bockar och stöttor till en Jeanneau 36i

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jeanneau
Rookie

bockar och stöttor till en Jeanneau 36i

Inlägg av Jeanneau » sön 02 okt 2011, 21:29

Har en Jeanneau 36i -07 som jag tänkte lägga upp på bockar + två stöttor mitt på.
Den har grunda kölen (1.47cm) och vore tacksam ifall någon har tips på en konstruktionritning passande denna båt eller liknande.
I annnat fall skulle det vara av intresse att veta hur kraftigt man behöver dimensionera dessa bockar.
Båten väger 6ton och är enlt uppgift väldigt baktung.
Något i den stilen tänkte jag mig (nedersta varianten):
Bilagor
pallning.JPG

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: bockar och stöttor till en Jeanneau 36i

Inlägg av stangen » mån 03 okt 2011, 11:12

Kanske denna ritning på vagga kan vara något. Ingen aning om den klarar den båt du nämner så det får du bedöma själv.
BildBild
Hi res bilder hittar du här: http://www.flickr.com/photos/nfseglare/ ... hotostream
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

cruisaren
Diamantmedlem

Re: bockar och stöttor till en Jeanneau 36i

Inlägg av cruisaren » mån 03 okt 2011, 15:24

Har du funderat på lösa stöttor?
Jag (och t.ex. hela Bullandö Marina) har god erfarenhet av Seaquips stöttor. Robusta, enkla att montera/demontera/transportera. För en 36 fotare bör 6 stycken funka bra.
Montagetips för dylika generellt är att de bäst stöttas mot skrovet där det finns skott/förstyvning på insidan (knacka från utsidan så hör du), att främsta och bakersta skall stå ganska nära ändskeppen (för att förhindra att båten vrider sig ur stöttningen). Båten bör väl kunna stå på kölen med hela sin vikt? Isåfall ska stöttorna bara förhindra att båten välter och läggs då an hyggligt nära vattenlinjen. Vill du kan du komplettera med en vertikal stötta (2"4 exempelvis) omedelbart framför rodret. Knyt INTE fast kapellet i stöttorna (de kan ryckas loss om stormen kommer) men förbind dem sinsemellan med kätting/stum tamp så att de inte kanar iväg.

Skriv svar