När ja bestämde mig för att måla mitt nya seglingsdrev med vanlig bottenfärg så fick ja många kommentarer att det ej är lämpligt.
Du måste använda speciell färg för drev, annars kommer kopparen i färgen äta upp drevet.
Jag gjorde som vanligt och gick min egen väg.
Epoxi behandla det med 5 lager epoxigrund och sen på med kopparfärgen.
Resultatet blev så klar att det var helt rent vid upptagning.
Läste på Drevia´s forum och där kom en fråga upp om det här, hör av min förvåning att drevia svara:
Rubrik:
Skrivet av:
Datum: SV: Behandla nytt drev på västkusten
fredrik.haller@drevia.se
111103 08:28
Om du inte målar drevet så kommer det att bli beväxt. Montera loss zinkanod och propeller, tejpa axel och lagerbox vid packboxarna. Torka av drevet med t.ex. aceton. Därefter grundar du med en primer i ett par lager. När drevet är täckt med primern kan du måla med vanlig bottenfärg.
Ja ha, vad ska man säga nu då.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
Måla drevet med kopparfärg
Måla drevet med kopparfärg
- Bilagor
-
- 419446.jpg (3.72 KiB) Visad 2916 gånger
Re: Måla drevet med kopparfärg
Det man kan säga är att när (inte om) grundskiktet skadas, så riskerar du punktfrätning. Problemet är välkänt, receptet med ett tätskikt av epoxy under kopparfärgen är det enda som fungerar på aluminium om man tänker använda kopparfärg. Nu målade du tydligen fem gånger, vilket räcker, bara det inte blir repor eller skador i färgen. En sådan skada skulle kunna uppstå om en ankarlina skaver mot drevet, något fastnar i propellern och skaver mot drevet eller annan mekanisk påverkan.
Personligen hade jag inte tagit den risken på ett drev, men om man gör det, så är det den rätta vägen. Byter du till alternativ färg är det ju ändå utmärkt att ha grunden lagd.
Personligen hade jag inte tagit den risken på ett drev, men om man gör det, så är det den rätta vägen. Byter du till alternativ färg är det ju ändå utmärkt att ha grunden lagd.
Anders S