Tyg som är mer resistent mot jordslag
Tyg som är mer resistent mot jordslag
Har en 31.7 där skrovet är i enkellaminat och klätt med "vit galon" på insidan skrovet = det blir lätt kondens.
För att undvika att kläder etc som är stuvat i nätkassar längs skrov-sidorna skall bli fuktiga har vi ett löst liggunderlägg mellan kläderna o skrov-sidan.
Liggunderlägget är klätt med ett ljust tyg för att göra det lite snyggare o ljusare. Nackdelen är att tyget på baksidan mot skrovet blir illa ansatt av jordslag (dvs svartmögel) efter att man bott i båten ett tag.
Har provat Ship-shape, klorin mm. Mögel-sporerna dör troligen men de svarta fläckarna är kvar.
Finns det något tyg/material som jordslaget inte trivs bra på? Kapellväv har i vart fall samma problem...
För att undvika att kläder etc som är stuvat i nätkassar längs skrov-sidorna skall bli fuktiga har vi ett löst liggunderlägg mellan kläderna o skrov-sidan.
Liggunderlägget är klätt med ett ljust tyg för att göra det lite snyggare o ljusare. Nackdelen är att tyget på baksidan mot skrovet blir illa ansatt av jordslag (dvs svartmögel) efter att man bott i båten ett tag.
Har provat Ship-shape, klorin mm. Mögel-sporerna dör troligen men de svarta fläckarna är kvar.
Finns det något tyg/material som jordslaget inte trivs bra på? Kapellväv har i vart fall samma problem...
Re: Tyg som är mer resistent mot jordslag
Det låter ju förfärligt drygt, men om du a) måste ha skumdynor mellan skrov och fuktkänsliga grejor och b) sagda skumdynor i sin tur får jordslagsprickar, så borde du fundera på bättre ventilation! Jag anar ju att du har (som är vanligt på nyare båtar) ca 47 luckor och skylights, som ventilerar finfint, bara man kan ha dem öppna, vilket man normalt inte kan i vårt väder.
Kolla tråden om vattensäkra ventiler för tips, men ett par bra (de behöver inte vara dominerande för det) ventiler gör underverk i sådana här lägen.
I saken, så finns det mögelförhindrande impregnering att köpa, man kan pensla tyget med boracol etc etc, men det här är ju inomhus och inredning, så det kan väl inte vara bra? Något vaccinerat tyg vet jag inte och det tror jag heller inte finns, återigen med hänvisning till att det handlar om en boendemiljö där människor vistas. Sedan sprider sig mögelsvampsporerna ganska lätt, så det enda som hjälper (egentligen) är att få ner fuktigheten.
Kolla tråden om vattensäkra ventiler för tips, men ett par bra (de behöver inte vara dominerande för det) ventiler gör underverk i sådana här lägen.
I saken, så finns det mögelförhindrande impregnering att köpa, man kan pensla tyget med boracol etc etc, men det här är ju inomhus och inredning, så det kan väl inte vara bra? Något vaccinerat tyg vet jag inte och det tror jag heller inte finns, återigen med hänvisning till att det handlar om en boendemiljö där människor vistas. Sedan sprider sig mögelsvampsporerna ganska lätt, så det enda som hjälper (egentligen) är att få ner fuktigheten.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Skaffa en eller flera solcellsventilatorer. Som min namne påpekar så är det enda som hjälper är att få ned fuktigheten.
På hösten så tar du sedan bort allt löst organiskt material, täcker båten, men lämnar luckor öppna så det kan blåsa igenom.
På hösten så tar du sedan bort allt löst organiskt material, täcker båten, men lämnar luckor öppna så det kan blåsa igenom.
/Anders G
Jag tror inte du hittar något tyg som motstår jordslag. Du får sätta RF-plåt och distanser så luften kan cirkulera bakom liggunderlaget. Jag har svarta prickar i mitt salongstak sedan en tidigare ägare kommit på den ljusa iden att hermetiskt tillsluta båten över vintern. Mattan är ren plast men mögelsvampen har lyckats få fäste ändå.
Som påpekats är den enda riktiga lösningen att förbättra ventilationen. Jag gissar att din båt är byggd med flera öppningsbara rutor för ventilation. En lösning som inte alltid är optimalt i vårt klimat. Det brukar vara enkelt att få ut luft genom nedgångsluckan men att få in luften glöms oftast bort. Här är typ Dorade överlägset. De som monterar Dorade el likn brukar uppleva en stor förbättring av inomhusklimatet. Inte så konstigt, de har inte haft någon tilluft tidigare och då hjälper det inte hur många Electrolux eller solcellsventiler man har.
Som påpekats är den enda riktiga lösningen att förbättra ventilationen. Jag gissar att din båt är byggd med flera öppningsbara rutor för ventilation. En lösning som inte alltid är optimalt i vårt klimat. Det brukar vara enkelt att få ut luft genom nedgångsluckan men att få in luften glöms oftast bort. Här är typ Dorade överlägset. De som monterar Dorade el likn brukar uppleva en stor förbättring av inomhusklimatet. Inte så konstigt, de har inte haft någon tilluft tidigare och då hjälper det inte hur många Electrolux eller solcellsventiler man har.
Har redan kompletterat med extra ventiler, bl.a. i luckorna. Men med enkellaminat blir det ofrånkomligt kondens när vatten-temperaturen är låg. Båten kappseglas aktivt så rostfria plåtar eller ett gäng tampfångare på däck (dvs Dorade-ventiler) är lite för tunga lösningar. Boracol kanske funkar...
Min fru, som kan något om sådant här, sade till mig, med fasa i rösten: "Du har väl inte föreslagit att man skall Boracolbehandla inredningen i en båt man bor i"?HansH skrev:Har redan kompletterat med extra ventiler, bl.a. i luckorna. Men med enkellaminat blir det ofrånkomligt kondens när vatten-temperaturen är låg. Båten kappseglas aktivt så rostfria plåtar eller ett gäng tampfångare på däck (dvs Dorade-ventiler) är lite för tunga lösningar. Boracol kanske funkar...
Det förnekade jag givetvis: "I saken, så finns det mögelförhindrande impregnering att köpa, man kan pensla tyget med boracol etc etc, men det här är ju inomhus och inredning, så det kan väl inte vara bra? Något vaccinerat tyg vet jag inte och det tror jag heller inte finns, återigen med hänvisning till att det handlar om en boendemiljö där människor vistas."
Läs produktsäkerhetsbladet.
För att försöka vara konstruktiv på ett annat plan; skulle du kunna tänka dig att isolera skrovsidorna? Isolermaterial, typ "liggunderlag" (slutna celler, tar inte upp fukt, är sin egen fuktspärr) kan man som regel sätta upp på skrovsidan ganska enkelt och det går helt eminent att klä sådant material med något lämpat yta, grängad väggbeklädnad eller t o m fanerskivor. Så har jag haft det i mina senaste båtar, mycket effektivt. Tydligen fäster man upp en hel del inredningspynt med kardborre, det skulle ju kunna lösa frågan om montering och losstagning för eventuell vädring. I så fall behöver man klä skrovsidorna ner till kojen (motsvarande) - i stuvfack och under vattenlinjen behövs det inte.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det gäller då att sänka funktigheten inombords. Som BosseH påpekar så måste du ha till-luft. Ta in denna lågt ned och låt den passera ett stuvfack som ligger under vattenlinjen, den är en enkel avfuktare.Har redan kompletterat med extra ventiler, bl.a. i luckorna. Men med enkellaminat blir det ofrånkomligt kondens när vatten-temperaturen är låg
/Anders G
Isolera skrovsidorna med tex liggunderlag brukar ge ett klart förbättrat inomhusklimat i synnerhet om det kombineras med god ventilation. Vill man ha lite helikopterstuk så väljer man matelasserat tyg. Kan man inte ha Dorade så kan man ta in luft i tex handskfacken och leda ner via 100 mm ventilationsslang.
Den sk "kalla väggens princip" tycker jag inte fungerar speciellt bra i verkligheten. På natten när båten är tillstängd och avfuktning behövs mest är det oftast för liten temperaturskillnad mellan luft och vatten.
Den sk "kalla väggens princip" tycker jag inte fungerar speciellt bra i verkligheten. På natten när båten är tillstängd och avfuktning behövs mest är det oftast för liten temperaturskillnad mellan luft och vatten.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Man kan ju komplettera med ett litet peltierelement 
/Anders G
Eller kolsyreis ...AndersGustafsson skrev:Man kan ju komplettera med ett litet peltierelement
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt: