Max generator på en MD2040?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
cruisaren
Diamantmedlem

Max generator på en MD2040?

Inlägg av cruisaren » tis 09 aug 2011, 13:51

Hej!
Min generator (Valeo 70 A) har börjat svikta i laddning. Expertisen förtäljer trasig diodbrygga eller lindning, viket kommer att kosta några tusenlappar att få reparerat. Frågan är om detta är det bästa, eller om det är vettigare att sätta i en ny, kanske kraftfullare generator.

Är det någon därute som vet hur mycket effekt den normala remmen (enkel v-formad) från en MD2040 orkar överföra? Själva motorn orkar enligt uppgift betydligt mer än 70A, men när slirar remmen? Någon som provat med stor generator eller har kunskapen på annat sätt?

//Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Max generator på en MD2040?

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 14:24

Det finns olika storlekar på vanlig "V-rem" ( kilrem) (http://www.translev.se/katalog/F_104.pdf ) men man brukar hävda (dvs, jag har hört och fått för mig att...) att med en större generator än 85A så börjar man närma sig två (kopplade) remmar. En ny generator (renoverad till nyskick/pirat) är väl rimligt att tänka sig, men det som verkligen betyder något belastningsmässigt är din regulator och hur mycket batterier du har. En Hulk-generator där regulatorn aldrig ber om mer än 40A är ju inte värre än en tunnis som maxar 40 i så fall. Hittar du en bra generator som har bra kylning och verkar vederhäftig under 100A så ta den!
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 09 aug 2011, 14:40

På regulatorsidan är det väl försörjt. En "PDAR" från sterling power kallar ut alla ampere som generatorn orkat levererat (och kanske nu ytterligare någon...).
Mitt intryck är att remmen jobbat ganska hårt (det har dammat lite grann) men utan egentligt slirning utan att jag spännt den i tid och otid. Enligt en kontakt på Volvo Penta skall det finnas en rem-spray som ökar överföringsförmågan ytterligare (håller med om att det låter som taget från galensparnas kända sketch...) så lite mer än 70A tror jag är möjligt. Gäller bara att hitta någon som passar geometriskt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 14:51

cruisaren skrev:På regulatorsidan är det väl försörjt. En "PDAR" från sterling power kallar ut alla ampere som generatorn orkat levererat (och kanske nu ytterligare någon...).
Mitt intryck är att remmen jobbat ganska hårt (det har dammat lite grann) men utan egentligt slirning utan att jag spännt den i tid och otid. Enligt en kontakt på Volvo Penta skall det finnas en rem-spray som ökar överföringsförmågan ytterligare (håller med om att det låter som taget från galensparnas kända sketch...) så lite mer än 70A tror jag är möjligt. Gäller bara att hitta någon som passar geometriskt.
Dammar remmen mycket går den kanske en smula hårt, men i båtar märker man damm som aldrig märks i bilar, eftersom det stannar kvar i motorrummet. Jadå, remspray (CRC Belt Grip, till exempel) fungerar, en kort tid. Han har klart för sig. Men många blir besvikna, för det marknadsförs litet som en lösning för torra, slitna remmar med polerad yta, och det är det inte frågan om. Men det kan vara skillnaden mellan litet slir emellanåt och inget slir på en ny rem. En sliten rem kan sprayen inte rädda.

Men då skall du väl inte gå upp för mycket, se vad du hittar under 100A. Jag hade en 100A (nominellt) från en Audi100-modell i ett hemsvetsat beslag som ersättare till en havererad Lucas på förra båten - det gick alldeles utmärkt, med något litet spänn någon enstaka gång. På Yanmarn (med 55A, förvisso) som har en grövre rem har jag inte spänt remmen på fem år. Det skall nog gå bra med en litet större generator, men se till att fläkten går åt rätt håll.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 09 aug 2011, 15:12

Du kan köra med en rem upp mot 100A. Det betyder att Du kan sätta på en 120A generator. De ger i bästa fall 90-100 A när den är varm. Sen får Du fundera på hur stor generator Du behöver till Din bank. Man klarar sig ganska långt med en 70A generator om den är inkopplad med riktiga kablar samt en bra reglering.

Men har Du upp mot 400AH kan det vara vettigt att satsa på en 120A.

Titta på http://www.balmar.net. De har några modeller som passar att ersätta standardgeneratorn utan att fästen behöver göras om.
Rekommenderar deas regulator 612. Den har en funktion där Du kan ställa ner outputen om remmen slirar eller Du vill skydda generatorn mot överhettning i ett dåligt ventilerat motorrum.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 09 aug 2011, 21:17

Tack för input!
Jag har hos min lokala handlare hittat en 90Amp som passar fint. Avläsning av Seawolfs instrument visar att regulatorn verkligen låter generatorn ladda det den förmår så jag tror inte jag skulle våga gått så mycket högre. Regulatorn har också avkänning av temperaturen på generator så den skall inte behöva överbelastas. Matningskablarna är bytta till 35mm2 från Skyllermarks så jag bedömmer att matningsvägarna till batteribanken (om totalt 440 AH) skall klara strömmen. Nu skall jag kolla upp var man kan få tag på remsprayen...
Åter, tack för värdefull hjälp :D

Skriv svar