökar antalet ställer det kan läcka...

Idéer på hur jag kan säkra att det inte blir långsiktiga skador? Osäker på däckskonstruktion men gissar på ngn form av sandwich. Borde jag kunna kräva besiktningsmannen på något kring detta om det är några bestående skador? Han gick omkring och fuktmätte däcket utan att hitta några fel.

/Patrik
Bilagor
Skiss genomföring vid mast.jpg
Skiss kabelgenomföring vid mast

Anders B
Guldmedlem

Re: Läcka i däck :-(

Inlägg av Anders B » mån 10 sep 2012, 12:58

Köpte en mycket däcksvattensjuk Afrodite 22 för 12 år sen. Läckage i alla mantågsstöttorna. Mycket fuktigt/blött i sandwichlaminatet ganska långt från läckorna. Däcket runt stöttorna byggde jag upp på nytt. I alla områden där jag misstänkte blöt sandwich borrade jag 6 mm hål med ca 4 cm avstånd. Ur några rann vatten. Däcket torkade, varma sommarsoldagar blev ångtrycket tillräckligt stort för att driva ut fukten. Jag behöll hålen under det lösa taket, plastade aldrig igen dom. Ur hållfasthetssynpunkt är dom inget problem.
Mitt råd är att du tätar ordentligt uppifrån, lämnar öppet neråt, öppna gärna några små hål för att hjälpa avfuktningen. Använder du avfuktare i båten, dras fukten ut effektivt men sommarsol räcker nog.

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Läcka i däck :-(

Inlägg av Jaramaz » fre 14 sep 2012, 15:08

Mja, det är väl att ta i. Trådskaparen Parik undrar hur han kan se om det är några skador, här har vi frågan om ett (eller ett litet fåtal) hål.

Patrik, det är lite svårt att se hur allt går, och hur det är tätat. Så kanske passar följande, kanske inte:
ta ur de sladdar som är lätta att ta ur. Känn efter med lämpligt instrument, som tex en lagom sexkantsnyckel, om väggarna är hårda.
Det går också att använda en liten hammare (eller liknande) och försiktigt knacka i däcket, från ovan- resp nedsida. Jämför med hur det låter en bit bort.

Då masten står på däck, ovanpå en distanskloss, så sprids lasterna ut över hela den ytan. Viktigt att däcket där har tillräcklig hållfasthet. Misstänker du problem så ta bort distansklossen, montera bort allt.
Krafsa sedan ur allt som är mjukt. Är det riktigt mycket kan det vara lämpligt att försöka underifrån, kanske borra upp extra hål.
Torka ut efter förmåga, med (våt)dammsugare och värmande grunkor som fläktar och så - låt det ta tid, dra inte på med mycket värme.
Kan du torka ut mesta delen innan frosten är det extra +.
Efter det kan du bygga upp styrkan igen med epoxi, gärna förtjockad men något bra. Med lite tur kan du på detta sätt binda samman skikten i sandwichlaminatet, vilket direkt ger styrka.
Är klossen i bra skick är det bara att återmontera med användande av rikliga mängder Sika.

Vill du göra kabelmontaget enligt boken så köper du speciella genomföringar som monteras med Sika. Skall kablarna sitta där permanent så kan du ju sätta dem direkt i hål (som det verkar vara nu) och täta hela härligheten med Sika.

/J

Skriv svar