Flisa borta på rodret

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ajax
Rookie

Flisa borta på rodret

Inlägg av ajax » fre 05 aug 2011, 12:53

Hej! Jag har en Jeanneau 40.3. Backade så att rodret kom emot en sten varvid en tumnagelstor flisa försvann från nederkant på rodret. Det verkar vara ett vitt poröst material "bakom".

Min enkla fråga är" VAD SKA JAG GÖRA ÅT DEN"? :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flisa borta på rodret

Inlägg av Anders S » fre 05 aug 2011, 18:25

Till att börja, med, ta det lugnt. Skadan är redan skedd och det lär inte bli värre på de veckor som är kvar på säsongen.

Men, det kan vara bra att... Ringa tillverkaren (eller maila) och ta reda på om rodret är ihåligt och/eller skumfyllt. Du har nu ett hål i rodret (i värsta vall) och kommer det in vatten måste det få komma ut. Ha alltså inte bråttom med att laga hålet det första du gör utan vänta till våren. Om rodret är ihåligt kan det vara bra att ha ett dräneringshål, för alldeles tätt kommer rodret inte att vara i längden. Nu är väl chansen att du skadat roderet precis där ett dränhål bör vara inte så stor?

Är rodret byggt med en stabil skumkärna bör man laga hålet ordentligt, men man måste då vara säker på att man inte stänger in vatten som kan frostspränga i vinter. Alltså, tillkämpat lugn under höst och vinter, fuktkoll under hösten och bekräfta att det är torrt innan reparation. Problemet med skumkärna är i så fall att vatten tar sig upp och i skarven mellan skum och plast, därav nödvändigheten att ge tid för vattnet att gå ur rodret igen. Kan du ta loss rodret och ta in det kan det vara bra.

Glöm inte att det kan vara befogat att prata med försäkringsbolaget, trots att det nu verkar som en skitsak.
Anders S

ajax
Rookie

Inlägg av ajax » fre 05 aug 2011, 22:03

Det lät ju inte så bra. Tål de ingenting? :(

Jag vet att det är en stålkärna så kommer det vatten på den så blir det nog inte så bra. Jag dök med tuber och kollade noga, det ser vitaktigt poröst ut innanför.

Rodret går säkert att ta loss då det är ledat men det lär bli svårt.

Tack för dina råd ivf.

Peter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 05 aug 2011, 23:12

"Vitaktigt poröst" låter som skumkärna. Det är riktigt att "de tål ingenting", vatten är mjukt men berg är hårt. Sådant händer, det går alltid att fixa.
Anders S

Skriv svar