Elektronikbox VP D1-30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
GaryGary
Diamantmedlem

Elektronikbox VP D1-30

Inlägg av GaryGary » mån 25 jul 2011, 22:08

Allt hade fungerat fint under 3 veckors segling och båten befann sig i skärgården mellan Åland och Åbo då hela instrumentpanelen bara var helt död. Dagarna innan hade varvräknaren slutat fungera, men jag hade inte bekymrat mig så mycket om det för stunden.
Den eminente Kjell Hedman, http://www.kjellhedman.se/ lyckades via telefon under sin semester lotsa till nödstartsförfarande och sedan möta upp ute på Ljusterö med en ny box, som han plockat upp på Micab, i fredags. Den service han ger gör att han förtjänar en fantastisk pension, men jag bävar för den dag han försvinner.
Jag hade under mellantiden läst på Blurs blogg om problem med helt nya boxar runt året 2007 då även min motor stammar från. Det visade sig nu även att vakumventilen hade spruckit och duschat ner den delen av motorrummet rätt friskt så det är lite oklart om det var en taskig box eller bara en ogynnsam miljö för boxen.
Boxen gick på cirka 4500 sek och sedan några timmars jobb. Det känns verkligen som om vi landade med fötterna ner och huvudet upp denna gången efter att ha seglat 7 veckor i sträck helt problemfritt förra sommaren.

peterh
Diamantmedlem

Re: Elektronikbox VP D1-30

Inlägg av peterh » tis 26 jul 2011, 20:59

Så varmt och skönt det känns med en mekaniskt styrd diesel i båten.
Får jag bara igång den så täl den nog tom ett åsknedslag ( eller en ordentlig rotblöta)

Kanske en affärside att sälja pålitliga båtmotorer ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar