24-timmars - Sveriges bästa seglarskola!
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Bror Duktig vid skampålen
Får jah bidra med denna kompasshistoria som jag var med på för några år sedan. Den har funnits på Öss hemsida
Även jag fick problem.
Transistorradio stuvad olyckligt i byrålåda nära autopilotens kompass.
Borde vetat bättre, har halva båten fylld med elektronik.
Transistorradio stuvad olyckligt i byrålåda nära autopilotens kompass.
Borde vetat bättre, har halva båten fylld med elektronik.
Jag lärde mig läxan med vår Shipman. Där sprack kompassen som satt i skotbänken och jag monterade en ny i ruffskottet. Den devierades efter konstens alla regler, det var bara det att deviationstabellen stämde bara ibland. Det hela visade sig bero på sprayhoodbågarna, som var i vanligt stål/järn och devieringen stämde bara med sprayhooden uppe (eller nere, hur det nu var). Men det var ju fort fixat när man väl kom på problemet, men det var några dagars huvudbry innan poletten (eller sprayhooden) föll ner.
Anders S
Det kan tyckas märkligt att vi utan problem klarade de långa överfarterna över Nordsjön, Shetlandsöana - Orkneyöarna, Orkneyöarna - skotska fastlandet och Skottland - Danmark med mera utan problem och sedan fullständigt seglar bort oss på hemmaplan.Brendan skrev:Ett litet tekniskt tips i all ödmjukhet
http://www.seniorseglarna.se/loggbocker ... iktips.htm
Det visar hur värdefulla SXK-s distansseglingar ändå är. Det är alltså där man ställs inför de riktigt svåra utmaningarna. Där tvingas man segla helskärpt och taktiskt från första stund. Minsta misstag straffar sig. Att hitta en stor ö som Shetland Mainland är en barnlek jämfört med hitta en liten boj ute i Kattegatt. Vid överseglingarna gick vi långa sträckor på radiofyrar. Om kompassen visade exakt rätt spelade då ingen roll. Men vi borde ha reagerat, när ett oljeborrtorn mitt i Nordsjön dök upp långt, långt vid sidan av vårt beräknade läge och vi inte heller direkt hittade inloppet till Limfjorden. Där hade vi ingen lämplig radiofyr att gå på. Men vi var glada att vi överhuvudet taget hittade Thyborön och några andra båtar att jämföra oss med hade vi inte.
På den beskrivna 72-timmarsseglingen kunde vi till en viss del radiopejla men rundningspunkterna utgjordes inte av någon av de radiofyrar vi fick in. Visserligen fanns möjligheten att fastställa sitt läge med hjälp av krysspejlingar, men det fungerade sällan särskilt bra. Man fick alltid väldigt stora osäkerhetsområden. Dels var det sjösjukeframkallande att radiopejla i den svåra sjögången, dels var det ytterst svårt att läsa av kompasskurserna exakt vid radiominimum. Det krävde mer tålamod och uthållighet än jag klarade av vid den tiden.
Re: 24-timmars - Sveriges bästa seglarskola!
Mitt bidrag ovan blev misslyckat - den pdf som jag bifogade kom inte in.
I korthet var min historia följande: På väg över Öregrundsgrepen rakt västlig kurs med autopiloten inkopplad (kompasstyrning) började AP:n att första gira ca 20 grader sydvart för att efter ett tag gira 20 grader nord om den tänkta kursen för att sedan återgå till den ursprungliga kursen. Det märkliga var att huvudkompassen ombord hela tiden visade konstant rakt västlig kurs hela tiden. Inget hade flyttats ombord i närheten av varken AP:n eller kompassen. Det finns inga noteringar om magnetiskt störningsområde i sjökortet.
Fenomenet visade sig bero på att vi passerade över högspänningskabeln mellan Sverige och Finland.
I korthet var min historia följande: På väg över Öregrundsgrepen rakt västlig kurs med autopiloten inkopplad (kompasstyrning) började AP:n att första gira ca 20 grader sydvart för att efter ett tag gira 20 grader nord om den tänkta kursen för att sedan återgå till den ursprungliga kursen. Det märkliga var att huvudkompassen ombord hela tiden visade konstant rakt västlig kurs hela tiden. Inget hade flyttats ombord i närheten av varken AP:n eller kompassen. Det finns inga noteringar om magnetiskt störningsområde i sjökortet.
Fenomenet visade sig bero på att vi passerade över högspänningskabeln mellan Sverige och Finland.
quote="Kjelle"]Mitt bidrag ovan blev misslyckat - den pdf som jag bifogade kom inte in.
Fenomenet visade sig bero på att vi passerade över högspänningskabeln mellan Sverige och Finland.[/quote]
Även vi haver samma problem med "Kontiscankabeln" till Danmark.
Vid resa över Asikmsfjorden och Maleviken korsas Kontiscankablarna
Där likströmen ger starka magnetfält.
Man ser på spåret, efter båten, (röda linjen) att autopiloten "fastnade" i magnetfältet
Fenomenet visade sig bero på att vi passerade över högspänningskabeln mellan Sverige och Finland.[/quote]
Även vi haver samma problem med "Kontiscankabeln" till Danmark.
Vid resa över Asikmsfjorden och Maleviken korsas Kontiscankablarna
Där likströmen ger starka magnetfält.
Man ser på spåret, efter båten, (röda linjen) att autopiloten "fastnade" i magnetfältet
Av erfarenhet lär man sig ju också att se i sjökortet i fall man kommer att passera något magnetiskt störningsomåde.
Det och mycket mer lär man sig på 24-timmars!
Det och mycket mer lär man sig på 24-timmars!