Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
T
- Diamantmedlem
Jag har återigen blivit motorinstallatör, åtminstone tillfälligt. Denna gång handlar det om en motor med vanlig axel och således måste motorn riktas upp. Till den änden behöver jag shims.
Är det nån som vet om det finns färdiga att köpa (i Sthlmstrakten) eller handlar det om att förutom vara motorinstallatör, även vara shimstillverkare?
/T
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
-
T
- Diamantmedlem
Himla massa grejor hade dom.. kanske också shims, även om jag inte hittade några vid en första snabbkoll... Men dom hade nåt som kallas c-bricka (alldeles för tjocka, dock) och det gav mig iden att man kanske kan prova med vanliga brickor av olika tjocklek, som man med hjälp av vinkelslipen bygger om till c-brickor... Hmm... med lite tur kan det kanske funka...
/T
-
matz
- Diamantmedlem
välsorterad järnaffär
/T[/quote]
-
Anders S
- Diamantmedlem
Skall T göra egna mellanläggsbrickor föreslår jag ett besök på Biltema eller Clas och där inhandla en lagom mängd sk "karosseribrckor". Sedan kör man omvägen runt Rusta, Ö-B eller annan lågprisaffär och inhandlarr en billig bänkplåtsax (eller låna en, ännu bättre). Vinkelslip i all ära, men två smidiga klipp är heller inte arbetsamt. Att köpa en sats med precisionsshims låer "dyrt" om precisionen på en mm eller så räcker (=multiplar av standardbrickor). Tips: lägg en liten klick locktite på brickorna om de blir många och varva urspåringen "varvet runt".
Ett annat sätt är att använda motorfästets skruvfäste för en noggrann uppriktning, (eller, göra en tolk för detta av en gängad stång och två muttrar) och sedan mäta (noga) på denna vilket avstånd som måste shimsas upp. Då kan man använda obearbetade brickor och få det rätt.
Anders S