MD11c som drar tjyvluft

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PerLan
Trogen medlem

MD11c som drar tjyvluft

Inlägg av PerLan » tis 19 jul 2011, 06:05

Motorn hade börjat dra tjyvluft och stannade som följd, jag konstaterade att slangen mellan båt och motor läckte. Bytte denna mot en ny slang och nu kan jag köra motorn i nästan 2h innan jag måste lufta den igen.
Är det någon som vet ett bra sätt att hitta läckan? Den kan ju inte vara stor eftersom jag kan köra i 2h innan den lägger av

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: MD11c som drar tjyvluft

Inlägg av matz » tis 19 jul 2011, 06:23

vet inte vilken slang som du menar men eftersom det avhjälpte problemet till viss del skulle jag kolla samma slangs anslutningar...kanske lite loctite

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 19 jul 2011, 11:02

Jag antar att du menar slangen från tanken till matar pumpen ,Om så är fallet kolla först på tanken så allt är tätt gå vidare mot cav filtret om sådant finnes,noga att man tar bort packningar vid filter byte samt att de nya monteras ordentligt.Sen kan man kolla bajonett kopplingarna byta brickor osvskall vara en bricka på var sida.sen kolla anslutningen vid matar pumpen att allt är ok .eventuellt byt pumpen ,de kan bli dåligasen kan du lufta uppe på finfiltret på motorn ganska rejält,
du kan ju även lufta på spridaren medans motorn går ,men ofta vid lite märkliga fel är det på sug sidan som problemen ligger
//Johan

PerLan
Trogen medlem

Inlägg av PerLan » tis 19 jul 2011, 12:09

Ledsen att jag var otydlig, jag menade mkt riktigt slangen som går mellan CAV-filtret och pumpen. Nytt försök att hitta läckan efter jobbet idag.
Tack för svaren, värdefulla för mig!

PerLan
Trogen medlem

Inlägg av PerLan » fre 22 jul 2011, 09:00

Lite återkoppling är alltid kul
Det visade sig att det var skruvarna/bultarna ovanpå CAV-filtret som behövde dras åt, nu gick den åtminstone i 3h utan att stanna (orkade inte prova längre...)

Skriv svar