Hamneskär vs. Marstrand

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Puff
Diamantmedlem

Hamneskär vs. Marstrand

Inlägg av Puff » ons 05 sep 2012, 09:28

I Sjöfartverkets fina app Viva där i realtid deras mätstationers data visas har jag noterat en liten "konstighet" - vindstyrkan för Hamneskär (Pater Noster) ligger hela tiden ett antal m/s under det som anges för Marstrand. När det för någon timme sedan var en medelvind i Marstrand på 15 m/s var det 11 på Hamneskär. Detta är ett konsekvent fenomen. Spontant skulle man kunna tro att det blåste mer på det "ostörda" Hamneskär än på Marstrand som ligger en bit in på land (jag antar att mätutrustningen sitter vid lotsutkiken). Eller kan förklaringen vara att lotsutkiken är på högre höjd?

Undrar även lite kring Sjöräddningens väderapp där det konsekvent anges fel vattentemp i Västerhavet. Visserligen har det varit kallt men inte de 11 grader som angetts hela sommaren. Skämmer appen lite då ju hela uttrycket är att här förmedlas korrekta uppgifter, d.v.s. det vore bättre att inte ange något värde alls om man inte har korrekt indata.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Hamneskär vs. Marstrand

Inlägg av SWE54 » ons 05 sep 2012, 10:45

Viva har jag själv ingen koll på för det använder jag inte men Sjöräddningens app använder data från yr.no. Tittar man på yr.no och deras havsvarsel så finner man en kall vatten temp. Om den stämmer eller inte beror väl på vilket djup man avser. Yttempen kan ju variera en hel del och det är ju den vi mäter i våra båtar. Det går kanske att finna vad som avses på yr.no om man orkar leta.

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Re: Hamneskär vs. Marstrand

Inlägg av meadiva » tor 06 sep 2012, 21:21

Hej
Som boendes i området så har jag ofta observerat detta fenomen, har dock inte funderat så mycket på det men det är kanske höjdskillnaden som gör differensen. Det kan ju vara mer eller mindre lä vid vissa vindriktningar. Träffar jag någon SjöV personal skall jag fråga hur de ser på saken!

Angående SSRS app så träffade den helt rätt idag gällande regn, exakt 17:00 började det precis som de sagt :) Ren tur antagligen....det är ju yr.no som ligger bakom och de har ju lyckats många gånger tycker jag!

/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se

Skriv svar