Rostprickar på däck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem

Rostprickar på däck

Inlägg av Spikifoten » tis 24 jul 2012, 20:31

Min fru hörde något konstigt ljud på bryggan på käringön tidigt i morse. Själv så vaknade jag inte ens. Så här i efterhand förstår vi att de körde slipmaskin av något slag. Idag efter en halv dags lugn slör så är det massor av rostprickar på ena sidan av däck. Hela halkmönstret är fullt av dem. Jag har skrubbat bort det jag kan med borste och spolat rent, så själva järnspånen är nog borta, men rostprickarna är kvar. Visst är det kul ibland :evil: vi har bara ägt båten några veckor.
Någon som har någon bra ide om metod att få bort fläckarna? Vad använder ni förresten för medel för att göra rent båten i hamn? Inbillar mig att diskmedel tar bort eventuellt skyddande vax? Jag har inte testad några medel alls ännu, utan bara vatten och borste.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Rostprickar på däck

Inlägg av Lasse L » tis 24 jul 2012, 20:41

Det borde vara dödstraff på att använda sliprondell, utan att skärma bort gnistorna, som är glödande "järnpartiklar".
Försök med oxalsyra, pensla på rikligt och skölj flera ggr.
Även bergsalsyra (tror jag det heter) är effektivt.
Haver samma problem på min båt, bergsalsyran tog det mesta av det som inte oxalsyran fick bort, men inte allt, tyvärr men betydligt bättre blev det.
http://lasselundell.se/oxalsyra.html

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » tis 24 jul 2012, 21:04

Tack för tipset! Skall se ifall jag får tag på lite syra :)

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 24 jul 2012, 22:06

jag har använt autosol ,fungerar bra om man skrubbar lite

Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 jul 2012, 06:25

Lasse, vad i all världen är "bergsalsyra" ? JAg sökte, men hittade inte - denna brygd har säkert något annat namn också?

Oxalsyra bleker bort rostfläcken, men gör nog inte så mycket åt själva slipdammet. Det måste tvättas bort mekaniskt. I halkmönstret blir det nog då till att skrubba, på den släta ytan kan man nog polera.
Det här känns som ett gränsfall där man åtminstone skall fråga försäkringsbolaget hur de ser på saken. Frågan är fri, vem vet vad de svarar?
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 25 jul 2012, 07:17

Anders S skrev:Lasse, vad i all världen är "bergsalsyra" ? JAg sökte, men hittade inte - denna brygd har säkert något annat namn också?

Oxalsyra bleker bort rostfläcken, men gör nog inte så mycket åt själva slipdammet. Det måste tvättas bort mekaniskt. I halkmönstret blir det nog då till att skrubba, på den släta ytan kan man nog polera.
Det här känns som ett gränsfall där man åtminstone skall fråga försäkringsbolaget hur de ser på saken. Frågan är fri, vem vet vad de svarar?
IHar inte den blekaste aning.
Fick en liten flaska av en kompiss.
Flaskan var märkt bergsalsyra.
Kan vara felskrivet.
Sökte på bensal och fick flera träffar.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 25 jul 2012, 07:43

Usch, vad tråkigt!

Vad göra?
Som framhållits an Anders m fl så är det mekanisk bearbetning som tar bort järnresterna. Köp en burk Autosol och en bra rotborste. Använd flödigt med Autosol och borsta borsta borsta.
Ytliga skador så kan detta kombineras med blekning av fläckar, med oxalsyra eller liknande.

Visst kan det gå att fräta bort järn, men då krävs det lite kraftigare don är oxalsyra. Som saltsyra, vilket man inte skall leka med. Används detta så krävs omfattande skyddsutrustning och osedvanligt omsorgsfull maskering av allt som kan vara utsatt. Samt en extra person utrustad med vattenslang med tryck i så att syran kan sköljas bort snabbt, speciellt om den skulle hamna fel.
(OBS: denna metod rekommenders INTE).

Om heta järnfilspån hamnat på däcket och bränt sig in krävs ordentliga åtgärder. Järnet måste bort annars kommer det att ge stora fläckar omkring sig ("blöder"). Det kan vara läga för att ta fram stämjärn/kniv och ta bort. Med lite tur går det att skära bort "chips" ur gelcoaten. Skulle underlaget lysa igenom kan man laga med lite topcoat.

Försäkringsbolag osv: Detta är i grunden en fråga mellan de som orsakat skadan och båtägaren. I första hand skall man försöka identifiera vem som orsakade skadan, och ta upp frågan om skadestånd med dem (bolag / organisation). För den händelse att det inte går att identifiera förövarna så gäller polisanmälan.
Försäkringbolaget kan se det som skadegörelse, och ersätta därefter, men de ersätter bara uppkomna kostnader, dvs då skall båten in på varv (och vad gör de? jag undviker varven som pesten, fixar mina skador själv).
Att få ersättning från de som orsakat skadorna brukar vara svårt ("Nä, vi gjorde ingenting, och så hade vi skärm för, så det så. Och det var inte i måndags vi var där, utan i fredags ...").
I det stora hela är detta med ersättning inte helt oproblematiskt, medför ofta mycket extra besvär.

/J

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » ons 25 jul 2012, 08:33

Min erfarenhet är att det viktiga är att få bort metallen, ses oftast som en svart prick i mitten på det rostbruna. Metallen tas bort mekaniskt i halkskyddsmönstret med t.ex en kniv. Sedan löser tiden problemet och det brukar inte ta så lång tid heller, kanske en månad!

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » ons 25 jul 2012, 15:30

Tack för svaren. Båten är inte ny och skadan är inte så omfattande att jag skulle orka ta detta med försäkringsbolaget. Själva spånen tror jag faktiskt är borta redan. Har skrubbat hårt och länge med vatten och styv borste.
Jag använder nog autosol endast i undantagsfall eftersom det avverkar ganska mycket på gelcoaten.

Men om ni skall använda något medel för att tvätta däcket normalt under säsongen, vad använder ni då?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 25 jul 2012, 16:14

Spikifoten skrev: Men om ni skall använda något medel för att tvätta däcket normalt under säsongen, vad använder ni då?
Jag brukar använda JIF som tar det mesta.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 26 jul 2012, 07:37

stangen skrev:
Jag brukar använda JIF som tar det mesta.
Det gjorde jag med på den tiden jag hade vanligt "plastdäck" med halkskyddsmönster. Funkade fint. Numera har jag ett målat däck, efter att mödosamt ha tagit bort den nerslitna limmade mattan. Målningen håller förvånansvärt bra, trots att det bara är Interdeck (skulle valt 2-komp om jag skulle gjort det idag), vilket kan vara en möjlighet när man vill renovera sitt däck.

Som kommit upp i tidigare trådar så är både JIF och Autosol slipande medel, jag vet inget om hur deras slipande förmågor förhåller sig till varandra. Bägge är definitivt "grovrubbing", Autosol innehåller dessutom en fet pasta som ger ett glänsande resultat, medan JIF enkelt kan sköljas bort med vatten.

Att slipa ner ett gelcoatlager med endera medlet kräver mycket stor envetenhet och kraftfull maskin. Bägge tar däremot bort all ytoxid, och lämmar en inte helt jämn yta efter sig - så att använda på friborden skall göras med viss försiktighet då man bör gå efter med finrubbing (och sedan vax). På däcket är det inga sådana problem, det skall inte blänka och får gärna vara lite grovt. Då däcket av naturen är en horisontell yta är den mycket mer utsatt för solens härjningar, och också mycket annat: nedfallande smuts, fåglar, ... Att tvätta av ordentligt en gång om året är nog en bra gärning, men till sist är det dags för mer genomgripande insatser.

/J

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tis 14 aug 2012, 18:48

För många år sen slipade jag järnkölen på min Express, på en vanlig uppläggningsplats med massor av båtar runtomkring. Ofta i kuling. Ca ett tiotal båtar fick rostfläckar på fribord och däck, jag upptäckte det själv (det var tidig februari), kontaktade mitt försäkringsbolag och bad om råd. Ansvarsförsäkringen täckte totalsanering/polering av alla båtarna som fått rostfläckar. OCAB bilen gick TOR i några veckor. Alla grannar blev glada, dom slapp hela vårpoleringen. Gladast blev motorbåtsägaren, som fick ett helt nytt kapell. Det han hade var gammalt och nästan slut, vid ansvarsskador görs inget ålderavdrag. Min egen båt tvättade jag med Kalkosan (det är nog Oxalsyra).

Skriv svar